قصه فقر و فوتبال

مستند «بچه های دیگر» (The Other Kids) محصول سال 2015 به کارگردانی پابلو دلا چیکا است که در سه قسمت 25 دقیقه ای از شبکه هیسپان تی وی روی آنتن رفت. چه علاقمند به فوتبال باشید چه نباشید از تماشای این مستند لذت خواهید برد.

به گزارش سرویس فرهنگی ایسکانیوز ، مستند «بچه های دیگر» (The Other Kids) محصول سال 2015 به کارگردانی پابلو دلا چیکا است که در سه قسمت 25 دقیقه ای از شبکه هیسپان تی وی روی آنتن رفت. چه علاقمند به فوتبال باشید چه نباشید از تماشای این مستند لذت خواهید برد.

فوتبال صرفا رشته‌ای ورزشی نیست بلکه به رشته های مختلفی از مسائل فردی و فرهنگی گرفته تا مسائل سیاسی و اقتصادی وصل می شود و سرشار از نشانه های نهادین و نمادینی است که بسیاری از مسائل جامعه را می توان به قواعد و مناسبت های آن ارجاع داد؛ حتی خود زندگی و قاعده های آن را.

پابلو دلا چیکا در مستند بچه های دیگر به سراغ یکی از جذاب ترین و چه بسا تلخ ترین وجوه فوتبال و پشت صحنه آن رفته و تلاش کرده تا به استعدادهای کشف نشده و فراموش شده ای بپردازد که بر اثر فقر یا دلایل اجتماعی و فرهنگی با موانع بزرگ و جدی در رشد و شکوفایی و به ثمر نشستن استعدادها و توانایی های خود در فوتبال مواجهه هستند. در واقع کشف استعدادی خاموش از دل زباله هایی دفن شده در کنار استادیوم ماندلا در اوگاندا تا تبدیل شدن به یکی از ستاره های فوتبال سوژه این مستند است و در آن داستان پسر بچه‌ای اوگاندایی به نام موبیرو ریگان به تصویر کشیده می شود که در چهار سالگی تنها و بی سرپرست در زمین های دفن زباله در اطراف استادیوم ملی ماندلا به حال خود رها شده تا اینکه شخصی به نام آنتونی که مربی فوتبال است، او را کشف می کند و به تیم خود می برد.

موبیرو آرزو دارد که روزی به یکی از مشهورترین بازیکنان فوتبال تبدیل شود و برای همین با جدیت تمام تمرین می کند؛ اما با توجه به محرومیت ها و شرایط سخت زندگی، او مسیر بسیار دشواری برای رسیدن به این هدف دارد. از این رو مستند هم سویه گزارش‌گونه دارد و هم ساختار داستانی و در یک روایت ترکیبی مخاطب را به شدت با سوژه درگیر کرده و با خود همراه می کند. مستندی که می توان آن را از جنس فیلم های انگیزشی هم دانست به این معنا که فارغ از نسبت سوژه با فوتبال و مسائل آن روایتی از نبرد و مبارزه برای رسیدن به هدف در یک موقعیت کلی و انتزاعی را هم برجسته می کند و از پیروزی اراده بر شرایط حرف می زند. ضمن اینکه قصه موبیرو قصه بسیاری از ستارگان فوتبال جهان است که روزی در موقعیت او قرار داشتند و با پشتکار و همت بالای خود به موقعیت کنونی خود رسیده اند. مستندی که روایتگر نبرد بین امید و یاس است که در بستر یک کنش ورزشی مورد بازنمایی قرار می گیرد. نبرد بین فقر و فوتبال که می توان آن را به ساحت های دیگر زندگی هم تعمیم داد.

«بچه های دیگر» را می توان نوعی از مستند پرتره هم نامید که شخصیت محور بوده و حول محور یک قهرمان کوچک می چرخد. پرتره ای که قهرمانش را در خلال روایت قصه اش خلق می کند و به آن معنا می بخشد. از این روست که مخاطب درست مثل قواعد فیلم داستانی با شخصیت اصلی آن ارتباط حسی و عاطفی برقرار کرده و در فراز و نشیب هایی که طی می کند با او همراه و همدل می شود. چهره و معصومیتی که در صورت و نگاه موبیرو وجود دارد سمپاتی بیشتری در مخاطب برمی انگیزد و دغدغه او را به دغدغه تماشاگر بدل می کند. در لایه درونی تر این مستند، نزدیکی و سنخیت فوتبال و زندگی موجب می‌شود تا مخاطب برای تلاش های موبیرو ارج و اعتبار بیشتری قائل شده و او به گونه ای به یک قهرمانی بدل شود که در نبرد با ضد قهرمان هایی مثل فقر و تجلیات آن در حال مبارزه است.

تماشای این صحنه ها به ویژه برای کسانی که فوتبال در کوچه و زمین های خاکی را تجربه کرده اند هم واجد نوعی نوستالژی است هم حس همدردی را با موبیرو برمی انگیزد. تصاویری که در زباله های دفن شده کنار استادیوم ماندلا می بینیم و تقلای کودکانی که از دل این زباله در پی شوکت فوتبالی خود هستند هم به شدت متاثر کننده است و هم از حیث دراماتیکی، صحنه های اثر گذاری خلق کرده است. نگاه حسرت آمیز این بچه ها به نمای استادیوم از دل انبوه زباله ها یکی از تاثیرگذارترین قاب های این مستند است که به شدت در ذهن می ماند.

در کنار این مولفه ها نمی توان از تلاش های آنتونی مربی فوتبال برای کمک به این بچه ها و کشف و شکوفایی استعدادهای آنها گذشت. تلاش او ستودنی و تماشایی است. نگارنده پیشنهاد می کند همه آنهایی که به فوتبال علاقمند هستند و البته سیاست‌گذاران فوتبال کشور ما به تماشای این مستند جذاب بنشینند و ضمن لذت بردن از آن به استعدادهایی که در کشور خودمان در زمین های خاکی و مناطق محروم به فوتبال مشغولند و می توانند روزی ستاره این ورزش شوند، نگاهی دوباره بیندازند. مستندهایی از این دست برای دوباره نگریستن و بهتر دیدن اطرافمان ساخته می شود.

نویسنده : سید رضا صائمی

کد خبر: 975937

وب گردی

وب گردی