پیوست اشتغال پذیری برنامه های درسی؛  راهکاری برای  کارآفرینی دانشجویان

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در راستای مهارت افزایی، بحث هایی در زمینه برنامه های درسی مطرح شده بود که بر اساس آن برنامه های درسی یک پیوست اشتغال داشته باشند. در این پیوست اشتغال، مهارت هایی باید به دانشجویان آموخته شود تا بتوانند ورود بهتری به بازار کار داشته باشند، همچنین خوداشتغالی و کارآفرینی آنان نیز محقق شود.

دکتر ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی حرفه ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه طرح مهارت افزایی دانشگاه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر طرح مهارت افزایی دانشگاه‌ها در وزارت علوم به صورت جدی پیگیری می شود،‌ به عنوان مثال این طرح در دانشگاه علامه طباطبایی و سایردانشگاه‌ها در حال اجرا است.

وی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه های ما از گذشته با بازار کار و اشتغال ارتباط چندانی نداشته اند، البته این مشکل مربوط به حال نیست و دانشگاه‌ها در گذشته دور با آن مواجه بودند.

رئیس دانشگاه فنی حرفه ای بیان کرد: در گذشته دانشگاه‌ها موظف بودند کارهای خاص و از پیش تعیین شده خود را انجام دهند،‌ از طرفی صنعت که نیازمند نیروی کار بود نیز برنامه های خاص خود را مدنظر می‌گرفت.

وی اضافه کرد: زمانی که بحث بیکاری فارغ التحصیلان و بیکاران دانش آموختگان دانشگاه ها به میان آمد، وزارت علوم در این راستا برنامه هایی را به طور جدی پیگیری کرد که دانشجویان از طریق آن می توانستند مهارت های مختلف را بیاموزند،‌ البته ناگفته نماند دانشگاه ها تنها می توانند مهارت را به دانشجویان آموزش دهند.

صالحی عمران تصریح کرد: در راستای مهارت افزایی، بحث هایی در زمینه برنامه های درسی مطرح شده بود که بر اساس آن برنامه های درسی یک پیوست اشتغال داشته باشند. در این پیوست اشتغال، مهارت هایی باید به دانشجویان آموخته شود تا بتوانند ورود بهتری به بازار کار داشته باشند، همچنین خوداشتغالی و کارآفرینی آنان نیز محقق شود.

وی در پایان تاکید کرد: خوشبختانه یکی از برنامه های وزارت علوم در راستای مهارت افزایی می توان به برنامه های درسی در سطح دانشگاه ها اشاره کرد که باید پیوست اشتغال داشته باشند. همچنین دوره های مناسبی تحت عنوان مهارت آموزشی و مهارت افزایی در دانشگاه ها راه اندازی شده است تا دانشجویان در کنار تحصیلات بتوانند مهارت هایی را بیاموزند که مکمل اشتغال آن ها است. این موارد به عنوان مهارت‌های اشتغال زایی یا اشتغال پذیری به دانشجویان ارائه می شوند تا آن ها پس از فارغ التحصیلی بتوانند وارد بازار کار شوند.

چندی است که طرح مهارت افزایی به دستور وزیر علوم در برخی دانشگاه ها در حال اجرا است. این طرح شامل 4 بند است که از جمله آن می توان به ضرورت توجه به دروس عملی و کاربردی در دوره کارشناسی، تقویت و تعریف دروس اختیاری برای دانشجویان و غیره اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975111

وب گردی

وب گردی