لازمه رسیدن به دانشگاه حل مسئله، رفع مشکلات مالی و پژوهشی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام گفت: لازمه حرکت یک دانشگاه در مسیر حل مسائل بومی و کشوری نداشتن دغدغه مالی پژوهشگران و استادان است و اگر این مشکلات حل شود دانشگاه در راستای حل مشکلات بومی و منطقه‌ای خود گام برداشته و تبدیل به دانشگاه حل مسئله خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر محمد میرزایی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: با توجه به اینکه مدت کوتاهی است مدیریت دانشگاه آزاد استان ایلام را به عهده گرفتم از همان ابتدا، ساماندهی هزینه‌ها و جلوگیری از ایجاد بار مالی اضافی را در واحدهای سطح استان همچنین صرفه جویی در امور مختلف را با توجه به زیان ده بودن واحدهای استان ایلام و عدم کفایت شهریه دانشجویی برای مخارج امور مختلف دانشگاه آغاز کردیم.

وی افزود: تقریبا کل واحدها و مراکز استان ایلام، به دلیل قرار گرفتن در باریکه مرز که یک سمت آن به عراق منتهی شده و در شرق استان هم سه استان قدرتمند و برخوردار کرمانشاه، لرستان و خوزستان قرار دارند زیان ده بوده و هیچ گونه جذبی هم از این استان‌ها به استان ایلام نداشتیم. همه این عوامل سبب شده که ریزش و کاهش دانشجو در دانشگاه آزاد ایلام سرعت بیشتری نسبت به سایر استان‌ها داشته باشد به همین دلیل در مرحله اول به طور اورژانسی به سمت مدیریت هزینه‌ها حرکت کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام در ادامه خاطر نشان کرد: در حال حاضر باید به سمت کارهای پژوهشی و دانشگاه مسئله محور حرکت کنیم و دانشگاه‌ها باید ابتدا در حل مشکلات شهر و بعد استان و کشور قدم بردارند. در دانشگاه آزاد استان ایلام هم درصددیم تا توجه به این مسئله را سرلوحه خود قراردهیم که در همین راستا رایزنی‌هایی با ارگان‌های مختلف در زمینه پالایشگاه و پتروشیمی همچنین محصولات غذایی داشتیم که تفاهم نامه‌‌‌هایی با سازمان‌‌های مربوط جهت همکاری منعقد کردیم و با استفاده از کادر مجرب هیات علمی در دانشگاه آزاد استان ایلام قدم‌های استواری در این زمینه برداشتیم همچنین با بسیاری از کارخانه‌های ورشکسته در استان مرتبط شدیم تا با همکاری علمی و پژوهشی دانشگاه بتوانند صنایع از دست رفته را بازسازی کنند و دانشگاه هم در سود حاصل از احیای این کارخانجات شریک شود.

میرزایی تاکید کرد: لازمه حرکت یک دانشگاه در مسیر حل مسائل بومی و کشوری نداشتن دغدغه مالی پژوهشگران و استادان است و تقریبا بیش از دو سال است که حقوق استادان راهنما و داوری هیچ پایان نامه‌ای را پرداخت نکردیم، حتی حق التدریس استادان هم پرداخت نشده است همچنین برای پرداخت بیمه و مالیات به دولت مجبور شدیم از وام صندوق دانشجویی استفاده کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام واحدهایی مثل دره شهر دارد که اقساط وام آنها آنقدر بالاست که انرژی و توان کل استان را گرفته است. قطعا اگر این مشکلات حل شود دانشگاه سریع تر و با انسجام بیشتری می‌تواند در راستای حل مشکلات بومی و منطقه‌ای خود گام برداشته و تبدیل به دانشگاه حل مسئله شود.

وی متذکر شد: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با مدیریت جهادی و پتانسیل موجود در این دانشگاه می‌توانند در صورت حل مشکلات موجود و دریافت بودجه‌‌ مناسب به مشکلات فائق آمده و در راستای تحقق اهداف بلند مدت دانشگاه آزاد اسلامی تا سال 1404 در سطح کلان قدم بردارند.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می باشد که در استان ایلام و شهر ایلام واقع شده است. این واحد دانشگاهی از زمان تاسیس تا اکنون بیش از 18000 فارغ التحصیل داشته است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام موفق شده است بیش از 233 مقاله به نام این دانشگاه در مجله معتبر ISI ثبت نماید. همچنین 122 مقاله این دانشگاه در مجله معتبر ISC ثبت گردیده است و دارای 90 رشته تحصیلی می‌باشد که از این تعداد 8 رشته در مقطع دکتری، 22 رشته در مقطع کارشناسی ارشد، 39 رشته در مقطع کارشناسی و 21 رشته در مقطع کاردانی می باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975190

وب گردی

وب گردی