صاحب‌الزمانی: ورزش را در مدارس نهادینه کنیم تا در دانشگاه ها نتیجه مطلوبی بگیریم

متخصص ورزش درمانی و توانبخشی ورزشی گفت: باید ورزش را در مدارس نهادینه کنیم تا بتوانیم شاهد نتیجه مطلوب را در دانشگاه ها باشیم.

دکتر منصور صاحب الزمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره وضعیت ورزش دانشگاهی ایران در مقایسه با کشوری مثل آمریکا اظهار داشت: ما ابتدا باید ببینیم خود را با کجا مقایسه می کنیم. لیگ هایی در کشور ما برگزار می شود، چون قهرمانان تیم های ملی و ورزشکاران درجه یک ایران معمولا در دانشگاه ها حضور دارند. بعضی از دانشگاه ها و مؤسسات کشور هم در جذب قهرمانان ملی با یگدیگر رقابت دارند، به طور مثال دانشگاه آزاد اسلامی، تیم های خوبی در لیگ های مختلف دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد تسهیلاتی به دانشجوهای قهرمان ارائه می دهد و این موضوع موجب می شود ورزشکاران، تیم های دانشگاه آزاد را برای ادامه فعالیت انتخاب کنند و طبیعتا در لیگ ها می توانند با قهرمانان کشور، رقابت خوبی داشته باشند. این نکته، تفاوتی را بین دانشگاه ها به وجود می آورد. در مجموع موافقم تا زمانی که ورزش دانشگاهی ما «لیگ» نداشته باشد و هر رشته به صورت متمرکز از طرف اداره کل تربیت بدنی وزارت متبوع خود به عنوان یک «تیم» در لیگ شرکت نکند، پویایی لازم را در بُعد قهرمانی نخواهیم داشت.

* باید اصل ورزش دانشگاهی را بر اساس ورزش همگانی ببینیم

رئیس سابق دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه باهنر کرمان تصریح کرد: ما باید اصل ورزش دانشگاهی را بر اساس ورزش همگانی ببینیم. قهرمانی یک بُعد از ورزش است ولی نمی توان گفت بُعد اصلی است اما به واسطه تبلیغاتی که وجود دارد، از این بُعد بیشتر استفاده می شود. مهم این است که در ابعاد دیگر هم ورود کنیم. در سطح وزارت علوم، این موضوع در رأس امور قرار گرفته است. با آمدن مدیر کل جدید تربیت بدنی وزارت علوم یعنی دکتر محمد حسین علیزاده، تاکنون چندین جلسه فقط در ارتباط با اشاعه و جاذبه سازی رشته ها در دانشگاه برگزار شده است.

صاحب الزمانی خاطرنشان کرد: من به عنوان رئیس انجمن کاراته، چند طرح ارائه داده ام که رشته ورزشی کاراته را به صورت «فان» در دانشگاه ها راه بیندازم تا مورد استقبال افراد بیشتری قرار بگیرد. به نظر من نگاه باید بیشتر به سمت ورزش همگانی و سلامت برود. از دل سلامت همگانی، مطمئنا قهرمانی به وجود می آید که بعد می توانیم در لیگ ها، شاهد نتیجه آن باشیم.

* لیگ های دانشگاهی یک نیاز است

وی افزود: نمی توان ورزش دانشگاهی ایران را با کشورهایی مثل آمریکا مقایسه کرد ولی اعتقاد دارم تیم های ما باید در لیگ های دانشگاه های حاضر شوند و چنین لیگی نیاز است اما در ابتدا باید بتوانیم ورزش را در سطح همگانی جدی بگیریم. دانشگاه های مختلف در اقصی نقاط ایران باید تعداد زیادی ورزشکار داشته باشند. خیلی از آنها نگاهی به قهرمانی ندارند و فقط برای سلامتی و بهینه سازی اوقات فراغت سعی دارند ورزش را انتخاب کنند. باید روی این عده بیشتر سرمایه گذاری کرد.

* ورزش از سنین پایین در غربی‌ها نهادینه می شود

متخصص ورزش درمانی و توانبخشی ورزشی در واکنش به اینکه از دل کالج های آمریکا، ملی پوشان و قهرمانان ملی پوش بیرون می آیند، گفت: باید ببینیم فرهنگ ورزش در جوامع غربی در مقابل جامعه ما چقدر جایگاه دارد. در سبد اقتصادی هر شهروند غربی، میزان هزینه یا بودجه ای مختص ورزش خانوار وجود دارد. ورزش از سنین پایین در هر فرد نهادینه می شود و شاید «تربیت بدنی» به معنای واحدهای «تربیت بدنی یک و دو» به گونه ای که در کشور ما وجود دارد، اجرا نشود. در بسیاری از جوامع غربی، ورزش واحدی اختیاری در دانشگاه هاست و به طور معمول همیشه ساعات آن پر است.

* باید روی دوران قبل از کالج تمرکز کنیم

صاحب الزمانی ادامه داد: ما باید بر دوران قبل از کالج تمرکز کنیم. من نسبت به این موضوع که در چهار سال کالج عملا بخواهیم یک قهرمان ملی بسازیم، چندان امیدوار نیستم. من تحصیلاتم را در اروپا ادامه داده و چنین چیزی را ندیده ام. افراد با یک پایه قوی ورزشی وارد کالج می شوند، پرورش می بایند و احیانا به تیم ملی می رسند. متأسفانه ما این فرهنگ را قبل از ورود به دانشگاه آن طور که باید و شاید نداریم و بهینه نشده است. ممکن است برخی معتقد باشند این اتفاق به خاطر مسائل اقتصادی رخ نداده است. من چنین اعتقادی ندارم چون خانواده هایی که برای ورزش، هزینه نمی کنند، مبلغ بیشتری را برای درمان صرف خواهند کرد.

* فرهنگ ورزش به عنوان پیشگیری در جامعه ما جا نیفتاده است

وی افزود: فرهنگ ورزش به عنوان پیشگیری برای بچه ها در جامعه ما جا نیفتاده است. وقتی فرد در دانشگاه می خواهد واحد درسی «تربیت بدنی عمومی» را بگذراند، احساس می کند یکی از واحدهایی است که ضرورتی ندارد، در حالی که در غرب می بینیم این واحد، اختیاری ارائه می شود ولی سالن ها پر می شوند. به قول دکتر قره خانلو (رئیس آکادمی ملی المپیک و رئیس سابق پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم) در کانادا، سالن های ورزشی دانشگاه ها در نیمه های شب مجبور می شوند یکی، دو ساعت تعطیل کنند تا بتوانند کارهای نظافت را انجام دهند و در دیگر ساعت ها به طور کامل پر هستند.

متخصص ورزش درمانی و توانبخشی ورزشی در پایان گفت: همان طور که پیش تر به آن اشاره شد این فرهنگ هنوز در کشور ما جا نیفتاده و زمانی می توانیم انتظار داشته باشیم قهرمان از دل دانشگاه ها بیرون بیاید که نیمچه قهرمانی از مدارس به دانشگاه وارد شود. باید ورزش را در مدارس نهادینه کنیم تا بتوانیم شاهد نتیجه مطلوب را در دانشگاه ها باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 975331

وب گردی

وب گردی