فرهنگ‌سازی زیست‌بوم کارآفرینی لازمه باور به پژوهش تقاضا محور است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: کارآمدی پژوهش و نوآوری نیازمند زیست بوم مساعد کارآفرینی و نوآوری است و باید با ایجاد محیط مساعد اثرگذاری نتایج پژوهش در جامعه، تأثیر آن در جامعه فرهنگسازی و به یک باور عمومی بدل شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اعتقاد به پژوهش را نیازمند فرهنگ‌سازی در ابعاد گسترده خواند و گفت: باید در تربیت نیروی انسانی،افزایش کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار تلاش بیشتری داشته باشیم.
ستاری همچنین به تاثیر فناوری در توسعه صنعت و افزایش اشتغال اشاره و اظهار کرد: اقتصاد پایدار با بهره گیری از پژوهش تقاضا محور، دانش روز و فناوری محقق می شود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، افزایش کیفیت تولید، رونق صنایع بومی، مهاجرت معکوس نخبگان و حفظ ظرفیت جوانان خلاق و تحصیل‌کرده در استان را ضرورتی و مستلزم ایجاد محیط مساعد کسب و کار و نوآوری دانست و افزود: باید زیست‌بومی مساعد در استان ایجاد شود که حفظ منابع استانی، ظرفیت نیروی انسانی جوان و خلاق بتواند توانمندی‌های خود را در جهت ایجاد ارزش افزوده به شکوفایی برساند.
ستاری ضرورت گذار از اقتصاد منبع‌محور و خام‌فروش به یک اقتصاد مبتنی بر نوآوری و خلاقیت را یادآور شد و افزود: در اقتصاد نفتی تنها تکیه گاه درآمدهای حاصل از فروش منابع زیرزمینی است و علی‌رغم باور عمومی،این درآمد در روند توسعه کارآمد نیست بلکه کارآفرینی و بهره گیری از ظرفیت های طبیعی و مطالعاتی است که می تواند کیفیت در اقتصاد را به همراه آورد.
وی تاکید کرد: باید نمونه های موفق صنایع و تولیدات در دیگر استانها با دقت رصد شود تا الگویی موفق برای صنایع نوظهور باشد.
رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه شهر هوشمند و تبدیل شدن تمامی بخش‌های پایتخت به یک پارک علم و فناوری را ایده‌ای در جهت توسعه زیست‌بوم کارآفرینی مساعد پژوهشگران و جوانان کارآفرین عنوان کرد و گفت: در این طرح، پارک علم و فناوری خدمات خود را به تمامی بخش‌های شهر و بدون هیچ گونه محدودیتی ارائه می‌دهد زیرا بستر نرم‌افزاری آن فراهم شده است و شهروندان همواره در معرض آموزش قرار می‌گیرند؛ اجرای این الگو می تواند در دیگر استان‌ها نیز مسیر توسعه کارآفرینی و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره از ایده تا محصول را هموار کند.
در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گیلان که با محوریت آموزش،پژوهش، فناوری و نوآوری برگزار شد تعدادی از کارآفرینان، پژوهشگران و صاحبان صنایع دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود را با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، مصطفی سالاری استاندار گیلان، پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی نوآوری، اسماعیل قادری فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، کامبیز مهدی زاده دبیر ستاد توسعه فناوری انرژی معاونت علمی و فناوری در میان گذاشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975193

وب گردی

وب گردی