برومند: برای تشکیل لیگ‌های دانشگاهی اراده‌ای وجود ندارد

استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی گفت: فقط یکی از دانشگاه های آمریکا، 140 تیم در لیگ های مختلف دارد، شامل دختران و پسران در سطوح متفاوت؛ مثل برتر، یک و دو.

دکتر محمدرضا برومند در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وضعیت ورزش دانشگاهی در ایران اظهار داشت: فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی، متولی اصلی این حوزه در ایران است و دانشگاه‌هایی از جمله دانشگاه آزاد، پیام نور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای خود یک اداره کل تربیت بدنی دارند.

وی با اشاره به فعالیت گسترده و حرفه ای کالج ها در آمریکا و توجه ویژه به ورزش دانشگاهی گفت: ورزش دانشگاهی ما به شدت با ظرفیت ها و رسالت های مورد نظرش فاصله دارد، هم در حوزه ورزش همگانی و هم در حوزه ورزش مرتبط با تندرستی و فعالیت های بدنی از نقطه مطلوب بسیار دور هستیم.

* اصلا لیگ دانشگاهی در ایران نداریم

استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی در خصوص لیگ های دانشگاهی ایران تصریح کرد: متأسفانه ما اصلا لیگ دانشگاهی در کشورمان نداریم و حتما باید شکل بگیرد، این حداقل اتفاقی است که باید رخ دهد. البته نمی خواهم کارهای بزرگتر را نفی کنم ولی باید چنین اتفاقی رخ دهد. ما باید یک لیگ منطقه ای داشته باشیم.

* مسابقات دانشگاهی، حق دانشجوست

برومند خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد، علوم پزشکی و وزارت علوم، 10 منطقه شده اند و تیم های دانشگاهی هر منطقه باید بتوانند، یک سری رویدادهای متمرکز داشته باشند. هیچ وقت تنِ ورزشکاران دانشگاه آزاد در دوران تحصیل به ورزشکاران علوم پزشکی، وزارت علوم و پیام نور نمی خورد. اگر به معنای واقعی به دنبال ورزش دانشگاهی هستیم، باید تعاملاتی شکل بگیرد و حداقل در مناطق، لیگی تشکیل شود و تیم های متمول منطقه در لیگ سراسری شرکت کنند. این حداقل کاری است که باید انجام شود. حق دانشجو است که از رویدادی این‌چنینی منتفع شود.

وی در پاسخ به این سؤال که فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی چرا اقدامی برای تشکیل لیگ انجام نمی دهد، تأکید کرد: هر دو سال یک بار مسابقاتی توسط «فیزو» (فدراسیون بین المللی ورزش های دانشگاهی) برگزار می شود و فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی ایران صرفا برای این رقابت ها، تیم هایی را جمع می کند و اردوی مختصری برگزار کرده و اعزام می کند. اعضای تیم ها از دانشگاه های مختلف جمع می شوند و تنوع لازم وجود دارد.

* فقط یک دانشگاه آمریکا، 140 تیم دارد!

استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی درباره کیفیت لیگ های دانشگاهی در آمریکا و قدرت تیم های کالج های این کشور گفت: مسابقات کالج ها از لیگ سراسری آمریکا پرشورتر است و جالب است بدانید برخی از دانشگاه های این کشور، شبکه تلویزیونی دارند. فقط یکی از دانشگاه های آمریکا، 140 تیم در لیگ های مختلف دارد، شامل دختران و پسران در سطوح متفاوت مثل برتر، یک و دو.

برومند با تأکید بر اینکه لیگ های دانشگاهی نیازی به صرف هزینه ندارد و نیازی به امضای قراردادهای حرفه ای و گران نیست، تصریح کرد: به هیچ وجه نیازی نیست پولی خرج شود. دانشجویان بدون دریافت دستمزد بازی می کنند و اتفاقا شور و نشاط را به فضای دانشگاه آورده و درآمد برای دانشگاه به همراه دارند. بازی های دانشجویی، پتانسیل جذب تماشاگر زیادی دارد.

* بازی کالج‌ها 25 هزار تماشاگر به سالن می‌کشاند

وی ادامه داد: دانشجویان دوست دارند همکلاسی خود را تشویق کنند و البته در لوای اسم دانشگاه شان مفتخر می شوند. خود را عضوی از تیم می دانند و در پیروزی شریک خواهند شد. بلیت بازی های کالج های آمریکا در ابتدای فصل پیش فروش می شود. به طور مثال یک بازی بسکتبال در کالج آمریکا، حدود 25 هزار تماشاگرا به سالن می کشاند.

استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود کم‌هزینه بودن، تاکنون لیگ های دانشگاهی در ایران شکل نگرفته اند، گفت: اراده ای نبوده است. نکته پیچیده ای نیست و شاید به اندازه دو جلسه هم برایش فکر نشده و رویش مانور نداده اند. بی تردید فدراسیون ملی ورزش های دانشگاهی به عنوان متولی امر و هماهنگ کننده بخش های مختلف باید آغازکننده حرکت باشد. دانشگاه ها هم باید استقبال کنند و بعید می دانم همکاری نکنند. حداقل این است که یک بار تست کنند و ببینند نتیجه چه می شود. دانشجویان هم باید مطالبه کنند چون ورزشکاران دانشجو، حق دارند چنین مطالبه ای داشته باشد، حتی دانشجویانی که ورزشکار نیستند هم حق دارند تیمی در لیگ حرفه ای داشته باشند، بروند تشویق کنند و خودشان را در پیروزی ها و موفقیت ها شریک بدانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975110

وب گردی

وب گردی