برداشت نخستین محصول ایروپونیک زعفران در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد

مدیر مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد گفت: با اجرای کاشت گلخانه‌ای زعفران در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد نخستین برداشت محصول ایروپونیک زعفران در این واحد دانشگاهی انجام شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ملیحه صمدی کاظمی مدیر مرکز رشد و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با اعلام این خبر گفت: توسعه کشت زعفران در سال‌های اخیر به خاطر تغییرات نرخ ارزهای خارجی، بازارهای خارجی و روند تولید و توزیع آن، کاهش بارندگی و دسترسی به منابع آب کافی، باعث شده تا در بسیاری از مناطقی که قبلاً کشت آن رایج نبوده متداول شود به‌نحوی‌که امروزه در خراسان شمالی بیش از 2700 هکتار به کشت زعفران اختصاص پیداکرده که بیشترین سطح زیر کشت این گیاه مربوط به شهرستان فاروج است.

صمدی کاظمی افزود: به دلیل عدم فرآوری این محصول و دوره تولید و ارائه به بازار محدود آن مشکلاتی بر سر راه تولید و بازاریابی زعفران بوجودآمده که بر اساس این نیازسنجی اگر بتوان سطح تولید در واحد سطح را افزایش و از طرف دیگر دوره تولید آن را در خارج از بازه زمانی تولید مرسوم و به‌دفعات افزایش داد می‌توان ضمن افزایش بهره‌وری تولید، در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

مدیر مرکز رشد و فناوری واحد بجنورد در خصوص طرح اجرایی کشت گلخانه‌ای زعفران تصریح کرد: باهدف بالا بردن دوره تناوب تولید و پایین آوردن سطح زیر کشت برای تعداد پیاز مشخص نسبت به کشت سنتی در زمین، کشت گلخانه‌ای زعفران از سوی استادان این واحد دانشگاهی پیشنهاد شد.

وی اظهار کرد: در بازه زمانی 3 ماهه تجهیز گلخانه زعفران انجام و کشت اول در مردادماه سال جاری آغاز شد و در انتهای مهرماه سال 97 نیز برداشت اولین محصول ایروپونیک زعفران صورت گرفت که به‌صورت تقریبی هر تن پیاز، 3 کیلو زعفران قابل‌برداشت خواهد بود.

صمدی کاظمی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز آبی پایین گل زعفران و همچنین ارزآوری محصول نامبرده و خشک‌سالی‌های پیاپی و پشت سرهم، کشت زعفران را می‌توان به‌عنوان کشت استراتژیک در نظر گرفت.

عضو هیات علمی واحد بجنورد با اشاره به اهداف کشت گلخانه‌ای زعفران افزود: تغییر الگوی کشت به لحاظ روش(کشت بدون خاک و بدون آب)، استفاده از اراضی کوچک در سطح گلخانه به‌جای تخصیص زمین‌های بزرگ، کنترل کیفی محصول در محیط گلخانه‌ای، بالا بردن دوره تناوب کشت در طول سال (حداقل 3 دوره کشت در فصل تابستان و پاییز و حداکثر 2 دوره کشت در فصل زمستان و بهار) از اهداف مهم کشت گلخانه‌ای زعفران در این واحد دانشگاهی است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر گروه کشت یار زعفران در حال برداشت محصول اول و کشت دوم پیازهای زعفران هستند که کشت بدون آب‌وخاک، برداشت گل در محیط و دمای تحت کنترل و تولید محصول کنترل‌شده و باکیفیت بالاتر در همه ماههای سال، از مهم‌ترین اهداف این گروه است که سعی براین است تا با کوتاه کردن دوره خواب پیازهای زعفران، در فصل زمستان و بهار نیز کشت انجام شود، این در حالی است که درکشت سنتی زعفران، تا اردیبهشت‌ماه پیاز در خواب بوده و قابلیت کشت ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 975714

وب گردی

وب گردی