دانشگاه آزاد اسلامی باید در وزارت بهداشت نماینده داشته باشد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان گفت: اگر دانشگاه آزاد اسلامی درواحد وزارت بهداشت نماینده ای داشته باشد، دستاوردها و تولیدات مربوط به علم پزشکی که در مرحله تجاری سازی نیازمند تایید و ثبت وزارت بهداشت است، سرعت بیشتری خواهند یافت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر سعید جامه بزرگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان 4 واحد دانشگاهی دارد که تا به امروز با تعداد دانشجوی قابل قبول، فعالیت گسترده‌ای در سطح استان داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد دانشجو درحال کاهش است، حتما باید راهی برای افزایش در‌آمدهای غیر شهریه‌ای داشته باشیم، در همین راستا سیاست سازمان مرکزی در دوره قبل مبنی بر ایجاد شرکت‌های دانش بنیان بود که برای تاسیس این شرکت‌ها با مشکلات بسیاری مواجه بودیم. اگر یکی از این شرکت‌ها دچار مشکل می‌شد، بر کل شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه اثر گذار بود. اما در دوره جدید این مشکل حل شده و شرکت داری به عهده ما نبوده است، با توجه به امکاناتی که دانشگاه در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد، تنها از فروش حاصل از محصولات این شرکت‌ها درصدی را به دست می آورد اما باز هم برای فعالیت اقتصادی نیازمند کد اقتصادی جداگانه برای واحدها هستیم که متاسفانه، هنوز در سازمان مرکزی اجرایی نشده است.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه آزاد استان همدان شرکت‌های فناوری در شهرهای ملایر، همدان و تویسرکان دارد که مشغول به فعالیت هستند، یکی از بزرگترین محصولات این شرکت‌‌ها، تولید کیت تشخیص سرطان دهانه رحم است که از وزارت بهداشت، مجوز از دریافت کرده و در مرحله تجاری سازی است. همچنین در واحد تویسرکان هم نانو پودرهای فلزات تولید شده است. واحد ملایر هم در زمینه مبل و منبت و تولید گل‌های زینتی گلخانه‌ای فعالیت گسترده‌ای‌ دارد که تمام این موارد در مرحله تجاری سازی قرار دارند و برای تجاری سازی محصولات، تمامی واحدهای دانشگاهی نیازمند دریافت کد اقتصادی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان ظرفیت بالایی در گردشگری دارد که با استفاده از این ظرفیت شرایط مناسبی برای افزایش درآمدهای غیرشهریه‌‌ای با توجه به کاهش دانشجو ایجاد کرده است.

جامه بزرگی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل عدم وجود نماینده‌‌‌‌ای از دانشگاه آزاد در وزارت بهداشت، بسیاری از کارهای مربوط به این دانشگاه در بروکراسی اداری افتاده است، اگر دانشگاه آزاد نماینده‌ای در وزارت بهداشت داشته باشد، دستاوردها و تولیدات مربوط به علم پزشکی که در مرحله تجاری سازی نیازمند تایید و ثبت وزارت بهداشت است، سرعت بیشتری خواهند داشت.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در سال 1366 با رشته‌های معارف اسلامی، زبان انگلیسی و ریاضیات در مقطع کارشناسی پیوسته و حسابداری، دینی عربی، ادبیات فارسی، آموزش ابتدایی و علوم تجربی در مقطع کاردانی آموزش معلمان و با ۶۴۲ نفر دانشجو و ۶ نفر کارمند و با تلاش‌ها و پیگیری‌های دکتر علی اکبر فامیل روحانی (اولین رئیس دانشگاه) شروع به کار نمود.

این واحد دانشگاهی با توجه به عدم استفاده از هر گونه بودجه دولتی یا کمکهای مردمی، در بیست و ششمین سال تأسیس خود گامهای بزرگی را برداشته‌است چنان‌که، با فضای آموزشی افزون بر ۱۰۰ هکتار بیش از ۱۵ هزار نفر دانشجو که در حال تحصیل در حدود ۱۵۰ رشته دانشگاهی، نظیر مهندسی شهرسازی، مهندسی عمران،مهندسی برق، مهندسی معماری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی منابع طبیعی- محیط زیست، پرستاری، زیست‌شناسی علوم جانوری ، زیست‌شناسی سلولی ملکولی (میکروبیولوژی)، ریاضی، فیزیک اتمی و مولکولی، فیزیک هسته‌ای، علوم سیاسی، جغرافیا، مدیریت، حقوق و… دارد.

این دانشگاه ۲۴۷ نفر عضو هیئت‌علمی، ۳۱۷ نفر کارمند، ۱۰۴ رشته دارد و با حدود ۳۶ هزار نفر فارغ‌التحصیل با داشتن چهار دانشکده (علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، هنر ومعماری) و همچنین ۵ مرکز آموزشی تحت پوشش در شهرستان‌های استان همدان، خریداری بالغ بر ۵۲ هکتار فضای آموزشی جهت تأسیس واحد علوم تحقیقات در ردیف بزرگترین واحدهای دانشگاهی و از لحاظ درجه‌بندی به عنوان (واحد بسیار بزرگ نوع الف) قرار گرفته‌است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975256

وب گردی

وب گردی