خوشحالیم که ایران با تمدنی کهن می تواند هدف مطالعه محققان جهان شود

رئیس دانشگاه تهران در هشتمین کنگره بین المللی ایران شناسی اسپانیا گفت: خوشحالیم که ایران با تمدنی کهن می تواند هدف مطالعه محققان جهان شود، به گونه ای که امروزه شاهد تعداد زیادی دانشجو و دانش آموز خارجی در دانشگاه تهران هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هشتمین کنگره بین المللی ایران شناسی اسپانیا صبح امروز (یکشنبه) در سالن علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد. این نشست با هدف ارائه آخرین یافته های ایران شناسی در زمینه های تاریخ، ادبیات، هنر و معماری، دین و فرهنگ و توسعه همکاری های دانشگاهی و پژوهشی برگزار شد. در این نشست رئیس دانشگاه تهران، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفیر اسپانیا در ایران، رئیس انجمن ایران شناسی اسپانیا و سایر مسئولان حضور دارند.

دکتر محمود نیلی احمد آبادی در ابتدای این نشست گفت: سال هاست صحبت از دهکده کوچک جهانی مطرح شده است، یعنی مرزهای جغرافیایی مانع تبادلات و تعامل بین کشورها نمی شود. با کمک فناوری شاهد رشد عظیم تبادلات بین المللی هستیم که باعث هم افزایی بسیاری شده، سال به سال نرخ رشد این هم افزایی در حال افزایش است.

وی ادامه داد: شرط این مبادلات این است که شناخت دقیق تری از فرهنگ و ملت های سایر کشورها داشته باشیم. توسعه آموزش زبان در دانشگاه ها افزایش پیدا کرده است. دانشکده مطالعات کشورها را در دستور کار داریم که سعی می کند در دوره ها شناخت های دقیق تری را به دانشجویان ارائه دهد. دانشکده زبان آموزش زبان اسپانیایی در مقطع کارشناسی ارائه می دهد.

رئیس دانشگاه تهران گفت: هر چه در زمینه شناخت سایر کشورها فعالیت کنیم، امکان همکاری بین کشورها را بیشتر فراهم کرده ایم و این همکاری منجر به رشد کشورها خواهد شد.

وی اظهار کرد: ما همواره با کشور اسپانیا روابط خوبی داشته اینم، اسپانیا به عنوان یک کشور توسعه یافته و بخشی از اتحادیه اروپا نقش سازنده ای در روابط بین کشورها ایفا می کند و ما خوشحالیم که در توسعه این روابط کمک کنیم. خوشحالیم که ایران با تمدنی کهن می تواند هدف مطالعه محققان جهان شود به گونه ای که امروزه شاهد تعداد زیادی دانشجو و دانش آموز خارجی در دانشگاه تهران هستیم و این تقاضا رو به رشد است.

دکتر نیلی بیان کرد: همان طور که می دانید نقش علم در توسعه کشورها نمایان شده است، امروز هیچ کشور توسعه یافته ای نتوانسته بدون اتکا به علم، به توسعه دست یابد. حضور دانشگاه ها در توسعه پایدار موثرتر است. بخشی از فعالیت ها در داخل از کشور و بخشی دیگر به حالت دیپلماسی علمی با سایر کشورها محقق می شود، توسعه مبادلات و تعاملات علمی بین دانشگاه های مختلف جهان از جمله اهداف ما به شمار می رود.

وی اظهار داشت: ما آمادگی داریم با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بورسیه هایی را برای دانشجویان در نظر بگیریم تا بتوانیم اقدامی در راستای گسترش فعالیت های ایران و اسپانیا و شناخت بیشتر ایران فراهم کنیم، اگر چه این فعالیت ها ممکن است امروزه کمتر به نظر بیاید؛ اما ما به زودی شاهد گسترش فعالیت ها در اسپانیا خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 975744

وب گردی

وب گردی