سوء استفاده از سلول درمانی دربرخی  کشورها

سلول های بنیادی و درمان با آن، یکی از موضوعات مورد علاقه بشر، به ویژه دانشمندان بوده است، چراکه این نوع سلول ها، پتانسیل قابل توجهی را در تبدیل شدن به انواع سلول های دیگر دارا هستند.

به گزارش ایسکانیوز، سلول های بنیادی به 2دسته تقسیم می شوند:

سلول های بنیادی جنینی

سلول های بنیادی جنینی، از جنین هایی به وجود می آیند که بین 4 تا 5 روز عمر دارند. در این مرحله، جنین، بلاستوسیت blastocyst خوانده می شود، این سلول ها می توانند به سلول های بنیادی بیشتری تبدیل و یا می توانند اختصاصی عمل کنند و به نوعی از سلول های بدن تبدیل شوند.

به دلیل تطبیق پذیری یا چند منظورگی، سلول های بنیادی جنینی، بالاترین پتانسیل را برای استفاده در احیاء یا ترمیم بافت و اندام های بیماران دارند.

سلول های بنیادی بالغ

سلول بنیادی بالغ، یک سلول تمایز نیافتاده است که بین سلولهای تمایز یافته بافت ها، قابل دسترسی است و می تواند مثل خودش را تولید کند و یا تمایز و رشد یافته و انواع مختلف سلولهای تخصصی اصلی بافت ها را تولید کند. نقش اولیه سلول های بنیادی بالغ در یک ارگانیسم، حفظ و ترمیم بافتی است که در آن وجود دارد. سابقه تحقیقات در زمینه سلول های بنیادی بالغین به حدود به بیش از نیم قرن می رسد.

در اواسط دهه 1960 محققان کشف کردند که مغز استخوان شامل حداقل دو نوع سلول بنیادی است: دسته اول سلول های بنیادی خونساز نامیده می شود و همه انواع سلولهای خونی را در بدن می سازد. دسته دوم سلول های زمینه ای یا استرومائی مغز استخوان که یک دسته سلول مختلط است که استخوان، غضروف، چربی و بافت همبند فیبری را می سازد.

سلول درمانی در هند

چندی پیش مطلع شدم برخی از پزشکان هندی در زمینه سلول درمانی برای بیماری های گوناگون، فعالیت های زیادی انجام داده اند و تبلیغات فراوانی را در قاره آسیا به راه انداخته اند، بر آن شدم، تا ابتدا موضوع سلول درمانی برای بیماری های عضلانی را با یک مقام مسئول در موسسه مغز و نخاع نوروژن NeruroGen در بمبئی هند، مطرح کنم .سپس اظهارات تنی چند، از صاحب نظران معتبر بین المللی و ایرانی را درباره صحت و سقم آن جویا شوم.

دکتر ناندینی گوکالچاندرانNandini Gokulchandran - هند

بیوگرافی: دکتر ناندینی گوکالچاندران دارای دکترای میکروبیولوژی پزشکی، اتمام تحصیلات تکمیلی در کالج و بیمارستان دولتی ناگپورNagpor و اینک معاون مدیر و سرپرست خدمات پزشکی در موسسه مغز و نخاع نوروژن بمبئی.

گوکالچاندران درخصوص سلول درمانی که برای بیماران دیستروفی عضلانی یا تحلیل عضلانی پیشروندهMuscular Dystrophy، در موسسه متبوع اش انجام می شود، گفت: ما بیش از 750 بیمار مبتلا به انواع مختلف دیستروفی های عضلانی از قبیل کمربند شانه ای و لگنی LGMD، دوشن DMD، فسیواسکپیوهومرال FSHD، میتونیکMyotonic، و غیره را درمان کرده ایم.

وی در ادامه افزود: ما از سلول های بنیادی خود بیمار استفاده می کنیم و آن را یک درمان کاملا بی خطر می دانیم. میزان موفقیت در این درمان، 90 درصد است. در واقع روش موسوم به سومشخار Somshekhar رضایت بخش است!

دکتر ناندینی گوکالچاندران : ما از سلول های بنیادی خود بیمار استفاده می کنیم و آن را یک درمان کاملا بی خطر می دانیم. میزان موفقیت در این درمان، 90 درصد است

سرپرست خدمات پزشکی در موسسه مغز و نخاع نوروژن با اشاره به "پیوند مغز استخوان اتولوگ" گفت: اتولوگ یعنی سلول های بنیادی از بدن فرد بیمار جدا می شود و از طریق کاتر یا سوند به فضای داخل ستون فقرات یا محفظه مایع اطراف ستون فقرات و نیز داخل عضلات در نواحی عصب عضله (که مسبب حرکت است ) پیوند زده می شود.

از آنجایی که سلولها اتولوگ هستند، خطر رد پیوند، به طور کامل از بین می رود. این روش حداقل تهاجم را داراست و می تواند همانند هر درمانی، نسبتاً بی خطر باشد.

وی ادامه داد: این درمان در مرکز ما، همراه با یک روند توانبخشی نورولوژیکی شدید و فشرده همراه است که شامل: فیزیوتراپی، کاردرمانی و نیز تجسم خلاقانه و مشاوره (نوعی درمان تسریع کننده توانبخشی نورونی) است.. درمان مذکور، برای معالجه انواع اختلالات و آسیب های مغزی، ستوت فقرات نخاعی و عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد.

معاون موسسه نوروژن با این ادعا که در تجربه ثابت شده ، کمک به آسان سازی ترمیم سیستم عصبی، بهبود توانایی عملکردی را هم، میسر می سازد، افزود: در حال حاضر این راه علاج (قطعی) برای دیستروفی عضلانی نیست، بلکه بیشتر تلاشی برای تقویت کردن پیوندگاه ها و اتصالات عصبی عضلانی و نیز افزایش قدرت عضلانی، در نتیجه توقف روند بیماری است.

وی تصریح کرد: در تجربه ما حدود 60٪ از بیماران مان (شامل کلیه بیماری ها و آسیب های عصبی و عضلانی که ما درمان می کنیم) به درمان پاسخ می دهند. در دیستروفی عضلانی، پاسخ تقریبا 90٪ است. پروتکل درمانی 8 تا 9 روز است(شنبه تا شنبه / یکشنبه دیگر) که بدین شرح است:

روز اول تا سوم شامل: ارزیابی کامل عصبی، نمودار عضلانی دستها و همچنین ارزیابی عملکردی است.

در اینجا ارزیابی ها و توصیه های تیم توانبخشی در مورد نواحی خاص حرکتی که در آنها، سلول های بنیادی باید تزریق شود صورت می گیرد.

روز چهارم دربرگیرنده: سلول درمانی است که شامل 3 بخش است: الف) آسپیراسیون یا مکش مغز استخوان از استخوان ران؛ ب) جداسازی سلول های تک هسته ای که در محدوده 1،000،000 تا 10،000،000 هستند و حاوی مخلوطی از سلول های بنیادی خونی و مزانشیمی است، ج - پیوند داخل فضای نخاعی و عضلانی.

روزهای پنجم تا هشتم/نهم: مشتمل بر توانبخشی نورونی شدید است که سلول های بنیادی را جهت ورود به سیستم بسیج می کند و همچنین آنها را برنامه ریزی می نماید. علاوه بر این، ضروری است که بیمار، در خانه نیز، جهت ترمیم، توانبخشی را انجام دهد، که ثابت شده، بهترین نتایج را به بار می آورد.

در پایان گوکالچاندران، هزینه تمام مراحل سلول درمانی را 11هزار دلار آمریکا برآورد کرد و گفت: به طور کلی ما نتایج دلگرم کننده ای را در بیماران دیستروفی عضلانی، با بهبود در قدرت عضلانی و همچنین در عملکرد داشته ایم. ضمن اینکه، (بعضاً) ما وخامت بیش تری را شاهد بوده ایم که متوقف شده و ممکن است موارد معکوس نیز اتفاق افتد.

نقد علمی مشهورترین دانشمندان ژنتیک و مغز و اعصاب جهان بر سلول درمانی هندی ها

پرفسور آنمیکه آرتسما-راسAnnemieke Aartsma-Rus از هلند

بیوگرافی: اخذ دکترای تخصصی در رشته ژنتیک انسانی در سال 2005 در سن 27سالگی از دانشگاه لیدن هلند؛ انتصاب به سمت مدیر گروهی در سال 2007؛ در حال حاضر استاد انتقال ژنتیک در مرکز پزشکی دانشگاه لیدن و رئیس اتحادیه درمان بیماری های عصبی-عضلانیTREAT-NMD (شبکه زیرساخت برای کارآزمایی های بالینی جهت اختلالات عصبی-عضلانی)؛ چاپ بیش از 100 مقاله در مجلات و فصلنامه های معتبر؛ دریافت جایزه دوشن از "پروژه والدین دوشن هلندی" برای تعهدش به این حوزه ؛ حضور بسیار منظمش برای سخنرانی در همایش ها، کنگره ها و کنفرانس های بین المللی ژنتیک بیماری های عصبی عضلانی در کشورهای مختلف؛ همکاری با دانشگاه نیوکاسل انگلستان.

به عقیده آرتسما-راس، سلول درمانی، هرگز به درستی آزمایش نشده و معلوم نیست برای بیماران مبتلا به دیستروفی های عضلانی (MD) بی خطر، ایمن و مؤثر باشد.

به عقیده آرتسما-راس، سلول درمانی، هرگز به درستی آزمایش نشده و معلوم نیست برای بیماران مبتلا به دیستروفی های عضلانی (MD) بی خطر، ایمن و مؤثر باشد

وی با تاکید موکد براین مطلب که، فعلاً نباید سلول درمانی در مورد هیچ فرد مبتلا به بیماری های عضلانی یاMD انجام شود، افزود: در حال حاضر، هزینه برای سلول درمانی (از جانب بیمار)، فقط اتلاف وقت و پول است و در خوشبینانه ترین حالت، عوارض جانبی را متوجه فرد نمی کند.

وی در ادامه گفت: تئوری درمان با سلولهای بنیادی بسیار جذاب است؛ شما سلول های بنیادی را تزریق می کنید تا به عضله مورد نظر منتقل شود و آسیب را ترمیم و ژن ازدست رفته را وارد کند، ولی چالش هایی درباره سلول درمانی وجود دارد که عبارت است از:

1) ما دارای عضلات زیادی هستیم - 30٪ از بدن ما را عضله تشکیل می دهد – اگر واقعاً ترمیم آسیب، مدنظر باشد – شما به تعداد زیادی از سلول های بنیادی نیاز دارید که در حال حاضر، امکان تولید این مقدار سلول های بنیادی و تزریق ایمن آنها، به انسان وجود ندارد.

2) عضلات بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی، فرسوده و در حال تحلیل است - فرآیندهای التهابی و ناهنجاری های فیبریکی در حال وقوع است. این فرایندها، سیگنال ها و پیام های خاصی را تولید می کند که مانع بازسازی می شود. بنابراین، حتی زمانی که برخی از سلول های بنیادی در رسیدن به عضله موفق شوند، باز هم بسیار بعید است که آنها بتوانند به سلول عضلانی تبدیل گردند. به احتمال زیاد تحت تاثیر همان پیام های خاص، آنها به سلول فیبروتیک تبدیل می شوند.

آرتسما-راس در پایان، از اینکه هیچ شواهد علمی برای حمایت از سلول درمانی هندی ها وجود ندارد ابراز تاسف کرد.

پروفسور حسین نجم آبادی از ایران

بیوگرافی: دریافت مدارک لیسانس بیولوژی و علوم آزمایشگاهی از دانشگاه ایالتی تگزاس آمریکا در سال 1983؛ اخذ مدرک دکترای بیولوژی مولکولی و بیوشیمی در رشته ژنتیک انسانی از همان دانشگاه در سال 1989. دریافت فوق دکترا در دانشگاه پزشکی UCLAکالیفرنیا در سال 1994؛ استادیاری به مدت دو سال در دانشگاه مذکور در سال 1996؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ؛ رییس مرکز تحقیقات ژنتیک ایران، اخذ مدرک دانشیاری در سال 1381؛ کسب درجه علمی استادی (پروفسور) در سال 1385؛ قرار گرفتن در لیست یک درصد دانشمندان برتر جهان بنابر سایت web of knowledge؛ دارای مقالات متعدد چاپ شده در خصوص برخی بیماری های ژنتیکی. عضو بسیار موثر و فعال در پروژه ایرانوم ژنوم (NGS)غرب کشور.

نجم آبادی با اظهار تاسف عمیق از اینکه بیماران ما مورد سوء استفاده برخی ها قرار می گیرند، گفت: مشابه این رویداد، قبلاً در کشور اوکراین اتفاق افتاده است و هیچ کس در مورد آن کاری از پیش نبرد. افرادی، بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی را به اوکراین منتقل می کردند که هنوز در این کشور کار می کنند.

پروفسور حسین نجم آبادیبا اظهار تاسف عمیق از اینکه بیماران ما مورد سوء استفاده برخی ها قرار می گیرند، گفت: مشابه این رویداد، قبلاً در کشور اوکراین اتفاق افتاده است و هیچ کس در مورد آن کاری از پیش نبرد

وی در ادامه بیان داشت: این، مورد دیگری از تقلب است و متخصصان باید در مورد آن بسیار مراقب باشند. اگر چنین کشفی صورت گرفته باشد، باید آن را از کشورهای پیشرفته آمریکایی یا اروپایی بشنوید، نه از هند یا روسیه.

نجم آبادی، در پایان ضمن اظهار امیدواری برای شنیدن خبرهای خوب درمانی در آینده نزدیک، توصیه کرد: همه ما باید مراقب باشیم و اجازه ندهیم داستان اوکراین، دوباره در هند تکرار شود.

گفتنی است سالها پیش، برخی پزشکان اوکراینی، ضمن اخذ 20میلیون تومان، از تعدادی خانواده های ایرانی دارای بیمار دیستروفی، مبادرت به تزریق سلولهای بنیادی جنین های سقط شده، به بیماران مزبور می کردند که فقط برای کوتاه مدت و عمدتاً در اندام های فوقانی بصورت محدود، بهبودی هایی را ایجاد می کرد ولی دوباره وضع به حالت سابق باز می گشت. متاسفانه این داستان مرتب تکرار می شد.

پروفسور آندونی اورتیزبرا از فرانسه

بیوگرافی: فارغ التحصیل دکترای پزشکی از دانشگاه پاریس در سال 1983؛ پزشکی مناطق استوایی و گرمسیری؛ پزشک رزیدنت از 1984 تا 1989، پژوهشگر پزشکی کودکان و توانبخشی تا سال 1992؛ مدیر پزشکی در انجمن دیستروفی عضلانی فرانسه در سال 1993؛ مشاور علمی شبکه همکاری های پزشکی اروپا به مدت 5سال، انتصاب به سمت دبیرکل موسسه عالی مطالعات عضله شناسی پاریس در سال 1997؛ اخذ درجه استادی در رشته طب فیزیکی و توانبخشی در سال 2000؛ رئیس بخش جراحی و توانبخشی بیمارستان گچس در نزدیکی پاریس ؛ در همین سال رئیس موسسه مطالعات عالی عضله شناسی پاریس؛ مدیر تحقیقات شبکه همکاری های پزشکی اروپا؛ 105 مقاله در زمینه بالینی و ژنتیک اختلالات عصبی-عضلانی مختلف؛ اشتغال به تحقیقات ژنتیک مولکولی به امید یافتن سرنخهایی از بیماری دیستروفی عضلانی دوشن؛ انجام مطالعات مشترک متعدد با دانشمندان چینی در مورد اثر طب سنتی چینی روی بیماری دوشن درشهرهای شانگهای، پکن، ژنگو ژوچون و چانگچون ؛ آموزش بیش از 400 دانشجو از 55 کشور مختلف ظرف 10 سال در پاریس؛ برگزاری دوره های آموزشی در قالب همایش، کارگاه، کلینیک دانشکده و مدرسه تابستانی در کشورهای مختلف جهان، از جمله شیلی، آرژانتین، اروگوئه، اسپانیا، روسیه و ایران از سال 2008 تاکنون؛ ایجاد یک سیستم نوآورانه برای تله مدیسین در عضله شناسی به منظور حفظ ارتباطات قوی با بسیاری از تیم های مستقر در سراسر جهان. انجام تحقیقات گسترده برای شناسایی بیماران مبتلا به انواع دیستروفی عضلانی در برخی کشورهای خاورمیانه.

پروفسور آندونی اورتیزبرا : این یک تقلب است،هنگامی که دکتری می نویسد برای بیماری های مزمن، موفقیت 90درصدی و بیشتر داشته است، او دروغگوی بزرگی است! این افراد باهوش هستند و می دانند چگونه والدین فقیر را جذب کنند

وی درخصوص سلول درمانی هندی ها به تکرار همان داستان قدیمی تقلب اشاره کرد! و گفت: این یک تقلب است،هنگامی که دکتری می نویسد برای بیماری های مزمن، موفقیت 90درصدی و بیشتر داشته است، او دروغگوی بزرگی است! این افراد باهوش هستند و می دانند چگونه والدین فقیر را جذب کنند.

اورتیزبرا تاکید کرد: هرگز سراغ چنین افرادی نروید و به بیماران دیگری مثل خودتان هم، نگویید که به هند بروند.

دکتر محمد شریف تابع بردبار از آمریکا

بیوگرافی: کسب رتبه 7 کنکور علوم تجربی ایران در سال 1383؛ کسب کارشناسی ارشد در رشته بیوتکنولوژی مولکولی از دانشگاه تهران؛ اخذ درجه دکترا در علوم زیستی با گرایش زیست شناسی تکاملی و خود ترمیمی از دانشگاه هاروارد آمریکا؛ دریافت جایزه موسسه رایان 2013 برای انجام تحقیقات برتر در زمینه علوم زیستی بین محققان مقطع دکترا؛ نماینده منتخب دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد برای مسابقه ایده های نوآورانه در زمینه علوم زیستی؛ دریافت جایزه " درک باک" برای تدریس درس خودترمیمی برای دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه هاروارد در سالهای 2012 و 2013؛ چاپ نتایج تحقیقات او در چندین مجله علمی – پژوهشی معتبر در زمینه سلول درمانی، ژن درمانی و اصلاح ژن برای دیستروفی عضلانی دوشن.

دکتر محمد شریف تابع بردبار :مطمئنا، سلول های بنیادی در مغز استخوان، توانایی ایجاد عضلات را ندارند. سلول درمانی، هنوز در مرحله استفاده بالینی در موسسات برجسته تحقیقاتی پزشکی قرار ندارد

وی در اظهار نظری بسیار کوتاه، درباره سلول درمانی گفت: مطمئنا، سلول های بنیادی در مغز استخوان، توانایی ایجاد عضلات را ندارند. سلول درمانی، هنوز در مرحله استفاده بالینی در موسسات برجسته تحقیقاتی پزشکی قرار ندارد.

دکتر فرزاد فاتحی از ایران

بیوگرافی: دانشیار و متخصص بیماری های مغز و اعصاب در بیمارستان دکتر شریعتی؛ مدیر واحد طرح ھای توسعه ای مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه؛ تصویب 30 طرح HSR اعضای ھیات علمی در سال 91؛ افزایش تعداد اجرای طرح ھای تصویب شده در سال 92، ارائه و چاپ بیش از 11 مقاله درحوزه بیماری های مغز و اعصاب، مسلط بر زبانهای فرانسه و انگلیسی.

فاتحی گفت: شخصاً، سلول درمانی را به عنوان درمان معمول برای بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی مثل لیمب-گیردل LGMD یا دوشن Duchenne یا مانند آن، توصیه نمی کنم، زیرا هنوز در هیچ بیماری دیستروفی مورد تایید قرار نگرفته است و در حال حاضر، ما شواهد خوبی برای تجویز آن نداریم.

دکتر فرزاد فاتحی: شخصاً، سلول درمانی را به عنوان درمان معمول برای بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی مثل لیمب-گیردل LGMD یا دوشن Duchenne یا مانند آن، توصیه نمی کنم

وی بیان داشت: اگر موردی بود ( یا به عبارتی دیگر، اگر شواهد معتبری وجود داشت)، ما می توانستیم آن را با یک پروتکل یا توافق نامه مطمئن، در ایران انجام دهیم (در این زمان، ما بسیاری از مراکز توسعه یافته را برای سلول درمانی در ایران داریم، یکی از بهترین آنها، بیمارستان دکتر شریعتی است). هم اکنون، ما شواهد قطعی سلول درمانی را، فقط برای برخی از بیماری های بدخیم خونی داریم.

فاتحی در ادامه تصریح کرد: بعضی از موسسات در هند، چین، روسیه و اوکراین وانمود می کنند که سلول درمانی را، برای هــر بیماری مانند ام اس(MS)، پارکینسون(Parkinson) و غیره انجام می دهند، اما به نظر می رسد هدف آنها عمدتا تجاریست و نه درمان واقعی. حتی در کشوری مانند فرانسه، که من در یکی از مراکز تخصصی اختلالات عصبی-عضلانی آن دوره می گذرانم، استفاده از سلول درمانی را توصیه نمی کنند، (تبلیغات به قدری اغواکننده است که) من در فرانسه نیز، بیمارانی را دیده ام که فریب خورده اند و برای سلول درمانی، به سایر کشورها مانند چین می رفتند.

جفری استاجیج از آمریکا

بیوگرافی: دستیار ارشد پزشک در مرکز پزشکی دانشگاه دوک، در دورهام ایالت کارولینای شمالی آمریکا؛ محقق برجسته علوم مغز و اعصاب ؛ دارای مقالات متعدد چاپ شده در ژورنالهای معتبر در زمینه بیماری های پارکینسن، دیستروفی عضلانی کمربند شانه ای و لگنی یا لیمب گیردل و دیستروفی عضلانی مایوتونیک و ...

وی درخصوص سلول های بنیادی گفت: ممکن است در آینده برای درمان همه دیستروفی های عضلانی مورد استفاده قرار گیرد، اما در حال حاضر، 2 مشکل اصلی در مورد آنها وجود دارد:

جفری استاجیج : ممکن است در آینده برای درمان همه دیستروفی های عضلانی مورد استفاده قرار گیرد، اما در حال حاضر، 2 مشکل اصلی در مورد آنها وجود دارد

1) احتمال دارد سلولهای پیوند شده توسط بدن فرد دریافت کننده، پس زده شود، زیرا بدن، این سلول ها را به عنوان چیزی که بجای کمک، آسیب خواهد رساند، قلمداد می کند.

2) قادربه تحویل سلول های بنیادی (برای رسیدن) به تمام سلول های عضلانی بدن است، نه فقط در عضله ای که پیوند در آن صورت گرفته، که این ممکن است عضله قلب را نیز شامل شود.(به عبارت بهتر، خطرآفرین است)

استاجیچ با اشاره به انتظارات زیادی که از سلول های بنیادی می رود، افزود: لازم است کارهای بیشتری انجام شود تا درباره بی خطری و ایمنی درمان مذکور، اطمینان حاصل کنیم.

دکتر شهریار نفیسی از ایران

بیوگرافی: دانشیار و متخصص بیماری های مغز و اعصاب در بیمارستان های شریعتی و دی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ؛ فلوشیپ عصبی و عضلانی از دانشگاه مک گیل؛ فارغ التحصیل ممتاز دکتری عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ فارغ التحصیل بورد تخصصی نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ رتبه دوم بورد تخصصی نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ عضو اسبق هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛ رییس دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ عضو هیات مدیره انجمن علوم اعصاب ایران از سال 1378 تاکنون؛ عضو هیات تحریریه فصلنامه علوم مغز واعصاب ایران؛ عضو شورای سیاستگذاری علمی سازمان نظام پزشکی ایران از سال 1378 تاکنون ؛ عضو انجمن مغز و اعصاب ، نایب رییس جامعه متخصصین مغز و اعصاب ایران.

دکتر شهریار نفیسی درخصوص سلول درمانی هندی ها، تصریح کرد: من هیچ اطلاعات قابل اعتمادی را در سایت و ایمیل موسسه نورژن پیدا نکردم. به نظر می رسد ، بیشتر، کسب و کار پول سازی برای این افراد (مطرح)است

وی درخصوص سلول درمانی هندی ها، تصریح کرد: من هیچ اطلاعات قابل اعتمادی را در سایت و ایمیل موسسه نورژن پیدا نکردم. به نظر می رسد ، بیشتر، کسب و کار پول سازی برای این افراد (مطرح)است.

نفیسی در پایان گفت: در آنچه که انجام می دهند هیچ منطقی وجود ندارد.

دکتر رادبد دارابی از آمریکا

بیوگرافی: اخذ دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1376؛ اخذ مدرک فوق دکترا در مرکز پزشکی دانشگاه سوث وسترنSouthwestern دالاس، آمریکا؛ انجام موفقیت آمیز ترمیم عضلات اسکلتی مدل موش مبتلا به دیستروفی عضلانی در سال 2008؛ توسعه ترمیم عضلات اسکلتی با استفاده از سلول های ES / iPS انسانی در دانشگاه مینه سوتا در سال 2012، چاپ مقاله های متعدد تحقیقاتی در مورد استفاده از سلول های بنیادی در درمان مدل های موش مبتلا به دیستروفی عضلانی، عضو هیأت علمی مرکز سلولهای بنیادی و ترمیمی در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس در هوستون آمریکا؛ انجام کارهای تحقیقاتی ژن درمانی و سلول درمانی برای دیستروفی عضلانی.

دکتر رادبد دارابی :اطلاعات علمی که حکایت از تایید ادعای هندی ها باشد وجود ندارد و این فقط اثر یک دارونما یا پلاسبو است که ممکن است بعضی از بیماران به طور موقت احساس بهتری کنند

دارابی گفت: اطلاعات علمی که حکایت از تایید ادعای هندی ها باشد وجود ندارد و این فقط اثر یک دارونما یا پلاسبو است که ممکن است بعضی از بیماران به طور موقت احساس بهتری کنند.

مانیش ساوینی Manish Savini نماینده گروه والدین دیستروفی عضلانی MD در هند

ساوینی به نمایندگی از طرف گروه والدین کودکان مبتلا به دیستروفی دوشن و کسانی که از دیستروفی لیمب-گیردل در بخشهایی از سرزمین هند رنج می برند در مورد سئوال درباره "اثربخشی درمان با سلولهای بنیادی" اعلام همکاری کرد و گفت: سلول های بنیادی که از بدن خود بیمار گرفته شده(پیوند مغز استخوان اتولوگ) ممکن است در درمان همه دیستروفی های عضلانی کارآیی نداشته باشند - به این دلیل که تمام آن سلول ها، همان ژن معیوب و ناقص را دارند، بنابراین ممکن نیست به تولید پروتئین دیستروفین مورد نیاز قادر باشد- با این وجود، سلول های بنیادی که از فرد دیگری گرفته شده، قادر به چنین کاری هست.

وی در ادامه افزود: هیچ یک از ما شواهدی را، در مورد ادعاهای اغراق آمیز آنها ندیده ایم، همانطور که تاکنون بسیاری از این پزشکان، درباره هر نوع درمان موفقیت آمیز (با یکدیگر) اختلاف نظر دارند. بسیاری از ارجاعاتی که به آنها داده می شود عموماً تحت تأثیر کمترین دانش علمی در مورد دوشن DMD یا دیستروفی عضلانیMD است.

مانیش ساوینی : هیچ یک از ما شواهدی را، در مورد ادعاهای اغراق آمیز آنها ندیده ایم، همانطور که تاکنون بسیاری از این پزشکان، درباره هر نوع درمان موفقیت آمیز (با یکدیگر) اختلاف نظر دارند

ساوینی تاکید کرد: درمان جاری با سلول های بنیادی در هند، فقط به یک بار درمان، محدود نمی شود بلکه مستلزم آن است که به صورت دوره ای (پس از چند ماه) تکرار شود تا مزایای تکرار سلول های بنیادی تازه، به دست آید و شما بایستی هر بار، هزینه گزاف تزریق دوباره و چندباره را بپردازید؛ اطلاعات فوق، بسیار حیاتی است به طوری که، اکثر موسسات پزشکی، در حالی که ادعای درمان موفقیت آمیز را دارند، آن اطلاعات را پنهان می کنند.

پژوهشگر و مترجم: محمد عاملی

انتهای پیام/

کد خبر: 975601

وب گردی

وب گردی