شب ادراری می تواند منجر به فلج عصب مثانه شود/ عوارض ضایعات مادرزادی ستون فقرات

رئیس دومین کنگره بین المللی نورویورلوژی ایران، نسبت به عوارض ضایعات مادرزادی ستون فقرات اطفال هشدار داد و گفت: با معاینه دقیق پزشک اطفال، می توان نسبت به تشخیص زودهنگام این ضایعه اقدام کرد.

به گزارش ایسکانیوز، فرزانه شریفی اقدس در آستانه دومین کنگره بین المللی نورویورلوژی،گفت: رشته نورویورلوژی، اختلالات عصبی مثانه، ناحیه کف لگن و روده ها را تشخیص داده و درمان می کند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که خیلی از ضایعات باعث اختلال در عملکرد مثانه و کلیه ها می شوند، افزود: نورویورولوژی تشخیص می دهد کدام بیماری ها می توانند روی اعصاب مثانه اثر منفی داشته باشند و آنها را تشخیص و درمان کند.
این متخصص اورولوژی ادامه داد: بیماری هایی همچون ضایعات ستون فقرات، بیماری های مادرزادی، متابولیک و...، که شایع ترین آن دیابت است و بیماری های نورولوژیک مثل ام اس ممکن است آرام آرام اعصاب کنترل کننده ناحیه کف لگن و مثانه و روده ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث اختلال در سیستم عصبی فرد شود.
وی با عنوان این مطلب که رشته نورویورولوژی چند رشته تخصصی را درگیر کرده است، افزود: تلاش می کنیم در کنگره امسال، تجربه های خودمان را به همکاران خارجی منتقل و از تجربه های آنها نیز استفاده کنیم تا به یک جمع بندی فکری در زمینه همکاری چند رشته ای برسیم.
شریفی اقدس گفت: برگزاری چنین کنگره ای، یک تمرین برای پزشکان است که پس از هر سخنرانی موضوعی، در ارتباط با آن موضوع، بحث کنند و همفکری رشته ای اتفاق بیافتد.
وی از نورویورولوژی به عنوان رشته ای جوان در دنیا و ایران نام برد و افزود: این رشته بر اساس نیازهای تشخیصی و درمانی برخی بیماری های ناشناخته و در عین حال شایع شکل گرفته و همچنان جای رشد دارد. زیرا، شناخت ما از ناحیه اعصاب مغز در حال افزایش است.
شریفی اقدس در ادامه به ضایعات ستون فقرات در اطفال اشاره کرد و گفت: بچه هایی که با ضایعات مادرزادی ستون فقرات به دنیا می آیند، بعضا عارضه آنها علائم تظاهر نداشته و همین موضوع باعث می شود پزشکان اطفال با دقت بیشتری معاینات لازم را انجام دهند.
این متخصص اورولوژی با اشاره به علائم پوستی خفیف در ضایعات مادرزادی ستون فقرات، افزود: اگر این کودکان از بدو تولد شناسایی و تحت درمان قرار بگیرند، عارضه این ضایعه قابل کنترل است. بطوریکه ۵۰ تا ۶۰ درصد با درمان های موجود، کنترل ادرار می شوند.
وی گفت: متاسفانه عدم تشخیص این ضایعه در کودکان، باعث می شود وقتی سراغ اورولوژیست می روند که دیگر خیلی دیر شده و مثانه و کلیه ها آسیب دیده اند.
شریفی اقدس، بر ضرورت اطلاع رسانی به خانواده ها و آموزش پزشکان اطفال تاکید کرد و افزود: متاسفانه ارتباط بین رشته ای پزشکان خیلی ضعیف است و همین مسئله باعث می شود که آموزش پزشکان در دستور کار قرار گیرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دو عامل دیابت بارداری و کمبود اسیدفولیک در بروز ضایعات ستون فقرات اطفال را مورد تاکید قرار داد و گفت: شب ادراری اطفال، یکی دیگر از بیماری هایی است که اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد، عوارض خطرناکی به دنبال دارد.
رئیس دومین کنگره بین المللی نورویورولوژی ایران، با عنوان این مطلب که شب ادراری خیلی شایع است، افزود: شب اداری اگر طولانی شود، ممکن است نشانه هایی از اختلال عملکرد عصب مثانه باشد.
به گفته وی، شب ادراری به دو دسته ساده و پیچیده (نهفته)تقسیم می شود. نوع ساده آن تا ۵ سالگی کودک ادامه دارد، اما نوع پیچیده آن که کمتر به آن توجه می شود، می تواند منجر به فلج عصب مثانه شود.
گفتنی است؛ دومین کنگره بین المللی نورویورولوژی 10 الی 12 آبان ماه همراه با جراحی زنده در هتل اسپیناس و بیمارستان پارس برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 975324

وب گردی

وب گردی