ضرورت بومی‌سازی دانش و فناوری‌های پیشرفته گیاهان دارویی

گیاهان دارویی و داروهای گیاهی واژه های مأنوس و خاطره‌انگیز برای ایران زمین است، ایران با پوشش گیاهی بالایی که دارد می تواند نقش ویژه ای در توسعه صنعت داروهای گیاهی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز ،سالهاست که صنعت گیاهان دارویی پا به پای صنعت بزرگ داروهای صنعتی نقش خود را در درمان بیماری ها باز کرده و در سال های اخیر دوباره احیا شده و مورد استقبال عموم قرار گرفته است به گونه ای که متخصصان زیادی به فعالیت در این عرصه ترغیب شده اند.
علی مصطفوی از فعالان این عرصه است و سالهاست که به عنوان یکی از پیشروهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی و معطر فعالیت می کند، شرکت این فعال عرصه گیاهان دارویی یکی از پیشگامان حوزه کشاورزی ارگانیک و پایدار در سطح کشور است.
وی می گوید: وجه تمایز محصولات شرکت ما به ویژه فرآورده های مربوط به گل محمدی ارگانیک بودن آنهاست و در این راستا موفق شده ایم گواهینامه ارگانیک و صداقت در تجارت را از انجمن خاک انگلستان و نیز گواهینامه ارگانیک از اکوسرت فرانسه دریافت کنیم. ضمن آنکه توانسته ایم فرهنگ کشت و فرآوری گیاهان دارویی را در یک گستره وسیع جغرافیایی نهادینه کنیم، ما همواره درپی افق های نو فناوری های نوین هستیم که از آن جمله می توان به بحث کشاورزی بیودینامیک، روش جدید کشت گل محمدی و شیوه خاص کمپوست سازی اشاره کرد. در شرکت ما علاوه بر گلاب، روغن گل محمدی، غنچه و گل باز ارگانیک و بیش از ۲۰ نوع عصاره گیاهی تولید می شود که از لحاظ فناوری یکی از پیشرفته‌ترین واحد های نوع خود در سطح کشور محسوب می شود.


این فعال عرصه گیاهان دارویی در خصوص جایگاه فناوری در گیاهان دارویی می گوید: حوزه گیاهان دارویی نیز همانند سایر عرصه‌های اقتصادی نیازمند استفاده از فناوری های نوین و نیز جذب انتقال و بومی سازی دانش و فناوری های پیشرفته سایر ممالک در این حوزه است. من معتقدم در وهله اول باید اولویت های تحقیقاتی در عرصه گیاهان دارویی با توجه به واقعیت‌های ملموس مشخص شود و در عرصه بین المللی تعامل پایدار پژوهشگران شکل گیرد.
وی در پاسخ به این سوال که جایگاه ایران در این عرصه و در دنیا چگونه است، می گوید: کشور ما در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی از پیشینه غنی و پرباری برخوردار است و یکی از کشورهای پیشگام در زمینه شناخت گیاهان دارویی و روش های طب سنتی محسوب می شود. علاوه بر این جغرافیا و اقلیم استثنایی ایران و تنوع کم نظیر رستنی ها شرایط خاصی را برای ما رقم زده است. به طور مثال تاکنون بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در سطح کشور شناسایی شده است که حدود ۲ هزار و 500 گونه مربوط به گیاهان دارویی و معطر است همه اینها فرصت و پتانسیل بی بدیلی را برای توسعه کشت نباتات داروی و صنایع مربوط به فناوری این گیاهان فراهم کرده است.

تاکنون بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در سطح کشور شناسایی شده است که حدود ۲ هزار و 500 گونه مربوط به گیاهان دارویی و معطر است


این کارشناس حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بهترین راه دور شدن از خام فروشی در این عرصه را یک برنامه ریزی منسجم و علمی می داند و می گوید: می ‌توان قدم های بلندی در این عرصه برداشت. به عبارت دیگر توسعه منطقی بحث گیاهان دارویی مستلزم سطح بالایی از هماهنگی میان بخشی است؛ یعنی بخش خصوصی با حمایت دولت و استفاده از آخرین دستاوردهای علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور باید به صورت جدی تر به این عرصه قدم بگذارد. من فکر می کنم باید سطح آگاهی عمومی و فناوری های مربوط گیاهان دارویی به صورت مستمر افزایش پیدا کند و در کنار آن برنامه های عملی و پژوهشی در قالب یک برنامه مدون و دقیق پیش برده شود.
وی معتقد است که باید سیاست‌گذاری ها و تصمیم سازی در حوزه گیاهان دارویی تابع یک روند واقع‌گرایانه، منطقی و جامع باشد؛ یعنی در کنار ساماندهی حوزه اقتصادی و بازار و نیز گسترش عرصه های آموزشی و پژوهشی در حوزه گیاهان دارویی باید یک جریان ترویجی قوی و حساب شده شکل بگیرد و با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بستر لازم برای توسعه اقتصادی این گیاهان فراهم شود. ضمن آنکه باید موسسات و شرکت‌ها و تشکل های مربوط به حوزه گیاهان دارویی همگرا شوند و همکاری های بین المللی در این زمینه گسترش یابد.
مصطفوی در خصوص نقش استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و صندوق های جسورانه در توسعه این صنعت، می گوید: امروزه کسب و کارهای نوپا به یکی از بازیگران اصلی عرصه اقتصاد جهانی بدل شده اند. در کشور ما استارت آپ ها، معادلات سنتی حاکم بر اقتصاد را تغییر دادند و بازاری را به وجود آوردند که در آن مصرف کننده تصمیم گیر نهایی است. در واقع باید گفت اقتصاد کشور ما از مشکلات بنیادین و ساختاری رنج می برد به نظر من دخالت و نقش بسیار پررنگ دولت در این حوزه اصلی‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم.
به گفته وی، کاهش تصدی گری دولت و باز کردن فضا برای فعالان بخش خصوصی به ویژه جوانان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. بازار رو به گسترش گیاهان دارویی نیز کم و بیش از حضور استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان تاثیر پذیرفته است؛ اما هنوز تا شکوفایی کامل استعدادهای جوان و ایده‌های خلاقانه ای که در ذهن جوانان فعال در این عرصه راه درازی در پیش است.


این فعال حوزه گیاهان دارویی با اشاره به جشنواره گیاهان دارویی تصریح می کند: من شخصا از هرگونه اتفاق مثبت در زمینه گیاهان دارویی استقبال می کنم. در مورد جشنواره ها نظرم این است که چنین رویدادهایی باید از سطحی برخوردار باشد که بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان همواره با یافته های نو با افق های جدید مواجه شوند و نباید صرفا به یک روند تکراری و موارد شکلی بسنده شود.
گفتنی است؛ چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، 21 تا 24 آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

کد خبر: 975798

وب گردی

وب گردی