خطربه  زیرآب رفتن سواحل انگلیس با افزایش سطح دریاها

مشاوران رسمی دولت انگلیس هشدار دادند که پدیده افزایش سطح آب دریاها شماری از خانه‌ها، جاده‌ها و زمین‌های اطراف سواحل انگلیس را در معرض خطر قرار داده و بسیاری از مردم از خطرات ناشی از این اتفاق مطلع نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، طبق گزارش جدید کمیته تغییرات آب و هوایی انگلیس (CCC)، برنامه دولت انگلیس برای حفظ موقعیت فعلی سواحل با ایجاد حفاظ هایی در این نقاط برای یک سوم سواحل کشور به دلیل هزینه‌های بالا، قابل اجرا نیست و از این رو لازم است مذاکراتی برای این تصمیم‌گیری دشوار با جوامع محلی صورت گیرد.

رئیس این کمیته با بیان اینکه حتماً خانه هایی وجود دارد که ما قادر به حفظ آنها نیستیم، اعلام کرد: این گزارش هشداری در مورد این واقعیت است که ما نمی‌توانیم تمامی سواحل انگلیس را با استانداردهای حال حاضر حفظ کنیم.

وی افزود: ما می‌توانیم افزایش یک متری سطح دریا را تا پایان قرن پیش بینی کنیم که تاثیری شگرف بر سیل و فرسایش ساحلی دارد اما برای مقابله با آن آماده نیستیم.

از مناطقی که تحت تاثیر افزایش سطح دریا قرار گرفته‌اند شامل سواحل نرم و فرسایش یافته در جنوب و شرق انگلیس از جمله مناطق کم ارتفاع شرق انگلیا، لیکلنشر، بخش های جنوب غربی از جمله سامرست، ساحل بین لیورپول و بلکپول در شمال غربی هستند.

کل سواحل انگلیس در حال حاضر تحت پوشش طرح های مدیریت ساحلی است که توسط آژانس محیط زیست و شوراهای محلی توسعه یافته است. این طرح ها برای پیاده سازی به حدود ۱۸ تا ۳۰ میلیارد پوند هزینه نیاز دارند اما هیچ گونه سرمایه گذاری و حمایت قانونی از آنها به عمل نیامده است.

طبق گزارش منتشر شده ۵۲۰ هزار ملک در مناطقی قرار گرفته‌اند که با خطر قابل توجه سیلاب‌های ساحلی مواجه‌اند و در صورتی که اقدامی صورت نگیرد این تعداد تا سال ۲۰۸۰ میلادی به ۱.۵ میلیون ملک خواهد رسید.

در حال حاضر ۸۹۰۰ ملک در معرض خطر فرسایش ساحلی قرار داشته و طبق محاسباتِ سال ۲۰۱۴ سازمان محیط زیست انگلیس، ۷۰۰۰ خانه در قرن جاری به زیر آب خواهند رفت. اما این گزارش نشان می دهد تا سال ۲۰۸۰ میلادی ۱۰۰ هزار ملک دیگر نیز به این تعداد اضافه خواهد شد.

علاوه بر این آمار، ۱۶۰۰ کیلومتر از جاده‌های اصلی این کشور، ۶۵۰ کیلومتر خط ریلی و ۹۲ ایستگاه راه آهن و همچنین بنادر، نیروگاه‌ها، پایانه های گازی و ۱۰۰۰ سایت دفن زباله های سمی تا سال ۲۰۸۰ غرق خواهند شد.

یکی از مشکلات دیگر در این زمینه این است که مردم ساکن خطوط ساحلی انگلیس از این خطرات آگاهی ندارند.

یک سخنگوی دولت انگلیس در این ارتباط این گونه اظهار کرد که توضیح وزیر محیط زیست انگلیس در این زمینه بسیار شفاف بوده و دولت اقداماتی را که برای مواجه با بحران‌های تغییرات اقلیمی مورد نیاز است، صورت خواهد داد.

وی افزود: دولت‌های انگلیس در حال حاضر ۱.۲ میلیارد پوند در پروژه های فرسایش ساحلی و سیلاب های دریایی تا شش سال آینده و برای محافظت از ۱۷۰ هزار خانه سرمایه گذاری کرده است.

به گزارش روزنامه گاردین، در انگلیس تنها ۴۵ درصد از خطوط ساحلی بکر باقی مانده‌اند. این قسمت های بکر می‌توانند خود به طور طبیعی به افزایش سطح دریاها واکنش نشان دهند. اما برای ۵۵ درصد باقیمانده که توسعه یافته‌اند، انتخاب بین ساخت حفاظ هایی به منظور مقابله با افزایش سطح دریاها با هزینه‌های زیاد یا اجازه دادن به پیشروی آب ها در خطوط ساحلی این کشور اهمیت بسیاری دارد.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 975150

وب گردی

وب گردی