صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ممنوع شد

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: صادرات هر نوع دارو و تجهیزات پزشکی بدون دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو ممنوع شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر کیانوش جهانپور در این باره افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و تخصیص ارز دولتی به حوزه مواد اولیه دارو و تجهیزات ضروری پزشکی، هر گونه صادرات در این حوزه‌ها منوط به دریافت مجوز اداره کل مربوطه از سازمان غذا و دارو است.

وی گفت: از آنجاکه ارز ترجیحی به حوزه دارو و تجهیزات ضروری پزشکی تخصیص می‌یابد، بنابراین عملا نوعی یارانه مستقیم به این حوزه تزریق می‌شود. علاوه بر آن با توجه به اتفاقات ماه‌های اخیر و احتمال بروز کمبود در برخی موارد دارویی و تجهیزاتی، قاعدتا اولویت در حوزه دارو و تجهیزات، تامین نیاز داخلی بیماران و مصرف کننده ایرانی است. بر همین اساس هر گونه صادرات در این حوزه‌ها به صورت موردی باید با مجوز اداره کل مربوطه یعنی اداره کل دارو یا اداره کل تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو صورت گیرد.

از 13 آبان به بعد، اتفاق جدیدی برای حوزه دارو نمی‌افتد

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین درباره تمهیدات اندیشیده شده در حوزه تامین دارو با توجه به تهدیدات آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید از 13 آبان ماه، گفت: از 13 آبان ماه به بعد اتفاق جدیدی لزوما برای صنعت دارو نمی‌افتد؛ چراکه بر خلاف همه هیاهوها و تبلیغات ایالت متحده آمریکا در این عرصه، اقدامات و اتفاقاتی که می‌توانستند و قرار بود انجام دهند، از ماه‌ها پیش در این حوزه انجام داده‌اند و لذا بعید می‌دانیم اتفاق جدیدی از 13 آبان به بعد، افتد.

وی افزود: در هر حال با توجه به اقداماتی که قبلا از سوی طرف مقابل انجام شده و همچنین تاثیرات آن بر بازار و صعنت دارویی کشور، همزمان تمهیداتی اندیشیده شد که بتوان به صورت حداکثری در مقابل این سیاست‌ها مقاومت کرد؛ بنابراین انتظار اتفاق جدیدی در این عرصه را نداریم؛ چراکه به هر حال آنها رنج ملت‌ها را از تحریم دنبال می‌کنند و از ماه‌ها قبل نیز این اقدام را هم در جنگ روانی و هم در اقدامات تهدیدی خود علیه تامین کنندگان مواد اولیه دارویی یا بانک‌هایی که تراکنش مالی ایران را داشتند، انجام داده‌اند.

جهانپور گفت: با توجه به اینکه از قبل برای مقابله با این تحریم‌ها تمهیداتی اندیشیده شده، امیدواریم این تمهیدات جواب دهد و به رغم افزایش تحریم‌ها و تهدیدها، شاهد این باشیم که بتوانیم امنیت دارویی بیشتری را در بازار داخلی برای مردم ایجاد کنیم. اما به هر حال این چیزی از شنائت، دنائت و وقاحت طرف آمریکایی در هدف قرار دادن سلامت مردم و محدود کردن راه‌های تامین غذا و داروی مردم ما کم نخواهد کرد و قطعا اقدامات آنها با هدف افزایش رنج یکایک مردم ایران بوده و این امری ضد بشری، ضد حقوق بشری و ضد حقوق بین‌الملل است.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 975620

وب گردی

وب گردی