دو فرصت جدید برای داوطلبان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

مسئول امور سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی از دو فرصت جدید برای داوطلبان علوم پزشکی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، دکتر بهروز طهماسب‌کاظمی، مسئول امور سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در اعلام نتایج آموزش پزشکی کنکور سراسری مرحله اول که نتایج آن 25 مهرماه اعلام شد، بخش مهمی از ظرفیت دانشگاه پر نشد، گفت: البته این مساله به‌ صورت طبیعی همیشه در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق می‌افتاد و طی چند مرحله ظرفیت‌ها پر می‌شد، اما امسال بنابر مصوبه شورای سنجش و پذیرش تکمیل‌ ظرفیت ممنوع شد و به همین دلیل امکان جذب دانشجو در تکمیل‌ ظرفیت امکان نداشت.

وی ادامه داد: بنابر اطلاعاتی که از تجربه‌های سال‌های گذشته وجود داشت و مشورت‌هایی که با سازمان سنجش و آموزش کشور انجام شد، مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه با ضریب افتی اقدام به اعلام ذخیره کرد که این ذخیره باید به واحدها اعلام می‌شد و واحدها اقدام به ثبت‌نام و پذیرش می‌کردند، اما در شیوه اعلام ذخیره و در محاسبات اینکه چه کسانی باید معرفی شود، دو اتفاق افتاد؛ اتفاق اول اشکال فنی محاسباتی بود که برای ضریب افت رقم بالایی در نظر گرفته شده بود و درنهایت نیز تعداد زیادی از داوطلبان به واحدها معرفی شدند.

دکتر طهماسب کاظمی گفت: همچنین در این زمینه دستورالعملی تدوین شد که خود دارای ابهاماتی بود و این مساله باعث شد واحدها مرتکب اشتباهاتی شوند و تعداد ثبت‌نام داوطلبان در برخی واحدها بسیار بالا رفت و بیشتر از سقف ظرفیت اقدام به ثبت‌نام کرده بودند. این دو عامل باعث شد تعداد زیادی از داوطلبان به سامانه احراز هویت مرکز مراجعه کنند و ثبت‌نام اولیه را انجام دهند یا با مراجعه به بعضی واحدهای دانشگاهی ثبت‌نام خود را بدون رعایت ظرفیت واحد قطعی کنند. از آنجا که ما خود را مقید به رعایت استانداردهای کیفیت آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‎دانیم، ظرفیت‌های واحدها را با رعایت این استانداردها و استانداردهای کیفی دقیق‌تری که خود تدوین و تعیین کرده‌ایم و امکان جذب همه این داوطلبان برای دانشگاه وجود نداشت، اما بسیاری از داوطلبان هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را متحمل شده بودند و عدم جذب آنها مشکلات بسیاری را به وجود آورد. بررسی دقیق ما به اینجا رسید که در فرآیند پذیرش بی‌دقتی در تعیین فرآیند ثبت‌نام بین مرکز سنجش و پذیرش و واحدها بوده که درنهایت باعث شد برخی واحدها بیشتر از ظرفیت خود اقدام به ثبت‌نام داوطلبان رشته‌های پزشکی کنند.

مسئول امور سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در همین زمینه خاطرنشان کرد: این اتفاق منجر شد تراز قبولی هر رشته‌ محل در تمامی واحدها به ترازهای پایین‌تر از آنچه در سال‌های قبل تجربه شده بود و دانشجویان براساس آن پذیرفته می‌شدند، سقوط کند و تعداد زیادی از داوطلبان به‌ خصوص آنهایی که فرآیند ثبت‌نام خود را تا مراحلی پیش برده بودند، خود را صاحب حق بدانند. ناگفته نماند که از سوی مرکز سنجش و پذیرش روزهای ثبت‌نام دو روز آخر هفته تعیین شده بود و بسیاری از داوطلبان با ترازهای بالاتر فرصت ثبت‌نام را در واحدهای دانشگاهی پیدا نکردند و اولین شکایت‌ها به کسانی تعلق داشت که فرصت ثبت‌نام در موعد مقرر را پیدا نکرده بودند.

وی با بیان اینکه در همان روز اول سازمان مرکزی متوجه این نقیصه شد و شاهد بودیم که حق تعدادی از داوطلبان در حال ضایع‌ شدن است، گفت: هر چند سازمان مرکزی می‌توانست اعلام کند طبق رویه عمل شده و صرفا با واحدهایی که بیش از ظرفیت ثبت‌نام کرده‌اند، برخورد شود، اما سازمان دانشگاه باید بین مصلحت سازمان و عدالت بین داوطلبان یکی را انتخاب می‌کرد که گزینه انتخابی نیز عدالت بود.

دکتر طهماسب کاظمی افزود: با این حال با محدودیت‌هایی نیز روبه‌رو بودیم؛ ازجمله آنها استانداردها و ظرفیت‌های تعیین‌ شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استانداردهای خود سازمان بود تا دانشگاه آزاد اسلامی به‌ لحاظ کیفی به مرتبه‌ بالایی از دانشگاه‌های کشور و به چشم‌اندازی که مورد نظر سرپرست دانشگاه است رسیده و این شعار که تا سال 1404 دانشگاه آزاد اسلامی اولین انتخاب داوطلبان تحصیلات تکمیلی باشد، محقق شود، چرا که اگر از فرصت سال جاری استفاده نمی‌کردیم، یک‌ سال تحصیلی را از دست می‌دادیم.

مسئول امور سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: ناگفته نماند در این میان در برخی حوزه‌ها، پایبندی به ظرفیت‌ها و استانداردها برای کیفیت‌ بخشی به آموزش مهم بود و از سوی دیگر عدالت بین داوطلبان و همچنین صدمات و اتفاقاتی را که برای این داوطلبان افتاده بود، مدنظر قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم که باید علاوه‌ بر عدالت، انصاف را رعایت کنیم. حضور معاونان دانشگاه بین داوطلبان به درک اتفاقات رخ‌ داده کمک و تلاش دانشگاه را برای حل مشکلات داوطلبان بیشتر می‌کرد، بنابراین سعی شد مشکلات صدها نفر به‌ صورت موردی حل شود و طی چند روزی که مستقیما پاسخگوی داوطلبان بودیم بین 300 تا 700 ارباب‌ رجوع داشتیم.

وی افزود: تصمیمی که در آن مرحله از کار گرفته شده این بود که پردازش مجدد اطلاعات داوطلبانی که به واحدها مراجعه کرده‌اند، بررسی مجدد انتخاب آنها و تطبیق با ظرفیت‌های خالی دانشگاه دوباره جانمایی و اعلام نتیجه شود که چه کسانی واجد شرایط تحصیل در دانشگاه شده‌اند و چه کسانی نشده‌اند که تعداد زیادی از این افراد ثبت‌نام کرده و در صورت نیاز آنها را با استفاده از آیین‌نامه نقل‌ و انتقالات دانشگاه بدون تغییر رشته به محل‌های مورد نظرشان با رعایت استانداردها منتقل کردیم. یک بخشی هم البته مراجعه نکردند و هنوز ما ظرفیت خالی داشتیم. دلیل آن هم توقعی بود که در برخی داوطلبان مبنی‌ بر احراز شرایط در مرحله قبول به وجود آمده بود.

دکتر طهماسب کاظمی اظهار داشت: در نهایت با پیگیری‌هایی که سازمان دانشگاه انجام داد، با دنبال کردن سیاست کیفیت‌ بخشی آموزش، برخی رشته‌ محل‌ها در بعضی واحدهای دانشگاه مجوز مشروط گرفت و در بعضی واحدها به استانداردهای لازم رسید و سهمیه جدیدی به آنها اختصاص یافت و بعد از جلساتی که با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تماس‌هایی که با وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت آموزشی این وزارتخانه و سازمان سنجش آموزش کشور برقرار شد و بررسی‌های صورت‌گرفته، قرار بر آن شد تا سازمان سنجش آموزش کشور با تکمیل ‌ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی موافقت کند و با انتخاب رشته مجدد برای داوطلبانی که تا پیش از آن در هیچ‌ یک از رشته‌ محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی به‌ عنوان دانشجو پذیرفته نشده بودند، انجام دهد و ما نیز به داوطلبانی که برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی اعلام حضور کرده بودند اعلام کردیم فرصت انتخاب رشته مجدد را دارند.

دکتر طهماسب‌کاظمی با بیان اینکه روز گذشته نتایج انتخاب رشته مجدد این داوطلبان اعلام شد، بیان داشت: البته در بحث سهل‌ انگاری که درخصوص این داوطلبان رخ داده بود، برخی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شدند و خبر این موضوع نیز در رسانه‌های مختلف منعکس شد و برخی افراد در سازمان مرکزی نیز در این زمینه دخیل بودند که برکنار شدند؛ با این حال هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که اقدامات این افراد عامدانه بوده است؛ هر چند به‌ طور کلی در اقدامات صورت‌ گرفته درباره اعلام نتایج امسال اقدامات خرابکارانه عامدانه متعددی صورت گرفته و حتی برخی افراد نیز در این زمینه دستگیر شده‌اند و در حال بازجویی هستند.

مسئول امور سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی افزود: متاسفانه بعد از اعلام نتیجه انتخاب رشته مجدد از سوی داوطلبان، سامانه دانشگاه آزاد اسلامی بارها مورد حملات سایبری قرار گرفت، با این حال به‌ خاطر مدیریت این وضعیت مجبور به محدود کردن دسترسی‌ها به سامانه‌ها شدیم و در حال حاضر نیز تیم فنی بسیار خبره امنیت شبکه به‌ صورت دائم کار را دنبال می‌کنند تا اقدامات خرابکارانه به نتیجه نرسد و به همین دلیل گاهی شاهد کندی سرعت سامانه‌ها هستیم و برخی از داوطلبان نیز مدتی برای انجام کارهای خود در سامانه‌ها معطل می‌ماندند. خواهش‌مان این است که داوطلبان با صبر کار را دنبال کنند و ما نیز به‌ گونه‌ای کار را مدیریت می‌کنیم که به نتایج خوبی برسیم و دیگر شاهد این‌گونه صدمات نباشیم، البته دانشگاه آزاد اسلامی با هماهنگی تمامی دستگاه‌های مسئول کشور این اقدامات خرابکارانه را از هر نوع اعم از فنی یا غیرفنی پیگیری کرده و با عاملان آن برخورد خواهد شد.

وی ادامه داد: آن‌ دسته از داوطلبانی که 23 مهر واجد شرایط ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی نشده بودند، اما در اعلام نتایج 11 آبان به‌ عنوان واجدان شرایط تحصیل معرفی شده‌اند، می‌توانند در رشته‌ محل معرفی‌ شده ادامه تحصیل دهند و برای ثبت‌نام نیز از امروز به واحدهای مربوطه مراجعه کنند.

دکتر طهماسب‌کاظمی تصریح کرد: برای آن بخش از داوطلبان که در مقاطع قبل در اعلام ظرفیت‌های مختلف، نسبت به رشته‌ محل قبولی‌شان اعتراض داشتند نیز این امکان فراهم شده که در آینده و حداکثر تا 15 آذرماه و بعد از دقیق شدن داده‌های مربوط به این دانشجویان، شرایط نقل‌ و انتقال به رشته‌ محل‌های جدید فراهم شود، البته برای این کار سامانه جدیدی در مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به آن تقاضای نقل‌ و انتقال به محل‌های جدید و رشته‌های جدید را ثبت کرده که بعد از بررسی کف ترازهای قبولی واحدها به رشته‌ محل‌های مورد تقاضا منتقل می‌شوند، لذا تاکید می‌کنم داوطلبان و دانشجویان عزیز که متقاضی این نقل و انتقالات هستند به‌ هیچ‌ وجه به سازمان مرکزی مراجعه نکرده و فرآیندهای کاری فنی مرکز را برای فراهم کردن این امکانات مختل نکنند، زیرا با مراجعه به مرکز بخش مهمی از انرژی همکاران ما مصروف پاسخگویی موردی به این عزیزان می‌شود و فرآیند کارهای فنی مرکز در این زمینه مختل خواهد شد.

مسئول امور سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در همین زمینه افزود: البته داوطلبانی که در مراحل 25 شهریور و 23 مهرماه واجد شرایط ادامه تحصیل در یک رشته‌ محل در دانشگاه شده‌اند و تاکنون به دانشگاه مراجعه نکرده‌اند باید به رشته‌ محل مذکور مراجعه کرده و وضعیت خود را مشخص کنند در غیر این‌ صورت امکان استفاده از شرایط نقل‌ و انتقال دانشجویان را نخواهند داشت. دانشگاه تلاش می‌کند همه امکانات لازم را برای مدیریت تقاضاهای خانواده دانشجویی خود در این زمینه به‌ کار گیرد تا کمترین هزینه به این عزیزان تحمیل شود. با این حال باز تاکید می‌کنم داوطلبانی که در دو بازه زمانی 25 شهریورماه و 23 مهرماه جزء واجدان شرایط تشخیص داده شده، ولی هنوز به واحدها برای ثبت‌نام مراجعه نکرده‌اند، حتما باید این کار را ظرف چهار روز آینده انجام دهند تا واحدها از تقاضاهای آنان مطلع شده و براساس آن اقدام کنند. بدیهی است دانشگاه در مورد کسانی که وضعیت خود تا طی چهار روز آینده مشخص نمی‌کنند هیچ تعهدی نخواهد داشت.

دکتر طهماسب کاظمی ادامه داد: در این فرآیند بخشی از متقاضیان تحصیل در دانشگاه امکان ادامه تحصیل در دانشگاه نیافته‌اند؛ دانشگاه برای حل مشکل این عزیزان رشته‌ محل‌های پرمتقاضی دانشگاه در رشته‌های غیرپزشکی را که براساس سوابق آموزشی اقدام به جذب دانشجو می‌کرد به این داوطلبان پیشنهاد کرده است. داوطلبانی که این پیشنهاد را پذیرفته‌اند در چند روز آینده رشته‌ محل‌ های پیشنهادی را از طریق سامانه دریافت و پس از انتخاب رشته‌ محل به واحدهای دانشگاهی معرفی خواهند شد. داوطلبان برای پیگیری وضعیت خود از طریق سامانه‌های مرکز سنجش اقدام و به اطلاعیه‌های این مرکز توجه کنند.

وی درباره وضعیت سربازی داوطلبان نیز گفت: بخشی از داوطلبان نگران بحث نظام وظیفه خود هستند که با هماهنگی‌های صورت‌ گرفته با سازمان نظام وظیفه، آنها قول همکاری را درخصوص نقل‌ و انتقال دانشجویان در رشته‌ محل‌ها داده‌اند و قرار بر آن است که این مشکل را حل کنیم و امکان استفاده از فرصت انصراف از تحصیل و معافیت برای عزیزانی که با این مشکل مواجه می‌شوند از بین نرود. به واحدهای دانشگاهی تاکید می‌کنم نهایت همکاری را با داوطلبان در این زمینه داشته باشند و تعیین‌ تکلیف داوطلبان را منوط به این موضوع نکننند.

دکتر طهماسب کاظمی افزود: همچنین در حال حاضر 30 خط تلفن پاسخگویی مرکز سنجش و پذیرش برای پاسخگویی به مشکلات داوطلبان وجود دارد و روابط‌ عمومی مرکز به‌ صورت شبانه‌ روزی مانند چند هفته گذشته به سوالات داوطلبان و دانشجویان پاسخ می‌دهند.

وی درباره وضعیت داوطلبانی که به‌ منظور تحصیل در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از دانشگاه دولتی انصراف داده‌اند، گفت: برخی از آنها در رشته‌ محل‌های مورد نظر خود ثبت‌نام کرده‌اند، با این حال برای آن بخشی نیز که جزء پذیرفته‌شدگان 11 مهرماه بودند و قبل از ثبت‌ نام‌شان، انصراف داده‌اند ولی در حال حاضر تمایل دارند در دانشگاه دولتی تحصیل کنند، هماهنگی‌هایی صورت‌ گرفته و اگر داوطلبی در این زمینه دچار مشکل شده با مراجعه به واحدها مشکل ایجاد شده را طرح تا در مورد آن اقدام لازم صورت گیرد.

مسئول امور سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت نظام وظیفه این داوطلبان گفت: در این زمینه نیز با سازمان نظام وظیفه صحبت شده و در حال هماهنگی هستیم که مشکلی از این بابت برای آنها ایجاد نشود و آثار آن در سوابق نظام وظیفه این عزیزان مدنظر قرار گیرد

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همراهی داوطلبان و دانشجویان عزیز دانشگاه مشکلات کوچکی که در این زمینه باقی‌ مانده نیز مرتفع شود و آرامش به داوطلبان و خانواده‌های آنان برگردد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975611

وب گردی

وب گردی