شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سلیمانیه عراق راه اندازی می شود

معاون دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تلاش برای ایجاد شعبه این دانشگاه در سلیمانیه عراق گفت: مقرر شد این شعبه با ۲ رشته پرستاری و مامایی راه اندازی شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران و هیأت همراه با هدف تبیین مرجعیت علمی دانشگاه در منطقه، حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی و ارائه خدمات تخصصی منجر به درآمد ارزی به اقلیم کردستان عراق سفر کردند.

دکتر رامین کردی در توضیح برنامه‌های این سفر گفت: در این سفر از امکانات و ظرفیت‌های آکادمیک اقلیم کردستان بازدید شد و فرصت تبیین اهداف بین‌المللی دانشگاه در این منطقه را به دست آوردیم.

وی با اشاره به بازدید این هیات از دانشگاه علوم پزشکی اربیل، دانشگاه‌های سلیمانیه، پلی‌تکنیک سلیمانیه، کرکوک و تعدادی دانشگاه خصوصی و بیمارستان در این شهرها، خاطرنشان کرد: همچنین در جلساتی با یوسف گوران، وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان، روسا و هیات رئیسه دانشگاه‌های مذکور بحث و تبادل‌نظر پیرامون زمینه‌های همکاری مشترک انجام شد.

کردی موضوع ایجاد شعبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سلیمانیه را یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده با وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان برشمرد و یادآور شد: با تکیه بر اتفاق‌نظر طرفین و نیاز این منطقه به پرستار و ماما مقرر شد راه‌اندازی این شعبه با دو رشته پرستاری و مامایی و با سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی و دولتی در دستور کار قرار گیرد.

وی سایر موضوعات مورد اتفاق را در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی تقسیم کرد و گفت: در زمینه آموزشی، بازنگری برنامه آموزشی رشته پزشکی که از مدتی پیش با کمک متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز شده، مورد تأکید قرار گرفت.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: موضوعات پذیرش مشترک دانشجویان و آموزش اعضای هیات‌علمی اقلیم کردستان در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز مطرح و توافقاتی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه دانشگاه پلی‌تکنیک سلیمانیه مجوز پذیرش دانشجو به صورت مشترک با دانشگاه علوم پزشکی تهران را در مقطع دیپلمای عالی سه رشته پرستاری، علوم آزمایشگاهی و بهداشت از وزارت آموزش عالی اقلیم کردستان اخذ کرده است، گفت: طبق این مجوز بخشی از آموزش دانشجویان این رشته مقاطع در دانشگاه علوم پزشکی تهران سپری و نهایتاً فقط گواهی شرکت در دوره طی شده با اخذ شهریه برای آنها صادر می‌شود.

کردی اضافه کرد: همچنین با توجه به علاقه‌مندی دانشگاه‌های اقلیم کردستان برای آموزش اساتید در دوره‌های دکتری تخصصی و فلوشیپ به ویژه فلوشیپ رشته کودکان شامل قلب و نورولوژی کودکان، قرار شد درخواست آن‌ها در گروه‌های آموزشی مربوطه و دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه مطرح و همکاری‌های لازم صورت گیرد.

وی به توافقات انجام شده در حیطه پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به جذب دانشجویان مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه‌های اقلیم کردستان، درخواست‌هایی مبنی بر بهره‌مندی از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه به عنوان استاد راهنما یا استاد مشاور بین‌المللی این دانشجویان ارائه شد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در این راستا از دانشگاه‌های متقاضی خواسته شد اسامی دانشجویان و عنوان پایان‌نامه‌های آن‌ها را با هدف طرح در گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و تعیین اساتید راهنما و مشاور اعلام کنند. در همین زمینه درخواست ۴ دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری برای استاد مشاور مشترک به دانشگاه ارائه شد.

وی از علاقه‌مندی دانشگاه سلیمانیه برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با حوزه پژوهش خبر داد و اظهار امیدواری کرد که برپایی این دوره‌ها منجر به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در آینده شود.

کردی با بیان اینکه مقوله تأمین هزینه فعالیت‌های تحقیقاتی مشترک نیز در دیدار با وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان مورد بررسی قرار گرفت، افزود: پیشنهاد تعریف Seed Money Grant از سوی دانشگاه به این وزارتخانه با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارد، داده شد.

وی با اشاره به توافقات انجام شده در زمینه خدمات تخصصی و گردشگری سلامت گفت: با توجه به مراجعه بیماران اقلیم کردستان به بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه، مقرر شد دفتر دانشگاه علوم پزشکی تهران در دانشگاه سلیمانیه در کنار برنامه‌ریزی برای مباحث آموزشی و پژوهشی، شرایط حضور بیماران را تسهیل کند و نظم این فرآیند را افزایش دهد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: همچنین در نشست مشترک با وزیر آموزش عالی اقلیم کردستان موضوع به رسمیت شناخته شدن مدرک دانشگاه علوم پزشکی تهران و امکان طبابت فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در اقلیم مطرح شد که نظر موافق وی را به دست آورد.

وی یکی از نیازهای اصلی اقلیم کردستان در بحث‌های آموزشی و خدمات را نبود دانشکده بهداشت دانست و افزود: در این باره نیز راه‌اندازی دانشکده مشترک بهداشت با ارائه پروپوزال آن توسط دولت محلی سلیمانیه و طرح در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد توافق قرار گرفت.

کردی این سفر را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: برگزاری نشست‌های مشترک با مراکز آموزش عالی اقلیم کردستان چون دانشگاه پلی‌تکنیک سلیمانیه که پیش از این امکان تعامل با آن‌ها فراهم نشده بود زمینه‌ساز امضا تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو دانشگاه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975109

وب گردی

وب گردی