بزرگترین مزارع خورشیدی در جهان

انرژی خورشیدی فتوولتائیک، تبدیل مستقیم نور خورشید به انرژی الکتریکی، یکی از منابع انرژی رو به رشد در جهان است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در حال حاضر، چین، هند و آمریکا بیشترین انرژی خورشیدی جهانی را تولید می کنند. خاورمیانه نیز در این میان نیز به طور قوی پیش می رود. بیابان های آسیا و خاورمیانه مکان هایی هستند که ساخت مزارع خورشیدی در آنها به سرعت در حال رشد است. به منظور آشنایی بیشتر با این روند رو به رشد، بزرگترین مزارع خورشیدی را معرفی می کنیم.

Tengger Desert Solar Park

مکان: چین

مساحت: 43 کیلومتر مربع

تولید: 1,547 MW

پارک خورشیدی Tengger به «دیوار خورشیدی بزرگ چین» معروف است و بزرگترین مزرعه خورشیدی در دنیاست که قادر است 1.5 گیگاوات برق تولید کند. این پارک حدود 3.25 درصد از زمین های خشک منطقه را در بر می گیرد که در واقع 10 برابر بزرگ تر از پارک مرکزی .نیویورک است

Bhadla Solar Park

مکان: هند

مساحت: 40 کیلومتر مربع

تولید: 1,365 MW

پارک خورشیدی Bhadla، بزرگترین پارک خورشیدی در هند است که 1,365 MW برق تولید می کند اما این روند در حال تغییر است. امکانات این پارک به سرعت در حال گسترش است و هدف آن تولید 880 مگاوات برق تا مارچ 2019 است. با رسیدن به اهداف خود، هند مدعی است که بتواند به بزرگترین مزرعه خورشیدی دنیا تبدیل شود و به هدف نهایی خود، یعنی تولید 17% از کل انرژی خود، نزدیک شود.

Longyangxia Dam Solar Park

مکان: فلات تبت، چین

مساحت: 27 کیلومتر مربع

تولید: 850 MW

ساخت پارک خورشیدی Longyangxia Dam در سال 2015، با قابلیت تولید 1,280MW برق از سد هیدرو الکتریکی Longyangxia، به پایان رسید. در این پروژه دو منبع قدرت مکمل یکدیگر هستند. قدرت خورشیدی به حفظ انرژی آب سد کمک می کند، در حالی که سد هیدرو الکتریکی، تولید انرژی متغیر از سلول های خورشیدی را متعادل می کند.

Villanueva Solar

مکان: کواویلا، مکزیک

مساحت: 24 کیلومتر مربع

تولید: 828 MW

امکانات این مزرعه خورشیدی به طور پیوسته در حال رشد است با راه اندازی پارک Villanueva شماره 1 با تولید 427 MW و پارک Villanueva شماره 3 با تولید 327 مگاوات. توسعه امکانات این پارک و تولید 35 درصد برق از منابع پاک تا سال 2024، هدف بلند مدت این پروژه است.

Kamuthi Solar Power Station

مکان: Tamil Nadu، هند

مساحت: 10 کیلومتر مربع

تولید: 648 MW

این نیروگاه خورشیدی که در جنوب هند افتتاح شده است، ظرفیتی معادل 648 مگاوات (MW) دارد و از 2.5 میلیون سلول فتوولتائیک در منطقه‌ای به وسعت ۱۰ کیلومتر مربع تشکیل شده است.

Solar Star Solar Farm

مکان: Rosamond، کالیفرنیا

مساحت: 13 کیلومتر مربع

تواید: 580 MW

به عنوان یکی از قدیمی ترین نیروگاه های خورشیدی، ساخت این نیروگاه در سال 2013 شروع و در سال 2015 به پایان رسید. این نیروگاه از 1.5 میلیون صفحه خورشیدی تشکیل شده و برق مصرفی حدود 255,000 خانه را تامین می کند. این نیروگاه بزرگترین مزرعه خورشیدی در جهان است.

Mohammed bin Rashid Al Maktoum Solar Park

مکان: امارات متحده عربی

مساحت: 77 کیلومتر مربع

هدف: تولید 5,000 گیگاوات برق تا سال 2030

پارک خورشیدی « شیخ محمد بن راشد آل مکتوم » پیش بینی شده است که بزرگترین مرکز خورشیدی در منطقه امارات متحده باشد. در قلب این پارک خورشیدی، مرکز نوآوری خورشیدی، مرکز جدید تعامل برای جذب محققان، گردشگران، دانشجویان و تجار از سراسر امارات متحده طراحی شده است. این پارک خورشیدی در فاصله 50 کیلومتری جنوب دبی قرار دارد و اولین بخش آن در سال 2013 افتتاح شد. پس از تکمیل، 2.3 میلیون صفحه خورشیدی فتوولتائیک در پارک نصب می شود. مساحت این پارک تا سال 2030 به 214 کیلومتر مربع خواهد رسید و استفاده از این روش برای تولید برق، موجب کاهش تولید کربن در کره زمین به میزان 6.5 میلیون تن در سال خواهد شد.

ایران نیز با وجود 300 روز آفتابی از مجموع 365 روز سال در بیش از دو سوم مساحت خود و متوسط تابش 4.5 تا 5.5 کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی است. می توان گفت سال 96 با کلنگ زنی یک نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در اصفهان و یک نیروگاه 100 مگاواتی خورشیدی در کرمان، شاهد آغاز روند توسعه این انرژی در کشورمان هستیم.

طبق مطالعاتی که مرکز هوافضای آلمان (DLR) انجام داده، در مساحتی بیش از 2000 کیلومترمربع، امکان نصب بیش از 60 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975080

وب گردی

وب گردی