اختیار تاسیس شرکت های دانش بنیان به واحدهای دانشگاه آزاد واگذار شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان‌ گفت: سازمان مرکزی باید اختیار تاسیس شرکت‌های دانش بنیان توسط هیات علمی را به واحدهای دانشگاهی تفویض کند چون دریافت مجوز و مراحل اداری در این زمینه بسیار وقت گیر است .

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

حجت‌الاسلام فرج اله براتی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان‌ در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره دستاوردهای این واحد دانشگاهی و مشکلات و چالش‌های پیش رو گفت: با توجه به اینکه بسیاری از واحدهای دانشگاهی با کاهش دانشجو مواجه شده‌‌‌اند به دنبال افزایش درآمدهای غیر شهریه‌ای هستیم تا در این راستا و بر مبنای ارتباط با صنعت و با استفاده از بدنه استادان و دانشجویان بتوانیم تبدیل به دانشگاه کار آفرین شویم.

وی افزود: در حال حاضر تلاش کردیم که از طریق اقتصاد دانش بنیان و ارتباط با صنایع مختلف بومی استان خوزستان همچون شرکت ملی حفاری و صنایع استان بتوانیم درآمدهای غیر شهریه‌ای را افزایش دهیم که در همین راستا تفاهم نامه‌‌هایی منعقد شده و سه قطب اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد استان خوزستان خواهیم داشت از جمله صنایع پتروشیمی که از طریق واحد ماهشهر انجام می‌شود همچنین صنایع نفت هم با مرکزیت اهواز که عمده فعالیت‌ها در این زمینه به عهده واحد امیدیه است و بحث نخلستان‌ها که در واحد رامهرمز با توجه به پرورش درختان نخل در حال پیگیری هستیم که تمامی این موارد به تایید سازمان مرکزی رسیده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان‌ در ادامه خاطر نشان کرد: بزرگترین مشکل ما در تامین ضمانت نامه برای حضور و ارتباط با صنعت در سطح استان است تا جایی که برای مذاکره با هر شرکتی باید ضمانت نامه ارائه شود که دانشگاه هم تا به امروز کمکی نکرده است اما اخیرا زمانی که نمایندگان سازمان مرکزی برای بازدید به استان خوزستان آمدند و پتانسیل موجود در واحدهای دانشگاهی را دیدند و بعد از پیگیری ‌های فراوان، نامه موافقت دکتر طهرانچی مبنی بر حمایت از این مساله صادر شده است.

براتی تاکید کرد: سازمان مرکزی باید اختیار تاسیس شرکت‌های دانش بنیان توسط هیات علمی را به واحدهای دانشگاهی تفویض کند چون دریافت مجوز و مراحل اداری در این زمینه بسیار وقت گیر است و اگر این اختیار به واحدها واگذار شود بسیاری از طرح‌های پژوهشی به مرحله اجرا و تجاری سازی رسیده که قطعا دستاورد بزرگی برای دانشگاه آزاد خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: اصل فعالیت این شرکت‌‌‌‌های دانش بنیان در زمینه نفت و حفاری، ساخت قطعات شرکت ملی حفاری و دستگاه ‌هایی است که از چین وارد می کنند که توان انجام آن برای واحدهای استان خوزستان وجود دارد، اما زمانی که می خواهیم وارد معامله شویم یک شرکت دانش بنیانی باید وجود داشته باشد که این امور را به عهده گیرد به همین دلیل و در شرایط موجود که شرکت دانش بنیان نداریم نیازمند ارائه ضمانت نامه به صنایع مختلف هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان‌ متذکرشد: در حال حاضر یک مرکز تحقیقاتی نانو در استان خوزستان داریم که دانشجویان دوره دکتری در این مرکز پروژهش‌های تحقیقی انجام می‌دهند که دستاوردهای بسیاری داشته اما تمام این طرح‌ها اگر بخواهد اجرایی شود باز هم نیازمند شرکت‌های دانش بنیان است.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز جزء پنج واحد اول دانشگاه آزاد اسلامی در کشور و نخستین واحد دانشگاهی استان خوزستان می باشد که درتاریخ اول دی ماه ۱۳۶۱ تاسیس و در سال ۱۳۶۲ با پذیرش دانشجو در رشته ریاضی فعالیت آموزشی خود را آغاز نمود که به دلیل وجود پاره‌ای مشکلات این رشته پس از مدتی منحل گردید لذا مجدداً در بهمن ماه سال ۱۳۶۳ با پذیرش دانشجو در دو رشته عمران و کشاورزی (زراعت و اصلاح نباتات) تجدید حیات نمود و به دانشجویان رشته ریاضی اعلام شد که می‌توانند به واحدهای دیگر انتقال یافته و یا در دو رشته مذکور ادامه تحصیل دهند.

اولین ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز یک ساختمان ملکی در منطقه زیتون کارمندی بوده است که در آن دو رشته کشاورزی (زراعت – اصلاح نباتات) و عمران راه اندازی گردید. پس از راه اندازی رشته حقوق قضایی دو ساختمان دیگر به صورت استیجاری در منطقه کیانپارس اهواز به ساختمان‌ها افزوده شد. درسال ۱۳۷۲ ساختمان منطقه چهارشیر از واحد آبادان –خرمشهر خریداری گردید. در سال ۱۳۷۳ قطعه زمینی در منطقه گلستان (کوی سعدی) جهت مدرسه سماوابسته به دانشگاه خریداری شد.

پرسنل این واحد که در ابتدای تاسیس ۹ نفر و اعضای هیئت علمی واحد نیز ۳ نفر بوده است، در حال حاضر دارای ۴۹۵ کارمند و۳۵۰ عضو هیات علمی و ۲۵ هزار نفر دانشجو میباشد. در سال ۱۳۹۳ این واحد دانشگاهی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان ادغام گردید که در حال حاضر با ۵۴ رشته در مقاطع کاردانی و کارشناسی، ۸۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۴۰ رشته در مقطع دکترای تخصصی با کادری مجرب به طالبان علم و دانش ارائه خدمت میدهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975361

وب گردی

وب گردی