چرخه ملی شدن صنعت نفت ایران تکمیل شد

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: با عرضه نفت خام در بورس انرژی، چرخه ملی شدن صنعت نفت ایران کامل شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید حمید حسینی در باره اولین عرضه صادراتی نفت خام در بازار فیزیکی بورس انرژی گفت: اگر چه این کار دیر در حال انجام است اما باید آن را به فال نیک گرفت. همچنین باید کمک کرد تا این حرکت شکل گرفته توسعه یابد.
وی بابیان اینکه خوشبختانه با اراده و پیگیری سران قوا، ورود مجلس و همکاری شرکت ملی نفت ؛نسبت به سال 90 که نفت در بورس عرضه شد شرایط برای ورود بخش خصوصی بسیار مساعد‌تر شده است افزود: اکنون دیگر بحث اهلیت خریدار مطرح نیست. قبلا می‌گفتند که شما باید ثابت کنید که مشتری، قرارداد پالایشی، پالایشگاه و توان مالی دارید اما اکنون این موضوع منتفی شده است.

این فعال صنعت نفت درپاسخ به سئوالی درباره تفاوت عرضه نفت خام در بورس انرژی با اتفاقاتی که در سال 90 رخ داد گفت : در سال 90 این موضوع مطرح بود که بخش خصوصی به عنوان خریدار نفت از بورس، نباید به بازارهایی چون چین و هند که شرکت ملی نفت در آنجا حضور دارد نفتی بفروشد اما اکنون این موضوع حذف شده است.

وی در توضیح بیشتر این تفاوت تاکید کرد: قبلا ارائه صورت‌های مالی معتبر یکی از الزامات حضور بخش خصوصی برای ورود به بورس نفت بود اما اکنون این موضوع نیز به عنوان سومین مزیت ،نادیده گرفته شده است.
حسینی کوچک کردن محموله ها را ازدیگر مزایایی عرضه نفت خام در بورس انرژی عنوان کرد وافزود: قبلا حداقل محموله خریداری شده 500 هزار بشکه بوده و نوع نفت خام عرضه شده نیز سنگین بود اما اکنون محموله‌ها کوچکتر شده‌اند یعنی حداقل خرید 35 هزار بشکه در نظر گرفته شده و شخص خریدار می‌تواند در بورس از طریق کارگزار و بدون ‌آن که شناخته شود ده درصد پول را پرداخته و محموله نفتی خود را خریداری کند.
وی با بیان اینکه سقف و کف رقابت در این عرضه وجود ندارد افزود: قیمت پایه نفت برای این منظور هم‌اکنون 79دلار و 15سنت برای هر بشکه است که می‌تواند براساس شرایط، کاهش یا افزایش یابد و این بار رقم اعلام شده برای معامله مورد چانه زنی قرار می‌گیرد برای مثال وقتی خریداری قیمت پایین و بالایی را برای انجام معامله ارائه دهد شرکت ملی نفت می‌تواند با همراهی خود کاری کند که خرید و فروش صورت پذیرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به این نکته که قبلا مطرح می‌شد خریدار حتما باید در یک تاریخ مقرر اقدام به برداشت کند و در غیر این صورت با جریمه مواجه خواهد شد گفت: اما اکنون این موضوع نیز مرتفع شده است.
حسینی شرایط آسان پرداخت و تسویه حساب بصورت ریالی وارزی را از دیگر محاسن عرضه نفت خام در بورس انرژی برشمرد و افزود: در شرایط کنونی خریدار 10 درصد از ارزش قرارداد در زمان اجرای معاملات را نقد پرداخت کرده و در صورت برنده‌ شدن در فرآیند رقابت‌، 10 درصد دیگر نیز به‌ صورت ریالی پرداخت خواهد شد.برای بازپرداخت 80 درصد باقی مانده نیز به خریدار 50 روز مهلت داده می شود تا خریدار بتواند محموله را حمل کرده و پس از فروش در مقصد، پول شرکت ملی نفت را پس دهد البته برای این موضوع خریدار باید ضمانت نامه لازم را از بانک دریافت کند.
وی به برخی مشکلات این عرضه نیز اشاره کرد و گفت: ضمانت نامه بانکی برای محموله یک میلیون بشکه‌ای که 70 تا 80 میلیون دلار ارزش دارد رقم بسیار بالایی خواهد بود از این رو این موضوع را می توان جزو سختی‌های کار در نظر گرفت.
حسینی همکاری بانک ها در صدور ضمانت نامه ها را در موفقیت طرح فروش نفت خام در بورس بسیار موثر عنوان کرد وافزود: اگر بانک ها در این زمینه با خریداران همکاری نکنند، ممکن است این طرح با شکست مواجه شود.
وی در واکنش به درخواست برخی فعالان و کارشناسان مبنی بر تسویه صد درصدی ریالی محموله های خریداری شده گفت : تسویه ریالی شاید برای خریداران داخلی مطلوب باشد اما این واقعیت را نمی شود نادیده گرفت که بخشی ازدرآمدهای ارزی کشور از فروش نفت است و نمی توان انتظار داشت از درآمدهای ارزی خود صرف نظر کنیم.
حسینی با بیان اینکه در عرضه نفت خام در بورس انرژی خریداران خارجی نیز امکان معامله دارند گفت: در جلسه ای که دراین باره برگزار شد اتفاقا برخی شرکت های خارجی اصرار داشتند کل مبلغ تسویه را بصورت ارزی پرداخت کنند چراکه تسعیرارز برای پرداخت همان 20 درصد ریالی نیز برای آنها مشکلاتی را ایجاد می کند.
با این حال سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ابراز امیداوری کرد: با انعطافی که از شرکت ملی نفت در این عرضه شاهد هستیم، امیدواریم این مسائل نیز با تعامل طرفین حل وفصل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 975220

وب گردی

وب گردی