پژوهشگران سیستم‌‌های خنک ‌کننده کم‌هزینه و کم‌مصرف می سازند

پژوهشگران آمریکایی سیستم خنک کننده جدیدی را طراحی کردند که با مصرف انرژی کم، می تواند منازل را خنک کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پژوهشگران در ایالات‌ متحده سیستم خنک کننده جدیدی از جنس شیشه و پلیمر با خاصیت بازتابندگی بسیار بالا طراحی کردند که می‌تواند امکان سرمایش خانه‌‌ها با مصرف برق بسیار پایین را فراهم کند.

در این آزمایش، در شرایط تابش مستقیم نور خورشید در تابستان، این سیستم می تواند آب را حدود 10 درجه نسبت به دمای محیط، خنک تر نگه دارد. این روش همچنین می‌تواند در مقیاسی بزرگ‌تر برای خنک‌‌سازی نیروگاه‌‌های برق و مراکز داده، مورد استفاده قرار گیرد.

اساس این سیستم بر پایه‌‌ یک نوع ماده‌‌ خنک‌‌کننده‌ مصنوعی یا به‌ عبارتی نوعی پوشش مهندسی‌ شده است که در طبیعت یافت نمی‌شود.

بر اساس آزمایشات گوناگون این سیستم در شرایط مختلف آب و هوایی، این سیستم انعکاسی، دمای یک کانتینر آب را حدود ۱۲ درجه خنک‌تر از دمای هوای اطراف (طی گرم‌ترین ساعات روز) نگاه داشت.

پروفسور گنگ تان، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه وایومینگ، می‌گوید ما اکنون می‌توانیم از این مواد، روی پشت ‌بام ساختمان‌ها استفاده کنیم و حتی سیستم‌های خنک‌کننده‌‌ آب را در مقیاسی بزرگ بسازیم که دارای مزایای قابل ‌توجهی نسبت به سیستم‌های تهویه‌‌ مطبوع رایج با مصرف برق بالا، هستند.

نویسندگان مقاله بر این باورند یکی از موثرترین کاربردهای این مواد نوظهور، خنک‌‌سازی نیروگاه‌های حرارتی است. این تأسیسات از مقادیر زیادی آب و الکتریسیته برای حفظ دمای کاری ماشین ‌آلات خود استفاده می‌کنند. استفاده از مواد جدید می‌تواند این تأسیسات را کارآمدتر کند.

این مطالعه در مجله‌‌ ژول منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975445

وب گردی

وب گردی