گرمای جهانی منبع اصلی آب شدن یخ های قطب نیست

دمای هوا در قطب شمال نسبت به دیگر نقاط جهان به سرعت رو به افزایش است و طبق پیش بینی ها، این دما بیشتر نیز خواهد شد. برای پاسخ به چرایی این موضوع، دانشمندان مروری بر اتفاقات افتاده طی یک دوره 8000 ساله داشته اند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس مطالعات جدید، میزان رطوبت هوای گرینلند غربی افزایش یافته است. روندی که بسیار به افزایش بارش ها مرتبط است. این تحقیق نشان می دهد که دو فرآیند آب و هوایی ممکن است در ایجاد این رطوبت بالا نقش داشته باشند.

  1. همان طور که دمای قطب شمال افزایش می یابد و یخ های دریایی آب می شوند، آب های منطقه ای در معرض خورشید قرار می گیرند و تبخیر افزایش می یابد.
  2. همانطور که کره زمین گرم تر می شود، میزان رطوبت در مناطق نزدیک به خط استوا افزایش می یابد. این موضوع موجب به وجود آمدن عدم تعادل در میزان رطوبت جهانی است و سرانجام هوای مرطوب از سرزمین هایی با عرض جغرافیایی پایین به سمت قطب شمال کشیده می شود.

Elizabeth Thomas محقق ارشد و دستیار استاد زمین شناسی در دانشگاه Buffalo این گونه توضیح می دهد که آن ها از مدارک زمین شناسی، زمانی که 8000 سال پیش این منطقه به شدت گرم شد، برای مشخص شدن این موضوع که شاید هر دو این فرآیند احتمالا به افزایش رطوبت در گرینلند غربی کمک می کنند، استفاده کردند. « هر دو این مراحل ممکن است در اتفاق امروزه نیز نقش داشته باشند، در افزایش میزان رطوبت قطب شمال و در نهایت بارندگی ها سهم داشته باشند.»

«ما در مورد بارندگی های قطب شمال مدارک مستند همراه با جزییات در دست نداریم پس به طور کامل نمی دانیم چطور این بارش ها ممکن است در پاسخ به گرمایش زمین باشند. این قسمت تحقیق از آنجا حائز اهمیت است که بارش ها در قطب شمال دارای تعاملاتی پیچیده با آب و هوا هستند و در نتیجه بر جوامع گیاهی و کاهش یخچال های یخی نیز تاثیرگذار خواهند بود.

برای آشنایی با تاریخچه گرینلند غربی، دانشمندان گل بستر دریاچه ای که تاریخ آن به هزاران سال قبل بر می گردد، را تجزیه و تحلیل کردند. این مواد رسوبی، شامل مواد ارگانیک، مانند موم های سطح برگ و ترکیبی از باکتری های تولید شده، می باشند که اطلاعاتی در مورد آب و هوای مناطق گذشته را نشان می دهند.

عامل آب و هوا بر مواد شیمیایی موم های سطح برگ ها تاثیر می گذارد، به طوری که دانشمندان می توانند رد آن را دنبال کنند، به خصوص موم هایی که شامل میزان کمی از یک نوع نادر هیدروژن، به نام دوتریوم (Deuterium)، می شود و تراکم دوتریوم می تواند در پاسخ به عواملی مانند آب و هوا و الگوهای بارندگی، افزایش یا کاهش یابد. برای مثال در برگ های قطب شمال، میزان تراکم دوتریوم به این موضوع بستگی دارد که آیا بارش ها از ابرهای محلی هستند با از ابرهایی که از ارتفاعات کم به آن جا سفر کردند، به وجود آمدند.

مواد شیمیایی شاخه ای به نام GDGTs، که از باکتری تولد می شوند، می توانند سرنخ هایی را از آب و هوای گذشته در اختیار دانشمندان قرار دهند. ترکیبات این مواد بسته به درجه آب و هوای محیط اطراف در زمانی که باکتری آن ها را تولید می کند، گوناگون است.

به عنوان نتیجه، دانشمندان می توانند از GDGTs استفاده کنند تا روند درجه آب و هوای ما قبل تاریخ را بازسازی کنند. این شاخص های شیمیایی به تیم توماس اجازه می دهد تا آب و هوا و روند بارش ها را در زمان گرم شدن زمین، حدود 8000 سال پیش رخ داد، در گرینلند غربی جستجو کنند. این تحقیق جدید بر اساس موم برگ ها و GDGTs یافت شده در نمونه های رسوبی که از کف دریاچه Sikuiuiدر گرینلند غربی استخراج شده، انجام شد.

نتایج این تحقیق، که با همکاری دانشگاه Buffalo، Massachusetts و Northern Arizona انجام شد، در مجله Geophysical Research Letters منتشر شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975884

وب گردی

وب گردی