چند می گیری داد بزنی؟

چند می گیری تا در خیابان های انقلاب و کارگر برای جذب دانشجو داد بزنی؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندین و چند سال است که دانشجویان برای تهیه کتاب، مقالات و جزوه های دانشگاهی به میدان انقلاب رفته و به واسطه درخواستی که دارند به انتشارات مورد نظرشان دست پیدا می‌کنند.

پیاده رو خیابان‏ انقلاب از کاغذهای رنگی پر است. آثار این کفپوش‌‏ها و تابلوهای سفید، سبز، زرد و قرمز در اطراف آن هم دیده می‌شود؛ کاغذهایی که با فاصله کم از همدیگر و گاه در کنار هم، به تعداد زیاد و با عجله به دیوارها چسبانده شده یا روی زمین پهن شده اند. خیلی وقت ها مردم به راحتی از کنار این کاغذ ها عبور می کنند؛ اما فقط دانشجویانی که قصد تهیه پایان نامه درسی خود را دارند قدر این کاغذ رنگی ها را می دانند.

کاغذهایی که روی آنها این عبارات‏ دیده می‌شود: «همه‌چیز با یک تماس شروع می‌شود»، «پایان نامه تحقیق»، «پروپوزال پایان نامه»، «تایپ طراحی سایت».

تقاطع خیابان‌های کارگر و انقلاب، پر شده از هیاهویی که عابران را به سمت خود فرامی‌خواند و کسانی که تراکت‏‌هایی را به اصرار به دست رهگذران می‌دهند؛ تراکت‏‌هایی با یک دنیا حرف و سکوت.

خیلی از کسانی که تراکت در دست دارند؛ دانشجو بوده اند و برای کسب درآمد روزمزد به ناچار سرما و گرما را به جان می خرند تا با دریافت حقوقشان خرج خانواده و تحصیلشان را فراهم کنند.

هستند کسانی هم که سواد کافی ندارند و هیچ آگاهی از پایان نامه و پروپوزال ندارند و فقط با اصرار دانشجویان، رهگذر را مجاب به تهیه مقاله و تحقیق می کنند.

**در این گزارش با 5 نفر از کسانی که وقتشان را در پیاده‌روهای خیابان انقلاب صرف می کنند صحبت کرده ایم.

دیپلم 30 هزار تومانی


علی جوان 18 ساله ای که به تازگی دیپلم گرفته است برای خرج و مخارج خانواده و تحصیلش به یکی از موسسه های آموزشی مراجعه کرده تا برای تبلیغ و پخش تراکت روزی 30 هزار تومان دریافت کند.

البته به گفته علی او باید چندین دانشجو را جذب کند تا پول بیشتری به جیب بزند. این جوان محصل از صبح تا بعد از ظهر تنها 30 هزار تومان دریافت می کند.

درآمد 50 هزار تومانی افغان 19 ساله

محمد جوان 19 ساله افغان از صبح تا بعد از ظهر کار می کند تا روزی 50 هزار تومان دریافت کند. او تلاش می کند تا روزی حداقل 10 دانشجو را مجاب به خرید مقاله کند تا پول بیشتری به جیب بزند.

این جوان افغان تنها سواد خواندن و نوشتن داشت و نمی توانست به مشتریان توضیح کامل دهد.

دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

علیرضا دانشجو کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با 22 سال سن درآمد نسبتا خوبی از دادزنی و پخش تراکت به جیب می زند. او سه روز در هفته در گذر خیابان انقلاب حضور دارد و پایان نامه می فروشد و در ازای هفته ای سه روز 500 هزار تومان دریافت می کند.

علیرضا در آخر ترم ها درآمد بیشتری دارد و بازار برای دانشجویان که سررشته در تهیه مقاله و پایان نامه دارند داغ است و معمولا ماهی 1 میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارد.

مهندس بی مدرک

رامتین دانشجوی رشته مهندسی بازرگانی از علمی-کاربردی است که با 27 سال سن هر روز به خیابان انقلاب می رود. پول برای او حرف اول را می زند و کاری به مدرک تحصیل ندارد و فقط برای درآمد بیشتر مدرک تحصیلی دارد.

رامتین هم بین 1 تا 2 میلیون در ماه درآمد دارد و نسبت به کسانی که در این حوزه سواد کافی ندارند پول بیشتری به جیب می زند.

دانشجوی با سواد

در میان این نفرات، سامان دانشجوی زرنگ 23 ساله که کارشناسی زبان علمی-کاربردی می خواند از توانایی خود بیشترین استفاده را می کند.

او به واسطه رشته تحصیلی اش تحقیقات و پایان نامه ها را خودش با پول کم تری تهیه می کند و به موسسسه ای که با آن قرارداد روزمزد دارد اطلاع نمی دهد تا از این طریق خرج تحصیلش را تامین کند.

1 میلیون درآمد برای 10 ساعت

با این تفاسیر کسانی که درخیابان انقلاب روز مرد هستند درآمد بالایی ندارند و به طور میانگین بین 1 میلیون تا 1میلیون 500 هزار تومان دریافت می کنند.

این پول در ازای کار بسیار سختی که انجام می دهند و باید نزدیک 10 ساعت بدون استراحت باشند ناچیز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 975974

وب گردی

وب گردی