استارت‌آپ ها و چالش آلودگی هوا

به‌کارگیری ایده‌ها و فناوری‌های به روز تاثیر بسزایی در هوشمند سازی شهر و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان دارد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال های اخیر با توسعه اکوسیستم کارآفرینی شرکت های نوپا -استارت آپ- در ایران و افزایش تعداد شرکت های نوپا در کشور، زمینه ایجاد اشتغال و به ظهور رسیدن ایده های نوآورانه جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم گردیده است.

اغلب ایده ها و فعالیت های اکوسیستم موجود بر فعالیت های خدماتی مانند فروش، حمل و نقل و غذا به صورت آنلاین متمرکز شده اند.

با توجه به چالش های روزافزون کشور در عرصه هایی مانند کشاورزی، سبک زندگی شهرنشینی، مسائل اجتماعی، محیط زیست، آلودگی و انرژی و مواردی از این دست، ورود کارآفرینان و اکوسیستم استارت آپی به این حوزه ها احتمالا به علت نبود رقیب های سنتی می تواند اثرات بیشتری بر اقتصاد و اشتغال داشته باشند و علاوه بر این به حل مسائل و مشکلات اجتماعی و ملی نیز کمک کنند.

یکی از این حوزه ها محیط زیست و آلودگی هوا است. مشکلی که امروزه کلان شهرها با آن مواجه هستند و هر روز بر میزان آن نیز افزوده می شود، میزان آلودگی هواست. چالشی که می تواند با ورود شرکت های دانش بنیان و استارت آپی زمینه ساز اقدامات جدی باشد و همچنین به دلیل عدم وجود رقیب جدی در این حوزه موجب پیشرفت این نوع از شرکت ها در مدت زمان کمتری نیز باشد.

شرکت های دانش بنیان در زمینه محیط زیست مطالعات بسیاری را در داخل و خارج از کشور برای حل بحران آلودگی هوا انجام داده اند که در زیر بخشی از چالش ها، راه حل ها و راهکارهای ارائه شده توسط این شرکت را بیان می داریم.

چالش های مدیریت آلودگی هوا:

فرسودگی و بهره وری پایین تجهیزات صنعتی و وسایل نقلیه، افزایش استفاده از خودروهای شخصی، افزایش انتشار آلاینده ها و گردوغبار در نتیجه فعالیت های زراعی، مدیریت پسماند و خشکی زمین، عدم وجود اطلاعات دقیق از میزان و نوع آلودگی برای حفاظت از سلامت افراد و اتخاذ تصمیمات شهری، سهم قابل توجه ساختمان های مسکونی در تولید آلاینده های هوا، ناکافی بودن آموزش، فرهنگ سازی و عدم مشارکت عمومی در کاهش آلودگی هوا که تقسیم بندی های شرکت های استارت آپی بر اساس کار ویژه هرکدام در نمودار زیر آورده شده است.

راه حل های مدیریت آلودگی هوا:

تغییرات ساختاری در صنایع و پیشرفت فناوری: تبدیل نیروگاه های فسیلی به نیروگاه های انرژی پاک، تولید خودروهای الکتریکی و هیبریدی.

ورود زنجیره دانش بنیان به صنعت: ساخت کاتالیست ها، پالایشگرهای بایو و نانو.

فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی: کاهش استفاده از خودروهای تک سرنشین، تسهیل در استفاده از وسایل نقلیه پاک (الکتریکی).

امکان پایش در لحظه کیفیت هوا: پایشگر ثابت و همراه اندازه‌گیری کیفیت هوا.

ایجاد نقاط پاک شهری: بالابردن مصرف پذیری تجهیزات تصفیه فردی (ماسک)، بهبود شرایط تنفسی در محیط های بسته، جذب آلاینده ها و تبدیل به مواد پاک.

شرکت های برجسته و فعال در حوزه های محیط زیستی در جهان عبارتند از:

راهکار های استارت آپی مدیریت آلودگی هوا:

اشتراک گذاری صندلی های خالی خودروهای هم مسیر به وسیله پلتفرم آنلاین، مدیریت دفع پسماند با استفاده از بایوگاز و سیستم هضم بی هوازی، کاهش انتشار آلاینده ها از طریق هوشمندسازی ساختمان.

توجه به این مسئله که تا چه اندازه راهکارهای شرکت های دانش بنیان داخلی در حوزه محیط زیست برگرفته از شرکت های مشابه خارجی است و این راهکارها تا چه اندازه بومی شده و می تواند برای برای حل این معضل در داخل موثر و مفید باشد. چرا که تقسیم بندی های آورده شده در بالا بعضا از نمونه مشابه خارجی آورده شده است و اساسا کار علمی دقیق برای شناخت و بررسی شرایط شهرهای ایران لوازم و بایسته های محیط زیستی آنها انجام نشده است.

به منظور هوشمندسازی فعالیت‌های شهرداری و خدمت رسانی مطلوب‌تر و سریع‌تر به شهروندان، به‌کارگیری ایده‌های نو با تاکید بر آخرین تکنولوژی و دستاورد‌های روز بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نقش موثری در رشد هوشمند شهری داشته باشند. در حقیقت به|‌کارگیری ایده‌ها و فناوری‌های به روز تاثیر بسزایی در هوشمند سازی شهر و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان دارد.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر یکی از مأموریت‌ها و جهت‌گیری‌های اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمک به توسعه زیست‌بوم شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ کتاب «بررسی تجربیات جهانی شرکت‌های استارتاپی» در 6 جلد منتشر کرد. این کتاب به شناسایی جهت‌گیری‌های موجود این شرکت‌ها از یک‌سو و شناخت موضوعات و چالش‌های راهبردی کشور از سوی دیگر، می‌تواند به راهنمایی مسیرهای جدید برای اکوسیستم شرکت‌ها کمک کند؛ بنابراین بازگشایی مسیرهای جدید برای اکوسیستم شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان می تواند اثرات اقتصادی و اجتماعی آن‌ها را به حداکثر برساند.

نکته حائز اهمیت در مورد این استارت آپ ها میزان کارایی آنهاست. میزان کارایی بدین معنا که استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه تا چه اندازه در انجام این طرح ها و به کار گرفتن راه حل های بدست آمده می توانند مستقل عمل کنند؟ و تا چه اندازه می توانند سیاست های دولتی در زمینه محیط زست و آلودگی هوا را تغییر دهند و یا اصلاح کنند؟

لذا مسئولین دولتی می بایست با در نظر گرفتن سازوکاری صحیح در این زمینه به اختیارات این شرکت ها بیفزایند و راه را برای عملی کردن دانش این نوع از شرکت ها هموار سازند.

/انتهای پیام

کد خبر: 975679

وب گردی

وب گردی