استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان  به بازوی موثر وزارت نیرو تبدیل می شوند

وزیر نیرو با تاکید براینکه وزارت نیرو از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ حمایت های لازم را به عمل خواهد آورد گفت: یکی از نکات امید ما برای اصلاح عادات مصرفی جامعه همکاری نزدیک با استارت آپ است تا بتوانیم سازوکار های لازم را ایجاد کنیم که آنها به عنوان ابزار و بازوی موثر وزارت نیرو قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز، مبنی بر حمایت وزارت نیرو از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ اظهار داشت: هرکاری که لازم باشد وزارت نیرو در جهت حمایت از این شرکت‌ها انجام خواهد داد و در ماه آینده نیز در این خصوص همایش و نمایشگاه شرکت های دانش بنیان در پژوهشگاه نیرو برگزار می شود.

وی افزود: یکی از نکات امید ما برای اصلاح عادات مصرفی جامعه همکاری نزدیک با استارت آپ است تا بتوانیم سازوکار های لازم را ایجاد کنیم که آنها به عنوان ابزار و بازوی موثر وزارت نیرو قرار گیرند.

اردکانیان در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ساخت و سازهای آینده در کشور دربجث انرژی تجدیدپذیر گفت: اصل ماجرا این است که باید ساخت و سازهای آینده با همکاری دستگاه های اجرایی مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری با دستگاه های متولی آب و برق کشور همکاری نزدیک داشته باشند تا مصرف منابع محیط زیستی به ویژه انرژی در کلیه سازه ها ازجمله سازه های مسکونی بهینه شود و انرژی های تجدیدپذیر بتواند جایگاه خود را در جامعه پیدا کند.

وزیر نیرو ادامه داد: تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق در دستور کار جلسه وزیران قرار گرفته و مراحل خود را طی می کند. انتظار می رود تا پایان فصل پاییز نهایی شده و به اطلاع مردم برسد.

وی افزود: مدیریت مصرف باید به نحوی عمل کند تا تعرفه ها باعث شود که بنابراین اساس تصویب مدیریت مصرف است تا اقلیت پرمصرفان به جرگه خوش مصرفان اضافه شود و انتظار می رود که این برنامه در کنترل مصرف و عبور از پیک تابستان آینده تاثیر گذار شود.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال که انرژی تجدیدپذیر در چه وضعیتی قرار دارد گفت: برنامه ما تا پایان دولت دوازدهم نصب ۴ هزار مگاوات است که تاکنون ۷۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده است و همچنین حدود ۲۰۰۰ مگاوات قرارداد امضا شده و در شرف عملیاتی شدن است.

اردکانیان تصریح کرد: طبیعتا نوسانات ارزی اثرگذار بوده اما با ارتباط نزدیک با دست اندرکاران این صنعت و انجمن انرژی تجدیدپذیر ایران درصدد هستیم که راهکار لازم را برای کنترل نوسانات ارز تدوین کرده و آهنگ توسعه تجدیدپذیرها در باد و خورشید به سرعت قبلی خود بازگردانیم.

وی افزود: تحریم ها بی تاثیر نبوده ولی نتیجه مذاکرات با شرکت های اروپایی تاثیر قابل توجهی داشته تا این تحریم ها تاثیری سرمایه‌گذاری در بخش انرژی های تجدیدپذیر در ایران نداشته باشد اما عنده توجه ما به سرمایه داخلی است. و به سمتی خواهیم رفت که توسعه تجدیدپذیرهای و ظرفیت های کوچک با هدف پایدار کردن تامین برق در نقاط مختلف کشور افزایش یابد.

اردکانیان ادامه داد: ما با استفاده از آفتاب و شدت تابش خورشید در مناطقی که مشکل کم آبی در خشکسالی تاثیر بسزایی برروی اشتغال آنها گذاشته است و با توجه به نزدیکی شبکه انتقال و ارتباط با کشورهای همسایه به ویژه مرزهای شرقی و جنوب شرقی کشور از این ظرفیت ها برای صادرات استفاده کنیم.

وزیر نیرو گفت: ما به نحوی شرایط را فراهم می کنیم تا تولیدکنندگان، دست اندرکار صادرات شوند و برق حاصله را به فروش برسانند.

وی در ادامه با اشاره به نگاه دولت در حوزه برق گفت: از تیرماه سال جاری در جلسه هم اندیشی رئیس‌جمهور با دست اندرکاران اجرایی چاهار کارگروه در مشارکت با بخش خصوصی، صنعت آب، برق و فاضلاب تشکیل شده و به طور منظم با تشکیل جلسات توانستند نتایج خوبی را برای رفع مشکلات و سازوکار های قانونی به ویژه تبصره ۵ قانون بودجه برای تهاتر بدهی ها اقدام کنند.

اردکانیان در ادامه با اشاره به اینکه وزارت نیرو با ارائه خدمات فنی و مهندسی در صدر خدمات صادراتی کشور است، گفت: باید بخش خصوصی توانمندی لازم را پیدا کند تا بتواند با ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه در صدر صادرات کنندگان قرار گیرد.

وی افزود: وزارت نیرو مسولیت کمیسیون مشترک فدراسیون روسیه و جمهوری فدرال آلمان را برعهده گرفته و علاوه بر آن نیز با جمهوری ارمنستان و عراق و سایر کشورهای همسایه ارتباط نزدیک دارد و بخش خصوصی پای ثابت و تعیین کننده توسعه ارتباطات کشور است و نا بیشتر به دنبال توسعه امکانات صادراتی هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دستگاههای از جمله وزارت نیرو باید جزء تامین کنندگان ارز کشور باشند گفت: ما باید با ارائه خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیت های قانونی بتوانیم در تامین ارز کشور کمک کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 975539

وب گردی

وب گردی