روش صحیح فرهنگ سازی اسلامی در دانشگاه ها تبیین نشده است

معاون فرهنگی سابق دانشگاه شهید رجایی گفت: در دانشگاه ها و مدارس روش صحیح فرهنگ سازی اسلامی تبیین نشده است.

محمد تیموری معاون فرهنگی سابق دانشگاه شهید رجایی در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: درسال های اخیر، چالش وابستگی کشورهای آسیایی و شرقی به کشورهای غربی و تلاش در کسب استقلال و پیشرفت، همواره مطرح بوده است اما نکته حائز اهمیت این است که وابستگی در هر حالتی و به هر کشوری برای ما مشکلات و ضعف هایی ایجاد می کند و شرق و غرب تفاوت چندانی در این زمینه نمی کند هر چند که قطعا آسیب های آسیا و شرق برای ما بسیار کمتر از آسیب های کشورهای غربی است.

او ادامه داد: در آموزه های دینی ما همواره بر موضوع آموزش و یادگیری علم و فرهنگ تاکید شده است و در این موضوع که کشور ما برای توسعه و گسترش بخش علمی و پژوهشی خود نیاز به تبادلات و ارتباطات بین المللی با کشورهای مختلف دارد، شکی نیست، اما جمهوری اسلامی ایران باید بتواند از علم و تکنولوژی کشورهای پیشرفته استفاده بهینه ای داشته باشد و روش ها و راهکارهای موثر برترین دانشگاه های جهان را، در بخش های علمی و پژوهشی دانشگاه های کشور پیاده کند.

تیموری افزود: مردم ما در هر قشر و گرایشی که باشند هرگز زیر بار منت کشورهای بیگانه نمی روند و در این راستا با بنیه علمی که دانشمندان متعهد و توانمند ما دارا هستند، می توانیم به اهداف علمی و پژوهشی خود دست پیدا کنیم. برای نمونه دانش هسته ای، که توانستیم بدون وابستگی به غرب یا حتی شرق با توانایی دانشمندان داخلی خود موفقیت چشم گیری در این عرصه کسب کنیم که قطعا با این روند می توانیم در سطوح بالای آموزشی، علمی و پژوهشی در جهان، حرفی برای گفتن داشته باشیم و به جایگاه مطلوب خود دست یابیم.


او تصریح کرد: با این حال، این مسئله که ارتباط خود را به طور کامل با کشورهای غربی قطع کنیم و تمام تمرکزمان را بر روی تعامل با شرق و آسیا قرار دهیم نیز نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید از تمام جوانب بررسی شود، زیرا تعامل با دانشگاه های آسیایی و شرقی هم محدودیت ها و مشکلات مختص به خود را دارد که باید در نظر گرفته شود تا مشکلاتی در تعاملات آسیایی آینده کشور ما به وجود نیاید.

تیموری ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما این است که از سال های گذشته تاکنون، هم در مدارس و هم در دانشگاه ها روش درست تربیت و فرهنگ سازی اسلامی تبیین نشده است و در بسیاری از موارد در ایجاد یک تعادل دینی و فرهنگی بین قشر جوان و نوجوان کشور عاجز ماندیم. در واقع می توان گفت جامعه ما مصداق جمله از ترس مرگ، خودکشی می کنیم بوده است. زیرا به دلیل عدم شناخت درست و دانش کافی نتواسته ایم قشر جوان و با استعداد خود را با روش درست و تاثیر گذار راهنمایی و تربیت کنیم که در این راستا، قطعا مسئولان امور فرهنگی دانشگاه ها و مدارس کوتاهی کرده اند.

او در پایان تایید کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی در این زمینه این است که برخی از مسئولینی که در راس امور هستند، متعهد و عامل نیستند یعنی در واقع تعهد و عملکرد آن ها در بسیاری از موارد ضعیف بوده است و شیوه های نامناسبی در حوزه مسئولیت های مربوطه خود به کار گرفته اند که همین موضوع یکی از دلایل دین گریزی بسیاری از جوانان، دانش آموزان و دانشجویان ما شده است و وجهه نادرستی از فرهنگ اسلامی را به آن ها عرضه کرده است که در این راستا، کم کاری مسئولین امور فرهنگی کشور بی تاثیر نبوده است و باید به صورت جدی مورد پیگیری و اصلاح قرار گیرد تا بتوانیم در راستای تحقق علمی و فرهنگی کشور خود گام های موثری برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 975702

وب گردی

وب گردی