اتحادیه اروپا در بن‌بست/ کانال مالی ایران میزبان ندارد!

یک رسانه غربی می‎گوید هیچ ‎یک از کشورهای اتحادیه اروپا از بیم واشنگتن حاضر به میزبانی کانال مالی جدیدی نیستند که قرار است برای تسهیل تجارت با ایران ایجاد شود.

به گزارش ایسکانیوز، دیپلمات‌های اروپایی به «فایننشال تایمز» گفته‌اند اتحادیه اروپا از راضی کردن اعضای خود به پذیرش میزبانی کانال مالی جدیدی که ضامن حفظ تجارت با ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا باشد، عاجز مانده است و این تازه‌ترین مانع بر سر راه حفظ برجام است.

کشورهای اتحادیه اروپا به رهبری انگلیس، فرانسه و آلمان که از طرفین برجام هستند، از تلاش برای ایجاد ساختار ویژه و هدفمندی سخن می‌گویند که پرداخت هزینه داد و ستد با ایران را بعد از اجرای مرحله دوم تحریم‌ها که از ۱۳ آبان آغاز شده و بانک مرکزی و صنایع نفتی ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ میسر سازد.

اما منابع اروپایی آگاه به مسئله می‌گویند کمیسیون اروپا در جلسات هفته گذشته خود از اینکه هریک از اعضا را به میزبانی این سیستم مالی راضی کند، ناکام ماند چرا که هیچ‌یک از دولت‌های اتحادیه اروپا نمی‌خواهند با انجام این اقدام، ریسک عبور از خطوط قرمز واشنگتن را بپذیرند.

کشورهای اروپایی بیم آن را دارند که مبادا مشمول تنبیه سیاسی و یا حتی تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا شوند به‌ویژه آنکه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا چندی‌ پیش مدعی شد ایجاد این کانال مالی عملی غیرسازنده در تامین صلح و ثبات منطقه است.

این درحالی است که ایران از بابت مقابله با تحریم‌های آمریکا به خود اطمینان دارد. از سوی دیگر، اتحادیه اروپا قانونی را فعال کرده تا مانع از پیروی شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا شود حال آنکه برخی شرکت‌های بزرگ از بیم مواجهه با اقدامات انتقام‌جویانه واشنگتن، از ادامه همکاری با ایران انصراف داده‌اند.

کد خبر: 975253

وب گردی

وب گردی