ساخت رایانه ای شبیه مغز انسان

دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه منچستر انگلیس پس از 10 سال کوشش توانستند رایانه ای را طراحی و راه اندازی کنند که عملکردی شبیه مغر انسان داشته و می تواند 200 میلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بزرگ‌ترین رایانه جهان که می تواند بیش از 200 میلیون عملیات محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد برای اولین بار راه‌اندازی شد.

آماده سازی این رایانه 19.5 میلیون دلار هزینه داشته و طراحی آن به نحوی است که مانند مغز انسان عمل می کند و قسمت اصلی آن دارای یک میلیون پردازنده است.

رایانه «SpiNNaker» می تواند بیش از هر دستگاه دیگری بر روی کره زمین نمونه های زیادی از سلول های عصبی را به طور حقیقی طراحی کند.

قرار است این رایانه بزرگ به دانشمندان برای تحقیقات مربوط به فهم بهتر چگونگی تاثیر بیماری های عصبی مانند پارکینسون بر روی مغز کمک کند.

پژوهشگران دانشگاه منچستر بیش از 10 سال برای طراحی و ساخت این رایانه وقت صرف کرده اند و هر تراشه از این رایانه شامل 100 میلیون قطعه متحرک است که برای شبیه سازی عملکرد سلول های عصبی مغز انسان طراحی شده است.

پروفسور استیو فوریر از دانشمندان عرصه برنامه نویسی گفت: ما رایانه ای ساخته ایم که عملکرد آن بیش از رایانه های معمولی به مغز انسان شباهت دارد و هدف نهایی از این پروژه وجود یک میلیون پردازنده در یک رایانه است تا بتواند عملکردی مانند مغز انسان داشته باشد و چنین چیزی هم اکنون محقق شده است.

طراحان این رایانه قصد دارند تا یک میلیارد سلول عصبی بیولوژیک را در زمان واحد تشکیل دهند.

یکی دیگر از کاربردهای این رایانه کمک به دانشمندان برای درک بهتر چگونگی عملکرد مغز انسان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975573

وب گردی

وب گردی