سوئیس به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا برای انتقال دارو و غذا به ایران

سوئیس گفت‌وگوهایی را با آمریکا و ایران برای تضمین جریان ورودی دارو و غذا به ایران با وجود تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران آغاز کرده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز دولت سوئیس اعلام کرد، در حال گفت‌وگو با واشنگتن و تهران درباره ایجاد یک کانال پرداخت برای یک سری استثنائات از جمله دارو و غذا با وجود تحریم‌های آمریکا است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، دولت سوئیس گفت‌وگوهایی را با آمریکا و ایران درباره برقراری یک کانال مالی انسانی به منظور کمک به تضمین ادامه جریان ورودی دارو و غذا به داخل ایران آغاز کرده است.

دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس در بیانیه‌ای امروز (دوشنبه) تأکید کرد: «سوئیس به حفاظت از منافع اقتصادی این کشور متعهد بوده و از نزدیک جریان تحولات را بررسی می‌کند. مقامات سوئیس در تماس مستقیم با مقامات ذیربط آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران هستند».

این بیانیه می‌افزاید: «دولت سوئیس به طور خاص در زمینه‌های انسان‌دوستانه، متعهد است تا این مسئله تضمین شود که محصولات غذایی و دارویی بتوانند همچنان از سوئیس به ایران صادر شوند.»

یک سخنگوی دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس نیز گفته است، برن در تماس با مقامات آمریکا و ایران و همچنین یک سری شرکت‌های سوئیسی درباره ایجاد یک کانال مالی انسانی است.

برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، میان ایران و ۵ کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام مدعی ادامه اجرای تعهدات خود شده‌اند و از آن زمان تا کنون هنوز در تلاش هستند تا یک سازوکار مالی جدید برای ادامه تعاملات تجاری با ایران ارائه دهند؛ سازوکاری که با وجود وعده‌های مکرر برای نهایی شدن تا قبل از تاریخ 10 آبان‌ماه، روند آن همچنان در هاله‌ای از ابهام است.

آمریکا در زمان خروج از برجام تهدید کرده بود که تحریم‌هایی را که به واسطه توافق هسته‌ای ایران لغو شده بودند مجددا وضع می‌کند. «مایک پامپئو» و «استیو منوشین» وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا شب گذشته در یک کنفرانس خبری تلفنی، جزئیات بازگشت همه تحریم‌های رفع‌شده در نتیجه برجام را برای خبرنگاران توضیح دادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 975916

وب گردی

وب گردی