صنعت برق پرچمدار صادرات تجهیزات خدمات فنی و مهندسی است ولی کافی نیست

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه صنعت برق ارزش‌افزاترین بخش صادرات کشور است، گفت:‌ ما در بخش صادرات تجهیزات خدمات فنی و مهندسی پرچمدار هستیم ولی این کافی نیست نیاز به حمایت دارد که سازوکاری ایجاد شود تا این روند بهتر انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز،

همایون حائری در نشست با فعالان بخش خصوصی صنعت برق که در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق برگزار شد اظهار داشت: ما تا زمانی که ارزش کیلووات ساعت را ندانیم نمی‌توانیم حمایت لازم را از صنعت برق داشته باشیم. در تابستان سال جاری میزان مصرف سیستم‌های سرمایشی به 24 هزار کیلووات ساعت رسید اگر بخواهیم مشکلات بخش خصوصی را حل کنیم باید به اقتصاد برق، ناکارآمد بودن قیمت گذاری، تامین منابع مالی، جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بپردازیم.

وی افزود: امسال ظرفیت‌های بودجه‌ای از جمله اوراق خزانه، تسویه بدهی با بانک‌ها، اوراق مالی اسلامی قابلیت‌هایی است که در اختیار داریم در کنار آن تدابیری هم باید با کمک بخش خصوصی اندیشیده شود تا مسائل قابل حل باشد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه صادرات برق ارزش‌افزاترین بخش صادرات است تصریح کرد: به رغم اینکه ما در بخش صادرات تجهیزات فنی و مهندسی پرچمدار بوده‌ایم اما کافی نیست این بخش نیاز به حمایت دارد و باید کمک کنیم که سازوکاری ایجاد شود تا این روند بهتر انجام شود. ما باید از ارتباط بخش خصوصی با کشورهای هدف حمایت‌های لازم را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر پتانسیل‌های خوبی در بخش تولیدکنندگان صنعت برق وجود دارد که لازم است دولت حمایت‌های بیشتری به لحاظ مالی از آنها داشته باشد.

وی یادآور شد: برنامه‌ریزی می‌کنیم که کارگروه اثرگذاری تشکیل دهیم تا گام‌های اساسی برای رفع چالش‌ها و نقشه راه مناسبی در دست داشته باشیم.

پرمصرف‌ها 10 برابر کم‌مصرف‌ها از یارانه پنهان استفاده می‌کنند

در ادامه محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر گفت : لازم است با توجه به سیاست‌ها یک اجماع ملی برای شناساندن برق به عنوان یک کالا انجام شود تا ارزش واقعی آن شناخته شود در حال حاضر مشترکین پرمصرف 10 برابر کم‌مصرف‌ها از یارانه پنهان استفاده می‌کنند ما به عنوان دولت توانایی حل این موضوع را نداریم.

وی افزود: باید در قراردادها این هماهنگی را ایجاد کنیم که پروژه‌هایی که اولویت ندارند حذف شده و منابع را به پروژه‌های اولویت‌دار تخصیص دهیم ضمن اینکه طرح‌های تشویقی نیز توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین گفت: خرید تابستانی با قیمت مناسب برای چهار ماه گرم سال مدنظر است هر واحدی که برق تولید کرده و نصب نیروگاه داشته باشد با همکاری‌ که با شرکت گاز برای تامین سوخت داشته‌ایم قرار بر این است که در ساعات پیک برق تولیدی آنها را مگاواتی 380 تومان خریداری کنیم.

وی افزود: همچنین بحث مدیریت بار مشترکین را با کمک استارت‌آپ‌ها دنبال می‌کنیم و بخشنامه آن نیز به زودی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات برق توسط بخش خصوصی از جمله اولویت‌های ما است تصریح کرد: البته نباید تمام اتکا به توانمندی‌ها و پتانسیل بخش برق باشد باید سوخت صرفه‌جویی شده نیز مدنظر قرار گیرد. شورای اقتصاد به این نتیجه رسیده که منابع لازم را در اختیار قرار دهد و با راه افتادن بورس انرژی این سوخت صرفه‌جویی شده می‌تواند در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

متولی‌زاده خاطرنشان کرد: ما به عنوان دولت آماده‌ایم از معادله عرضه و تقاضا خارج شویم و نقش دولت را در این بین کمرنگ کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه امسال تصمیمات خوبی در دولت در زمینه نفت و بنزین گرفته شده این قضیه فرصت مناسبی است که ما هم در صنعت برق تصمیمات مقتضی را بگیریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 975563

وب گردی

وب گردی