بیش از 52 هزار نفر در ایام اربعین به پزشکان کشور مراجعه کرده اند

نشست خبری دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست خبری دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت، صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد. دکتر حریرچی در ابتدای این نشست در زمینه آخرین وضعیت زائران اربعین گفت: زائران اربعین در دو قسمت خدمات می گیرند یک قسمت در داخل و دیگری در خارج کشور است، بر اساس تقسیم بندی وزارت بهداشت تا لب مرز خدمات ارائه می دهد و ارائه خدمات در خارج از مرزها به عهده هلال احمر و سایر نیروهای داوطلب است.

به گفته وی، 17 هزار نیرو برای ارائه خدمات اربعین بسیج شده است.

وی ادامه داد: تعداد کل مراجعان در داخل کشور تا کنون 52 هزار 308 نفر بوده اند. 49 هزار بیمار در محل درمان شده اند. حدود 2 هزار نفر را غیر ترافیکی اعزام کرده ایم و باقی نیز به صورت ترافیکی اعزام شده اند.
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: تمام پزشکان، پرستاران که در حال خدمت هستند، داوطلب شده اند، این افراد در قبال ارائه خدمات هیچ پرداختی اضافی دریافت نمی کنند.

حریرچی در زمینه میزان دستمزد پزشکان بیان کرد: هر آماری که می دهیم باید توجه کنیم این آمار از طریق چه منبعی اعلام می شود، تنها 19 درصد منابع طرح تحول سلامت صرف هزینه های پزشکان شده است. بودجه کل جاری دانشگاه های علوم پزشکی 17 هزار و 852 میلیارد تومان است که 73 درصد آن مربوط به هزینه های مستمر و دستمزد بوده است.


وی در زمینه پسماندسازی های بیمارستانی افزود: 92 درصد بیمارستان ها بدون مشکل و مورد تایید است، باقی بیمارستان ها از لحاط دفع زباله در شرایط مطلوبی قرار دارند. 93 درصد بیمارستان ها دستگاه بی خطرساز دفع زباله دارند.


سخنگوی وزارت بهداشت در زمینه آخرین وضعیت بررسی علت مسمومیت کودکان اهوازی گفت: ما از خبرنگاران حوزه سلامت می خواهیم صحت اخبار را بررسی کند، در زمینه کودکان اهوازی در ابتدا دو اسم نام برده شد که از خارج وارد شده اند، این داروها در نسخه نبوده یعنی تجویز نشده است ، این افراد آن را مصرف نکرده حتی در خانه آن ها نیز وجود نداشته است. بر اساس بررسی پزشکی قانونی مسمومیت دارویی در این مورد وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: ما از مقام مسئول در این زمینه گله‌مندیم که در حوزه دارو اظهار نظر کرده که در حوزه اختیارات او نبوده است. فشارها در این زمینه به قدری افزایش یافته که پزشکی که این کودکان به او مراجعه کرده اند، دچار سکته قلبی شده است، همچنین نصف بدن این فرد فلج شده و در آی سی یو بستری شده است، آزمایش هایی در شهرهای مختلف انجام شده است، نشانه های اولیه بیانگر مسمویت اولیه غیر دارویی است.


حریرچی در زمینه آخرین وضعیت مسمومیت در اثر مصرف الکل اظهار داشت: تا روز گذشته، 959 نفر مسموم مراجعه کننده با الکل داشتیم، این موضوع از لحاظ تعداد غیر عادی است.

وی بیان کرد: تا کنون 402 نفر از این افراد از البرز، 326 از هرمزگان،61 نفر از تهران و باقی از خراسان شمالی بوده اند. متاسفانه 84 نفر در اثر مصرف الکل فوت کرده اند، 27 نفر نابینا و کم بینا شده اند و تعدادی نیز مورد دیالیز قرار گرفتند. تعدادی از آن ها مشروبات دست ساز بوده، اما قسمت عمده مسمویت الکل متلیک تقلب در این نوع الکل بوده یعنی سازنده می دانسته که از آن استفاده می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در زمینه مصرف قرص برنج گفت: در 5 ماهه اول سال هر روز دو نفر براثر مصرف قرص برنج فوت کرده اند. قرص برنج بر اساس دفع آفات استفاده می شود و خرید و فروش آن در کشور ما ممنوع است و به صورت قاچاق دربرخی موارد فروخته می شود.
وی ادامه داد: همان طور که می دانید برخی افراد برای جلب توجه اقدام به خودکشی می کنند. در برخی موارد خود افراد که اقدام به خودکشی کرده اند با پای خود به بیمارستان می آیند و می گویند که قرص برنج مصرف کرده اند، از آنجایی که قرص برنج در هیچ جای دنیا پادزهر ندارد، طبیعتا فرد فوت می کند. ما درخواست داده ایم که فروشندگان این قرص ها در مرگ افراد سهیم باشند تا شاهد کاهش مصرف این قرص باشیم.

حریرچی اظهار داشت: 40 درصد تخت های بیمارستان‌های بخش خصوصی در 20 سال گذشته خالی و فاقد بیمار بوده است، 80 درصد مردم کشور توان پرداخت تعرفه های مصوب بخش خصوصی را ندارند. 17 درصد با استفاده از بیمه تکمیلی و فقط 3 درصد با خاطر آسوده از خدمات بخش خصوصی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به سفرهای خارجی پزشکان با هزینه شرکت‌های خارجی دارویی یا تجهیزات پزشکی گفت: ‏مواردی از سفرهای خارجی با تامین هزینه از طرف شرکت‌های دارویی یا تجهیزات پزشکی گزارش می‌شود. درصورتی که ثابت شود این ‏موارد منجر به رابطه مالی یا تجویز دارو و ملزومات پزشکی بر اساس این رابطه شده، غیر اخلاقی وغیرقانونی است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: اثبات ‏این رابطه مالی دشوار است و در تمام کشورهای اروپایی هرگونه ارتباطات مشابه برای پزشکان و شرکت‌ها ممنوع است. اگر ‏مواردی کشف شود، از نظر وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی قابل برخورد است.‏

وی در زمینه فروش دارو بیش از قیمت درج شده روی جعبه دارو اظهار داشت: این روال از گذشته وجود داشته که وقتی دارویی ‏با قیمت جدید به داروخانه وارد می‌شد، داروهای مانده از قبل نیز با قیمت جدید فروخته می‌شد. روند این موضوع در حال بررسی است ‏تا این کار انجام نشود. با این حال، اگر کسی دارویی را خریداری کرد و با قیمت مندرج شده مغایر بود، می‌تواند با سامانه ۱۹۰ تماس ‏بگیرد و شکایت کند.‏

حریرچی درپایان در زمینه سلامت‌کده‌های طب سنتی تاکید کرد: در حال حاضر در حدود ۱۶ استان، سلامتکده‌های ‏طب سنتی وجود دارد،‌ گفتنی است این مراکز در حال گسترش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975185

وب گردی

وب گردی