طراحی فناوری هوش مصنوعی‌ براساس الگوی زندگی حیوانات اجتماعی

دانشمندان اروپایی در صدد طراحی فناوری هوش مصنوعی‌ براساس الگوی زندگی حیوانات اجتماعی هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان اروپایی در حال ساخت ربات‌هایی هستند تا آن را داخل کندوی زنبور عسل قرار دهند. این طرح «اجتماع خودگردان و تعاملات اجتماعی حیوانات و ربات‌ها» نام دارد.

در طرح «اجتماع خودگردان و تعاملات اجتماعی حیوانات و ربات‌ها»، الگوریتم‌های پیچیده‌ای که با الهام از زیست‌شناسی طراحی شده‌اند، محرک‌های مختلف فیزیکی را به زنبور ارسال می‌کند. مرحله بعد بررسی واکنش زنبور است.

زیست‌شناسان و متخصصان علوم روباتیک اروپایی در دانشگاه گراتس اتریش هر روز کندوهایی می‌سازند که شباهتی به کندوهای معمولی ندارد. آنها پنل‌های موم را روی مجموعه‌ای از روبات‌هایی قرار می‌دهند که همگی به حسگر مجهز هستند.

زید سالم ، متخصص مهندسی سامانه‌ها در دانشگاه گراتس می‌گوید: «داخل روبات قطعات الکترونیکی قرار دارد. قطعات را تا درجه حرارت مشخصی گرم می‌کنیم. در نتیجه دمای روبات هم بالا می‌رود و زنبورها جذب این نقاط گرم در روبات می‌شوند

گام بعدی برنامه ریزی روبات به گونه ای است که قادر باشد الگوی رفتار اجتماعی را که از زنبور یاد گرفته است، به طور مستقل تقلید کند.

هدف زیست‌شناسان و مهندسان این پروژه، طراحی فناوری هوش مصنوعی‌‌ جمعی و خودسامانده بر اساس رفتار حیوانات اجتماعی است.

مارتین استفانک، زیست‌شناس از دانشگاه گراتس می‌گوید: «در دمای معمولی داخل کندو زنبور عسل به تنهایی نمی تواند محل مناسب برای تولید عسل را پیدا کند اما زنبورها وقتی موفق می‌شوند که تعدادشان بیشتر باشد. زیرا زنبور حشره ای اجتماعی است. می‌خواهیم در طراحی هوش مصنوعی جمعی از رفتار اجتماعی زنبورها الگوبرداری کنیم.»

انتهای پیام/

کد خبر: 975552

وب گردی

وب گردی