سازمان بورس و دانشگاه علامه طباطبایی تفاهم نامه همکاری امضا کردند

تفاهم نامه ای در چهار حوزه آموزش و فرهنگ­ سازی، مشاوره و پژوهش، انتشارات و طراحی و برگزاری دوره‌ های MBA وDBA بازار سرمایه میان سازمان بورس و اوراق بهادار و دانشگاه علامه طباطبایی منعقد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، به نقل از بازار سرمایه، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و رییس دانشگاه علامه طباطبایی با هدف همکاری در حوزه‌ های علمی-‌ پژوهشی، آموزشی، مشاوره ‌ای، انتشاراتی و همچنین برگزاری دوره‌ های آموزشی و کارگاهی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

این تفاهم نامه در چهار حوزه آموزش و فرهنگ‌ سازی، مشاوره و پژوهش، انتشارات و طراحی و برگزاری دوره‌ های MBA وDBA بازار سرمایه منعقد شد.

حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی امضای این تفاهم نامه با سازمان بورس و اوراق بهادار را یک رویداد مهم دانست و گفت: در شرایط فعلی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، فضای آموزشی دانشگاه های کشور به تغییر رویکرد نیاز دارد و دانشگاه نباید تنها یک موسسه برای صدور مدرک تحصیلی و انتشار مقاله باشد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه جامعه، سیاست، اقتصاد و اجتماع تغییر کرده و نیاز های جدیدی خلق شده و تنها دانشگاه می تواند به این نیاز ها پاسخ دهد، عنوان کرد: ما اکنون به گونه های جدیدی از آموزش نیاز داریم و دانشگاه علامه طباطبایی پیشتاز این تغییر نگرش است.

سلیمی امضای تفاهم نامه با سازمان بورس را در راستای نگرش جدید دانشگاه علامه طباطبایی در روش های جدید آموزشی دانست و گفت: با این تفاهم نامه فصل جدید آموزش تخصصی بازار سرمایه در کشور آغاز می شود.

وی ادامه داد: امروز احساس می شود دیگر مطالب آموزشی رسمی به تنهایی پاسخگوی نیاز های بازار کار نیست از این رو از دو سال پیش در دانشگاه علامه طباطبایی آموزش های تخصصی مکمل آغاز شد و این رویکرد توانایی دانشجویان این دانشگاه را در محیط کسب و کار افزایش داد.

به گفته رییس دانشگاه علامه طباطبایی اکنون علاوه بر جامعه دانشگاهی عموم جامعه نیز به آموزش های تخصصی نیاز دارند و اگر دانشکاه ها وارد این عرصه نشوند با بازار مکاره افراد غیر متخصص روبرو می شویم.

سلیمی ادامه داد: بخش زیادی از جامعه به آموزش های تخصصی همچون بورس، بانک و بیمه که در محیط آکادمیک ما فعلا به شکل رسمی قابل تدریس نیستند نیاز دارند به همین دلیل ما با سازمان بورس و اوراق بهادار وارد مذاکره شدیم تا نیازهای آموزشی جامعه با محور بازار سرمایه را در فضای آموزشی پاسخ دهیم.
رییس دانشگاه علامه طباطبایی نگاه عمیق حاکم در سازمان بورس به موضوع آموزش را خوشحال کننده توصیف کرد و‌ گفت: با توجه به جایگاه علمی شاپور محمدی این انتظار می رفت که آموزش از اولویت ها سازمان بورس باشد.

سلیمی ابراز امیدواری کرد تفاهم نامه دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان بورس و اوراق بهادار به سرعت عملیاتی شود و ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی با تمام امکانات دوره های تخصصی مورد نیاز بازار سرمایه را برگزار می کند و اگر به این جمع بندی رسیدیم که نیاز است تا رشته های جدید با محور بازار سرمایه در فضای رسمی دانشگاهی تدریس شود، ساز و کار آن را طراحی و پیشنهاد آن را به وزارت علوم ارایه میکنیم.

وی افزود: این تفاهم نامه آغاز راه آموزش نیروی کار آینده بازار سرمایه است و امیدواریم نتایج مثبت این همکاری را شاهد باشیم.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ارکان دولت به این نتیجه رسیده اند که برای حل مشکلات از سیستم دانشگاهی بهره برداری کنند، گفت: اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه آموزش و پژوهش می تواند الگویی برای سایر نهاد ها باشد.

محمدی: لزوم فرهنگ سازی عمیقتر در حوزه بازار سرمایه

در ادامه این مراسم رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به ایراد سخن پرداخت و ضمن تسلیت به مناسبت ایام اربعین و تاکید به درک فلسفه عاشورا اظهار کرد: باید از این واقعه تاریخی مهم، درس زندگی بیاموزیم و آن را با رعایت حقوق مردم، انصاف، عدالت، راستگویی و صداقت به کار بگیریم.

شاپور محمدی با اشاره به اینکه حوزه بازار سرمایه در کنار بحث های فنی، تکنیکی و مالی، نیازمند جنبه های علوم انسانی است، گفت: برای مثال بحث روانشناسی بازار از مواردی است که باید به دقت مورد توجه قرار گیرد.

دبیرشورایعالی بورس با اشاره به لزوم فرهنگ سازی عمیقتر در حوزه بازار سرمایه، ادامه داد: پتانسیل های دانشگاه علامه طباطبایی برای سازمان بورس و فعالان این حوزه فرصت مغتنمی است.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: هم اکنون در بسیاری از جوامع پیشرفته، به سرمایه گذاری در بازار سرمایه و کسب درآمد از آن، به عنوان شغل اصلی نگاه می شود و این موضوع در کشور ما نیز وجود دارد و همین امر، نیاز به آموزش و فرهنگ سازی را دوچندان می کند.

وی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: معاملات الگوریتمی مورد استقبال بازار قرار گرفته است، چراکه معاملات مبتنی بر شایعه، تقلب و اطلاعات نهانی را کنار می گذارد. از این جهت علم به کمک سلامت بازار آمده است و باید این موضوع را به جد دنبال کرد.

شاپور محمدی گفت: زمان آن رسیده که سازمان بورس و اوراق بهادار با کمک دانشگاه ها، به محتوای علمی رشته های کلاسیک مالی دانشگاهی بیفزاید. اختصاص بخشی از واحدهای درسی به آموزش عملی، گام بزرگی در این زمینه به شمار می رود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تحقیقات کاربردی و توسعه سیستم ها از اهمیت بالایی در پژوهش ها و مطالعات علمی برخوردار است، ابراز داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار از پایان نامه های مرتبط نیز حمایت لازم را به عمل خواهد آورد، البته در این راستا باید برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا موضوعات همپوشانی نداشته باشند. از همین رو مناسب است که استادی در هر دانشگاه محور قرار بگیرد و موضوعات سرشاخه ای تعریف شود.

وی افزود: هم اکنون به منظور تدوین استراتژی سازمان بورس و اوراق بهادار، همکاری خوبی با دانشگاه تهران صورت گرفته است.

محمدی با بیان اینکه سازمان بورس وظیفه خود می داند که تفاهم نامه خود را عملیاتی کند، گفت: در پژوهش ها باید از بدنه دانشگاه ها و پژوهشکده ها کمک بگیریم. در این راستا نیز، یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس، به عنوان نماینده رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور هماهنگی های لازم جهت عملیاتی شدن تفاهم نامه معرفی می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان ضمن تشکر از اصحاب رسانه، خاطرنشان کرد: شفافیت، اطلاع رسانی و انتقال اطلاعات پایه اصلی کارایی بازارهای مالی است و رسانه ها نقش پررنگی در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی صریح و دقیق بر عهده دارند.

به گزارش سنا، در این تفاهم نامه حوزه آموزش و فرهنگ‌ سازی شامل راه‌ اندازی و برگزاری دوره‏ های آموزشی کوتاه ‏مدت، میان‏ مدت و بلند مدت؛ همکاری در برگزاری سمینار ها، همایش ‌ها و دوره‌ های تخصصی مالی اسلامی؛ برنامه‌ریزی و مشاوره جهت تولید محتوا های فرهنگ‏سازی و عمومی به‏ منظور ارتقای سواد مالی در حوزه بازار سرمایه؛ همکاری و مشارکت در زمینه ترویج فرهنگ سهامداری و سرمایه‌گذاری در بورس؛ همکاری در برگزاری دوره‏ های تخصصی در حوزه بازار سرمایه و برگزاری سمینار ها و همایش ‏های مرتبط با بازار سرمایه است. حوزه مشاوره و پژوهش شامل محور های همکاری در تولید مقالات برای مجلات مرتبط با حوزه بازار سرمایه؛ همکاری در برگزاری سمینار ها، همایش‌ ها و دوره‌ های تخصصی مالی اسلامی؛ ارائه خدمات مشاوره ‏ای در حوزه ‏های مختلف استراتژی و تحول، سازماندهی، بازاریابی، توسعه منابع انسانی، تعالی سازمانی و مدیریت طرح ‏ها و پروژه‏ش ها؛ ایجاد بستر مناسب برای بهره ‏مندی از توانمندی‏ های علمی و پژوهشی در عرصه بازار های پولی و مالی؛ پیشنهاد و اجرای طرح ‏های تحقیقاتی مرتبط در راستای اولویت‌ های پژوهشی بازار سرمایه؛ برنامه‌ ریزی جهت حمایت مالی و علمی از پایانامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه‏ مرتبط و برقراری ارتباط با مؤسسات، مجامع مرتبط داخلی و بین‏ المللی و دانشگاه های داخل و خارج از کشور به ‏منظور برپایی همایش‏ های داخلی و بین‏ المللی در زمینه‏ های مرتبط است.
همچنین همکاری در چاپ و نشر انواع متون تخصصی مالی و اقتصادی؛ ترجمه و تألیف کتاب‌ های مرتبط با حوزه مالی؛ ارائه و تبادل کتاب‌ های چاپ شده توسط هر طرف در مراکز فروش طرفین از محور های حوزه انتشارات و همکاری در بازنگری سرفصل‌ های دورهMBA بازار سرمایه؛ همکاری در طراحی و تدوین سر فصل‌ های دوره DBA بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌ های علمی و اجرایی طرفین در ارتقای کمی و کیفی دوره‌ها و برگزاری دوره‌ های حرفه‌ ای MBA و DBA بازار سرمایه از بخش های حوزه طراحی و برگزاری دوره‌ های MBA وDBA بازار سرمایه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975425

وب گردی

وب گردی