آراسته: باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی، نخبگان خارج از کشور را جذب می کند

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به گستردگی دانشگاه آزاد و ایجاد شعب در برخی از کشورها، باشگاه پژوهشگران در این شعب خارجی هم فعال شده و اقدام به جذب نخبگان ایرانی در خارج از کشور کرده است.

دکتر حبیب الله آراسته رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره چگونگی جذب نخبگان در این باشگاه گفت: باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به گستردگی دانشگاه آزاد در تمامی واحدهای این دانشگاه بزرگ کشور فعالیت دارد و هدف اصلی خود را در جذب و حمایت از نخبگان داخلی و خارجی قرار داده است که تا به امروز بسیاری از نخبگان و پژوهشگران دارای ایده و طرح با عضویت در این باشگاه و در چهار چوب قوانین مربوط مورد حمایت مادی و معنوی قرار گرفتند.

وی افزود: کسانی که عضو باشگاه پژوهشگران می‌‌شوند در چهار سطح عضو عادی، پژوهشگر، نخبه و استعدادهای درخشان تقسیم‌بندی می شوند و خدماتی که به این افراد ارائه می‌شود بر مبنای قوانین موجود در باشگاه متفاوت است. کسی که عضو عادی می‌شود می‌تواند از خدمات باشگاه پژوهشگران بهره‌مند شده و خود را به سطح بالاتر برساند همچنین زمانی که فرد در سطح پژوهشگر فعالیت می‌کند نیازمند به خدمات متفاوتی برای ارائه و به ثمر رساندن ایده‌های خود است. نخبگان هم افرادی هستند که عموما با هزینه‌های کمتر، بسیاری از مسائل را حل می‌کنند و افرادی که در سطح استعداهای درخشان قرار داند در تلاشند تا مسائل بزرگ‌تری را حل کنند، بدین ترتیب و بر مبنای دسته بندی موجود، افراد در سطوح مختلف مورد حمایت‌های مادی و معنوی در باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد قرار می گیرند.

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: یک پژوهشگر ممکن است برای ارائه یک طرح، ساعت ها وقت صرف کند که نیازمند امکانات مالی بیشتری است؛ اما یک نخبه زمان کمتری برای انجام یک پروژه نیازمند باشد که بر همین مبنا میزان و نحوه ارائه خدمات و امکانات متفاوت خواهد بود.

آراسته تاکید کرد: در یک سال گذشته سامانه باشگاه راه اندازی شد و افرادی که تمایل به عضویت دارند می‌‌توانند در سطوح مختلف از تسهیلات و امکانات موجود بهره مند شوند. در واقع باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد شرایطی فراهم آورده تا تمامی نخبگان کشوری و دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها هم می‌توانند به عضویت این باشگاه درآمده و از خدمات موجود بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد: باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی، نزدیک به 80 هزار نفر عضو دارد و بیش از 14 هزار نفر از افرادی که فعال هستند در سطوح مختلف باشگاه سازماندهی شدند. در باشگاه پژوهشگران، کارهای مختلفی چون برگزاری کارگاه‌های آموزشی همچنین طرح‌های تحقیقاتی بسیاری به ثمر رسیده که در حال حاضر با شتاب بیشتری در راستای حل مسائل کشور در جریان است.

رئیس باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی در پایان متذکر شد: با توجه به گستردگی دانشگاه آزاد و ایجاد شعب در برخی از کشورها، باشگاه پژوهشگران در این شعب خارجی هم فعال شده و اقدام به جذب نخبگان ایرانی در خارج از کشور کرده است که قطعا این حضور گسترده و حمایت از نخبگان داخلی و خارجی سرمایه ای بزرگ برای دانشگاه آزاد است که نوید بخش دستاوردهای بیشتر در این دانشگاه بزرگ کشور است.

گفتنی است، جهت‌گیری باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در دوره جدید حیات خود در راستای توجه به پتانسیل‌های جهان اسلام و حضور نخبگان در حل مشکلات جامعه قرار گرفت و فعالیت‌های آن در این مسیر افزایش یافت. رونمایی ۱۲ طرح باشگاه پژوهشگران در مجلس شورای اسلامی موجب شد با تصویب نمایندگان مجلس در بودجه سال ۹۲ نام بنیاد ملی نخبگان و نام باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان در کنار هم آورده شود و این به معنای برخورداری و بهره‌مندی باشگاه پژوهشگران از تمام کمک‌هایی است که به بنیاد ملی نخبگان ارائه می‌شود.

تفاهم نامه همکاری علمی، پژوهشی و فناوری بین مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان (دانشگاه آزاد اسلامی ایران) در مورخ دوم اردیبهشت ۹۳ منعقد گردید. علاوه بر آن باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان با سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی و مرکز علوم و فناوری‌های پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی تفاهم‌نامه هایی منعقد کرده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975170

وب گردی

وب گردی