نقش موثر دولت در ایجاد ثبات نسبی در بازار/لزوم توجه به بخش خصوصی برای حفظ ثبات

قائم‌مقام خانه صنعت ایران با اشاره به ایجاد ثبات نسبی در بازارگفت: مداخله دولت در این شرایط وابسته به دو عامل تغییر تخصیصی ارز و تعیین تکلیف ارزی بودکه برای فعالان ارزی فضای با ثباتی را ترسیم کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، آرمان خالقی ضمن بیان این نکته بر لزوم توجه به بخش خصوصی برای حفظ این ثبات تاکید کرد وافزود: در واقع آرامش نسبی در شرایط فعلی بازار در وهله اول حاصل اتفاقاتی است که لازم بود در بازار رخ دهد و در این بین دولت و مداخلات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بسیارتاثیر گذار بوده‌است.

او در همین مورد افزود: تغییر تخصیص و شیوه تامین ارز که به تعیین تکلیف نهایی برای فعالان اقتصادی منجر شد ، توانست این شرایط را در کشور به ثبات رسانده و تا حدود زیادی حفظ کند.

قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: به عبارت دیگر زمانی که فعال اقتصادی به صورت روشن دریافت کرد که به جز کالاهای ضروری برای تامین ارز مواد اولیه یا واردات سایر کالاها لازم است ارز آزاد تهیه کنند و ارز دولتی اختصاص داده نمی‌شود از بلاتکلیفی درآمد و همین مساله باعث شد التهابات بازار تا حدودی فروکش کند.

خالقی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تعامل با بخش خصوصی گفت: با توجه به سابقه ارتباط رحمانی با بخش خصوصی،‌باید انتخاب ایشان را به فال نیک گرفته و منتظر تعاملات مثبتی در این زمینه باشیم.

او ضمن بیان این نکته اضافه کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت علاوه بر اینکه پیش از این نیز در بخش خصوصی فعال بوده و با این بخش تعامل داشته‌اند مشورت‌پذیر است و آنچه را که نمی‌داند می‌پرسد و قطعا از مشورت گروه‌های مختلف استفاده خواهد کرد.

خالقی این ارتباط موثر با بخش خصوصی را دارای دو مزیت عمده دانست و گفت:‌ به طور یقین این ارتباط موثر دو مزیت دارد. در قدم اول آگاهی از دیدگاه‌های بخش خصوصی برای تصمیم‌گیری درست مدنظر است و علاوه بر این در قدم بعدی تصمیم‌هایی که در این زمینه گرفته می‌شود با توجه به اینکه اشخاص ذینفع در آنها مداخله داشته‌اند در اجرای آن مشارکت خواهند داشت و در واقع توفیق بیشتر وهزینه کمتری به دنبال خواهد داشت.

لزوم پیگیری تیم اقتصادی و دیپلماسی دولت

خالقی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به زمان تشدید تحریم‌ها،‌ بر لزوم پیگیری تیم اقتصادی و دیپلماسی دولت در این مورد تاکید کرد و گفت: در روزهای آینده که ممکن است شاهد تشدید تحریم‌ها باشیم، مواردی از تحریم مانند تحریم‌های حوزه حمل و نقل ممکن است شروع شوند. اما این نکته را لازم است به یاد داشته باشیم که کشور ما از پتانسیل های مختلفی برخو.ردا است و با شروع این تحریم‌ها راهکارهایی در نظر گرفته شده است.

قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در توضیح این نکته افزود: در صورت اعمال تحریم‌های حمل و نقل و کشتیرانی راه‌هایی برای حمل و نقل کالا به صورت غیرمستقیم برای کشور وجود دارد و می‌توان از سایر خطوط کشتیرانی و بنادر استفاده کرد.

وی در همین مورد تاکید کرد: لازم است با توجه به رویکرد تحریم‌ها از یک دیپلماسی فعال استفاده کرد که رابطه با کشورهای دیگر را به نحوی که منافع‌شان تامین شود حفظ کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 975436

وب گردی

وب گردی