بالا رفتن احتمال بروز فساد از سوی افراد فرصت‌طلب در شرایط تحریم

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: وقتی کشور در شرایط تحریم واقع می‌شود، احتمال بروز فساد از سوی افراد فرصت‌طلب بالا می‌رود، در این شرایط وظیفه نهادهای رسمی رساندن فساد به پایین‌ترین سطح است.

به گزارش ایسکانیوز، قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره انجمن آمبودزمان آسیایی در باکو، این امر را موفقیت بزرگی برای کشورمان دانست و گفت: آکادمی آمبودزمان آسیایی در ایران تأسیس و همه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن در کشورمان تهیه شده است.

قاضی سراج ایران را یکی از فعال‌ترین اعضای انجمن آمبودزمان آسیایی دانست و گفت: بازرسی کل کشور به‌عنوان یکی از مؤسسین این تشکل در قاره آسیا، از بدو تأسیس عضو هیأت مدیره این انجمن بوده و هم‌اکنون به‌عنوان خزانه‌دار کل و نیز ریاست آکادمی آموزشی آمبودزمان آسیایی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره انجمن آمبودزمان آسیایی با ارائه گزارشی به اعضاء هیأت مدیره به تشریح وظایف آمبودزمانی این سازمان در موضوع رسیدگی به شکایات مردمی پرداخت و علاوه بر حوزه‌های نظارت و بازرسی یکی از وظایف این سازمان را پیشگیری از تخلفات و مبارزه با فساد دانست.

قاضی سراج، با اشاره به تحمیل جنگ ناجوانمردانه به کشورمان در اوایل انقلاب که هشت سال به طول کشید و اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصادی از سوی امریکا و برخی کشورهای غربی به کشورمان و استمرار 40 سال جنگ نرم، اظهار داشت: بخش مهمی از فساد موجود در کشور ناشی از شرایط تحریم‌های آمریکا است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: فساد پدیده‌ای است که در همه کشورها وجود دارد و فقط سطح آن فرق می‌کند، ایران نیز از کشورهای دیگر جدا نیست.

وی گفت: وقتی کشور در شرایط تحریم واقع می‌شود، احتمال بروز فساد از سوی افراد فرصت‌طلب بالا می‌رود، در این شرایط وظیفه نهادهای رسمی رساندن فساد به پایین‌ترین سطح است.

قاضی سراج افزود: اخیراً شاهد اتخاذ تصمیمات مهم از سوی رؤسای سه قوه برای مبارزه با فساد بودیم و روزهای شنبه هر هفته رؤسای سه قوه در این رابطه جلسه دارند که نشان‌دهنده عزم جدی برای مقابله با فساد در کشور است. در کشور ما که تمرکز مسئولان بر روی رفع معضلات ناشی از تحریم‌ها است، سودجویان فرصت بیشتری برای فساد پیدا می‌کنند.

سازمان بازرسی کل کشور با ١٢ کشور جهان تفاهم‌نامه امضا کرده است

قاضی سراج همچنین در حاشیه حضور در بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی در ملاقات با پروفسور المیرا سلیمان آوا، رییس آمبودزمان جمهوری آذربایجان، در خصوص موضوعات محوری بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی از جمله تقویت آکادمی آمبودزمان آسیایی که به پیشنهاد این سازمان تأسیس و به‌عنوان یکی از اجزای اصلی این تشکل مهم آسیایی به تصویب هیأت مدیره انجمن رسیده است و نیز نحوه تعامل در خصوص انتخابات آتی هیأت مدیره که مقرر است در اجلاس سال آینده در جمهوری ترکیه برگزار شود، به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

در این دیدار در محل برگزاری بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی در شهر باکو، طرفین توافق کردند برای تقویت مناسبات آمبودزمانی و در حوزه‌های نظارت و بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی، به‌زودی یادداشت تفاهم همکاری امضاء کنند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: چندی قبل با بازرسی کل و سازمان مبارزه با فساد جمهوری آذربایجان تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌ایم و با توجه به مناسبات بسیار خوب دو کشور، این دو نهاد آمبودزمانی نیز می‌توانند برای تبادل تجربیات و ارتقاء همکاری‌های دوجانبه تفاهم‌نامه مشترک امضاء کنند.

قاضی سراج با اشاره به اهمیت تبادل تجربیات آمبودزمانی و شیوه‌های مؤثر رسیدگی به شکایات مردمی میان کشورها با یکدیگر، افزود: سازمان بازرسی کل کشور تاکنون با ١٢ کشور جهان از قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده و امیدوار است با آمبودزمان کشور آذربایجان به دلیل حسن همجواری و اشتراکات متعدد فرهنگی و تاریخی برای گسترش فعالیت‌های آمبودزمانی از طریق این یادداشت تفاهم به تبادل اطلاعات و تجربیات به‌طور منظم پرداخته شود.

درخواست برای همکاری در استرداد زندانیان

قاضی سراج در خاتمه بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی، با حضور در سازمان مبارزه با فساد جمهوری آذربایجان با کامران علی‌اف همتای خود دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار ابتدا کامران علی‌اف رئیس سازمان مبارزه با فساد جمهوری آذربایجان ضمن خوشامدگویی به قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور جمهوری اسلامی ایران، با ابراز خشنودی از یادداشت تفاهم همکاری میان دو دستگاه که خرداد سال جاری در تهران به امضاء رسید، از مهمان‌نوازی گرم کشورمان از هیأت آذربایجان در سفر چند ماه قبل به تهران قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه روابط سیاسی عالی میان دو کشور برقرار است و رؤسای جمهور دیدارهای متعددی باهم داشته‌اند و طرح‌های بسیار خوبی در حال اجرا است و به همین دلیل دو دستگاه عالی نظارت و بازرسی ایران و آذربایجان نیز باید همکاری‌های خود را به‌خوبی افزایش داده و از تجربیات یکدیگر بهره‌برداری کنند.

کامران علی‌اف افزود: جمهوری آذربایجان با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های خوبی در حوزه‌های حقوق بشری، مبارزه با فساد و اینترپل دارد و مصمم است در زمینه‌های نظارت و بازرسی و مبارزه با فساد با سازمان بازرسی کل کشور ایران نیز بر اساس یادداشت تفاهم دوجانبه‌ای که به امضاء رسیده است، همکاری‌های خود را افزایش دهد.

در ادامه قاضی سراج، با ابراز خشنودی از ملاقات دوباره با کامران علی‌اف، از میهمان‌نوازی گرم دولت و ملت جمهوری آذربایجان به‌ویژه خانم المیرا سیلمان آوا، رئیس آمبودزمان این کشور قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه در سفر با باکو که برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس هیأت مدیره آمبودزمان آسیایی حضور یافته است، با برنامه‌ریزی و میزبانی شایسته طرف آذری، برنامه‌های اجلاس به‌خوبی انجام شد و با برگزاری جلسات فشرده، هیأت مدیره به اهداف خود برای توسعه و تقویت فعالیت‌های آمبودزمانی در سطح قاره آسیا دست‌یافت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به تأسیس آکادمی آمبودزمان آسیایی توسط جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در اجلاس هیأت مدیره، به‌اتفاق آراء اعضاء تصمیم گرفتند که این آکادمی به‌عنوان یکی از اجزاء اصلی این تشکل آسیایی فعالیت‌های حرفه‌ای و تخصصی آموزشی داشته باشد.

قاضی سراج در ادامه به برگزاری اجلاس مجمع عمومی این انجمن در سال آتی در ترکیه اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای این سازمان و جمهوری آذربایجان در آمبودزمان آسیایی و نیز نهاد تازه تأسیس آمبودزمان‌های کشورهای اسلامی که اجلاس آتی آن هم‌زمان با اجلاس این انجمن در ترکیه برگزار خواهد شد، می‌تواند الگوی بسیار خوبی برای اقدامات مشترک در همکاری‌های منطقه‌ای محسوب شود.

وی به‌طرف آذری پیشنهاد داد که جمهوری آذربایجان در نهاد پیمان منطقه‌ای آمبودزمان‌های اوراسیا نیز ملحق شود و در اجلاس آتی این تشکل که در روسیه برگزار می‌شود نیز مشارکت کند.

کامران علی‌اف گفت که کشورش و دستگاه متبوع به همکاری‌های منطقه‌ای خصوصاً با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های نظارت، بازرسی و مبارزه با فساد اهمیت ویژه‌ای قائل است و به همین دلیل با استقبال از طرح جمهوری اسلامی ایران در خصوص راه‌اندازی مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای عضو اکو، سند اساسنامه تأسیس این مرکز چندی پیش توسط سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در دبیرخانه سازمان همکاری اقتصادی اکو به امضاء رسید.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس مبارزه با فساد که چند روز قبل در اتریش با حضور تمام نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و مبارزه با فساد کشورهای اروپایی و سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی ذی‌ربط برگزار شد، یکی از موضوعات محوری این اجلاس همکاری‌های منطقه‌ای در امر مبارزه با فساد بود که جمهوری آذربایجان با ارائه گزارشی به تأسیس مرکز همکاری منطقه‌ای دستگاه‌های مبارزه با فساد و نهادهای آمبودزمانی کشورهای اکو اشاره کرد و تشکیل این مرکز را در راستای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به‌عنوان ابتکار عمل شایسته کشورهای عضو اکو برشمرد.

قاضی سراج در خاتمه با بیان عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشورهای همسایه به‌ویژه کشور آذربایجان به موضوع استرداد برخی از محکومین کشورمان که در زندان‌های این کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند اشاره کرد و از طرف آذری درخواست کرد با توجه به روابط بسیار خوب قضایی میان دو کشور نسبت به استرداد تعدادی از محکومین به کشورمان همکاری‌های لازم را به عمل بیاورند.

طرف آذری قول مساعد داد که با هماهنگی با دادستانی کل و وزارت دادگستری کشورش به‌زودی اقدامات لازم در این خصوص را به عمل بیاورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975645

وب گردی

وب گردی