تحصیل مهارت محور، مولد اشتغال پایدار است

نشست خبری رئیس دانشگاه فنی حرفه ای صبح امروز در دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری دکتر ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی حرفه ای صبح امروز در دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد. این نشست در خصوص تشریح و تبیین «اعطای مجوز برنامه ریزی درسی و آیین نامه به دانشگاه فنی و حرفه ای، ساماندهی مدرسان حق التدریس بند ذال ماده 64قانون ششم برنامه توسعه» است.

دکتر ابراهیم صالحی عمران در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یکی از ماموریت گرا ترین دانشگاه های کشور، جایگاه مهمی در آموزش های مهارتی کشور دارد، در برنامه های وزیر علوم نیز بر ارتقای مهارت آموزش تاکید شده است.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای دغدغه اشتغال دارد و می تواند در حوزه اقتصادی موثر واقع شود، در دنیا توجه به آموزش های مهارتی جزو برنامه های جدی دانشگاه ها به شمار می رود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دانشجویان پس از فارغ التحصیلی باید احساس کنند فرصت های بهتر و محبوب تری در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت و در درآمد فردی و رشد اقتصادی کشور نقش آفرینی می کنند. دانشگاه فنی حرفه ای به عنوان یک دانشگاه دارای 170 هزار دانشجو و 175 دانشکده است، آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای می تواند فرصت خوبی برای دست یابی به اهداف به شمار رود.

وی افزود: در مهر امسال تنها دانشگاهی بودیم که 328 رشته از شورای گسترش گرفتیم، هیچ دانشگاهی این تعداد رشته را نتوانسته اخذ کند، این موضوع بیانگر آن است که آموزش های مهارتی باید از لحاظ کمی گسترش یابد، شورای گسترش اجازه داده امکان آموزش مهارتی در 5 آموزشکده ویژه دختران و زنان داشته باشیم تا این افراد بتوانند به بدنه کار پیوند بخورند.

صالحی عمران بیان کرد: تمامی این موارد نشان می دهد وزارت علوم مایل است از لحاظ کمی تعداد دانشجویان مهارتی کشور را افزایش دهد. در شش ماه اول سال، نزدیک 50 میلیارد تومان صرف تجهیز خوابگاه و آزمایشگاه های دانشگاه فنی حرفه ای شده تا شرایطی مطابق با بازار کار برای افراد فراهم شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در زمینه توجه به کیفیت آموزش های مهارتی گفت: یکی از مهم ترین عناصر در این راستا، برنامه های درسی هر دانشگاه است که به وسیله آن دانشجو در کارگاه ها درس می خواند و استاد بر اساس آن پیش می رود. در صورتی که این برنامه ها به روز و همگام با نیازهای بازار باشند، می توانند در بازار کار اشتغال ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: اگر دانشگاه فنی و حرفه ای بخواهد دانشگاه ماموریت گرا و مبتنی بر تقاضا باشد، باید به محوریت برنامه های درسی و آموزشی توجه کند. در آموزش های فنی و مهارتی نوآوری و تقاضا محوری بیشتر احساس می شود. رشته ها و برنامه های آموزشی ما نباید ثابت باشد تا دانشگاه بتواند برنامه های درسی خود را به روز کند.

صالحی عمران افزود:‌ پویایی در سرفصل‌های دروس مستلزم به روز کردن سرفصل‌ها بر اساس افزایش اختیارات دانشگاه است، وزیر علوم با ابلاغ آیین‌نامه شورای برنامه‌ریزی درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای این اختیارات را به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داده است. در این راستا کمیته های ریزتری در رشته های مختلف تشکیل شده و قرار است با توجه به اختیارات داده شده به دانشگاه، برنامه های درسی خود را بر اساس شایستگی محور تغییر داده و آن را بروز کنیم، برنامه های درسی شایسته محور ارزش هایی را به دانشجو منتقل می کند که با بازار کار ارتباط دارد. اگر آموزش ها در دانشگاه فنی حرفه ای خلاقیت نداشته باشد، نمی توانیم در حوزه مهارت آفرینی موفق باشیم.

وی اظهار داشت: همچنین طبق بند (ذال) ماده 64 برنامه ششم توسعه قرار بود نیروهای حق‌التدریس قبل از سال 90 دانشگاه فنی و حرفه‌ای ساماندهی شوند که شرایط آن‌ها بررسی و از سوی هیأت امنای دانشگاه تأیید شد که مجوز استخدام نیز از سوی سازمان امور اداری و استخدامی اخذ و فراخوان داده شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: خوشبختانه تا امروز تقاضا از طریق سایت به دانشگاه ارجاع شده و کمیته‌ای دقیق، صادقانه تشکیل شد که تا امروز پرونده 514نفر بررسی شده و این افراد برای انجام مراحل قانونی استخدام معرفی شدند، پرونده 500 نفر دیگر نیز در دست بررسی است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از افزایش ارتباطات دانشگاه فنی و حرفه‌ای با نهادهای دیگر برای توسعه مهارت‌افزایی و تجاری‌سازی خبر داد و گفت: با اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرک‌های صنعتی تفاهم‌نامه‌هایی داشتیم، هفته گذشته نیز تفاهم‌نامه عملیاتی با دانشگاه آلمان به امضا رساندیم.

وی اضافه کرد: ما دارای 52 دانشکده مستقل هستیم، در برخی شهرها ایجاد دانشگاه نیازمند ایجاد زیر ساخت های لازم است، ما باید از پتانسیل ظرفیت های موجود استفاده کنیم. در برخی شهرها نیازمند امکانات لازم برای تحصیل دختران بودیم،‌ در این راستا تمهیداتی در زمینه آموزش های مهارتی به دختران در ساعات خالی برخی مراکز در نظر گرفته شد.

صالحی عمران تاکید کرد: تاکنون یک آیین‌نامه ارتقا برای استادان تمام دانشگاه‌های کشور وجود داشته است، درحالی‌که مسیر ارتقا در دانشگاه فنی و حرفه‌ای از دانشگاه های دیگر متفاوت است، خوشبختانه وزیر علوم اعتقاد دارد که آیین‌نامه به سمت توسعه تجاری‌سازی تغییر کند،‌گفتنی است این آیین‌نامه در دست تدوین است.

وی در زمینه تفاهم نامه دانشگاه فنی حرفه ای با دانشگاه آلمان گفت: برای ارتقای استادان و توانمندسازی مربیان و اعضای هیأت علمی تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه آلمان به امضاء رسانده‌ایم که در راستای آن اعضای هیأت علمی و مربیان می‌توانند از آموزش‌های لازم و بین‌المللی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975079

وب گردی

وب گردی