چالش های نفوذ هوش مصنوعی در  امور بین الملل

رشد هوش مصنوعی (AI) باید در کوتاه مدت مدیریت شود تا در بلند مدت باعث افزایش نابرابری های موجود نشود و نفوذ سریع هوش مصنوعی در عرصه جهانی دولت مردان را با چالش هایی مواجه خواهد ساخت که نیاز به مدیریت هرچه بیشتر این امر دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رشد روزافزون هوش مصنوعی (AI) در زمینه های مختلف به خصوص دفاعی و نظامی نگرانی هایی را برای بسیاری به وجود آورده است و این ادامه پیشروی ها می تواند به نوعی موازنه موجود در طبیعت یا موازنه قدرت را از بین ببرد.

در اینجا به بررسی برخی از چالش های موجود ناشی از رشد هوش مصنوعی، برای سیاست‌گذاران می پردازیم.

این مسئله می تواند ذهن را به تاثیرات آینده هوش مصنوعی در زمینه های مختلف امور بین الملل از منظر نظامی، امنیت انسانی و دیدگاه های اقتصادی طی 10 تا 15 سال آینده درگیر کند.
این گزارش چهارچوب گسترده ای را برای تعریف و تشخیص انواع نقش های بسزایی که هوش مصنوعی در سیاست‌گذاری و امور بین الملل می تواند داشته باشد، تعیین می کند: این نقش ها به عنوان موضوعاتی تحلیلی، پیش بینی و عملیاتی شناخته می شوند.

نقش تحلیلی
در نقش های تحلیلی، سیستم های AI ممکن است به انسان ها اجازه تصمیم گیری در سطح های بالا را ندهند یا به طور خودکار کارهای تکراری مانند سنسورهای نظارت را تنظیم کنند.
در این نقش ها، هوش مصنوعی ممکن است باعث ایجاد تغییرات خوب در ساختارهایی که انسان در مورد آن تصمیم گیری می کند، شود؛ اما تأثیر نهایی این تغییرات احتمالا به جای تحولات اساسی، کاهش می یابد.

نقش پیش بینی
استفاده از AI احتمالا در یک دوره زمانی طولانی تر می تواند در مورد نقش پیش بینی، اثرات شدیدتری داشته باشد.
چنین مشاغلی ممکن است که چگونگی نتایج بالقوه اقدام سیاست‌گذاران در دوره های خاص و دولت را تغییر دهند.
اگر چنین سیستمی دقیق و قابل اعتماد باشد، شکاف قدرت بین بازیگران مجهز به چنین سیستم و کسانی که بدون این سیستم ها تصمیم گیری می کنند را به وجود می آورد.( با نتایجی که غیر قابل پیش بینی است)
نقش عملیاتی
استفاده عملیاتی از AI بعید است که در کوتاه مدت به طور کامل تحقق یابد.
موانع نظارتی، اخلاقی و تکنولوژیکی برای وسایل نقلیه کاملا خودکار، سلاح و سایر سیستم ها مانند دستیارهای شخصی روباتیک بسیار زیاد است، اگر چه پیشرفت سریع برای مقابله با این موانع صورت گرفته است، با این وجود، در بلند مدت، چنین سیستمی می تواند نه تنها راه تصمیم گیری را تغییر دهد، بلکه شیوه ای که در آن تصمیم گیری انجام می شود را نیز متأثر سازد.

پیشنهادات
این گزارش توصیه های زیر را برای دولت ها و سازمان های غیر دولتی بین المللی ارائه می دهد که نقش مهمی در توسعه و حمایت از هنجارهای اخلاقی جدید خواهند داشت:
در میان مدت و بلند مدت، تخصص AI نباید در کشورهای کم یا تنها در بخش های خاصی از جمعیت مستقر گردد.
دولت های سراسر جهان باید در توسعه و حفظ استعدادهای رشد و AI سرمایه گذاری کنند و این دانش را که اکنون در انحصار آمریکا و چین قرار دارد، در کشورهای خود بومی کنند.
شرکت ها، بنیادها و دولت ها باید منابع مالی را برای توسعه و گسترش سیستم های AI با اهداف انسانی اختصاص دهند.
بخش انسان دوستانه می تواند مزایای قابل توجهی از چنین سیستم هایی به دست آورد؛ برای مثال در کاهش زمان پاسخ در شرایط اضطراری.(مانند آتش سوزی و زلزله)
بعید است AI بلافاصله برای بخش خصوصی سودآور باشد. با این حال، تلاش مشترک باید به منظور توسعه آن به صورت غیر سودآوری صورت گیرد.
درک ظرفیت ها و محدودیت های سیستم های هوش مصنوعی نباید صرفا در انحصار کارشناسان فنی باشد. آموزش و تعلیم بهتر، در مورد AI باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی درک اهداف اصلی اخلاقی و سیاستی باید اولویت بسیار بیشتری نسبت به توسعه تکنولوژی داشته باشد.

توسعه رابطه کاری قوی، به ویژه در بخش دفاعی، بین توسعه دهندگان عمومی و خصوصی AI بسیار مهم است؛ زیرا نوآوری در بخش تجاری اتفاق می‌افتد.

برخی وظایف بحرانی می تواند سیستم های هوش مصنوعی را از امنیت خارج کند و مسائل اخلاقی باید بین موسسات در نظر گرفته شود.

کدهای واضح برای اطمینان از اشتراک مرایای سیستم های AI مهم است در حالی که خطرات همزمان آن نیز به خوبی مدیریت می شود.

سیاست، سیاست‌گذاران و تکنولوژیست ها باید بدانند که توسعه کدهای سیستم های هوشمندانه مصنوعی اساسا متفاوت از تنظیم سلاح ها یا جریان های تجاری هستند.

توسعه دهندگان و تنظیم کننده ها به ویژه باید در مورد رابط کاربری انسان و ماشین توجه ویژه ای داشته باشند؛ زیرا هوش مصنوعی و انسانی اساسا متفاوت است و رابط های بین این دو با دقت طراحی شده و دائما بررسی می شود تا از سوء تفاهم جلوگیری شود که در بسیاری از کاربردها می تواند پیامدهای جدی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975423

وب گردی

وب گردی