دانشگاه D8، پلی برای ارتقای همکاری های علمی میان کشورهای اسلامی است

مدیر اجرایی دانشگاه D8 گفت: هدف اصلی دانشگاه این است که بتواند وحدت و همبستگی را میان کشورهای عضو سازمان D8 تعمیق بخشد و به توسعه منابع انسانی در کشورهای عضو این سازمان یاری دهد؛ همچنین پلی برای ارتقای همکاری های علمی و دانشگاهی میان این کشورها باشد.

دکتر ستار عزیزی مدیر اجرایی و رئیس کارگروه راه اندازی دانشگاه D8 در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: در واقع دانشگاه D8 متعلق به سازمان همکاری اقتصادی ۸کشور در حال توسعه اسلامی است که در سال ۱۹۹۷ به پیشنهاد آقای اربکان نخست وزیر اسلام گرای کشور ترکیه تاسیس شد. این ۸ کشور عبارتند از اندونزی، مالزی، جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، بنگلادش، پاکستان، نیجریه و مصر که مجموعا بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت در خود جای داده‌اند.
وی ادامه داد: نظر به این که برخی سازمان های بین المللی مانند سازمان ملل متحد دانشگاه های مختص به خود را دارند در اجلاسی که در سال ۲۰۱۷ با حضور سران این ۸ کشور در شهر استانبول برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران، ابتکار این امر را بر عهده داشت و به عنوان دانشگاه ویژه این سازمان در کشور ایران و در شهر همدان و دانشگاهی وابسته به دانشگاه بوعلی سینا همدان تاسیس کند.
عزیزی افزود: میزبانی جمهوری اسلامی ایران و شهر همدان در بند ۱۶ اعلامیه سران عضو D8 گنجانده شده است که در این راستا، مسئولیت انجام مقدمات کار برای راه اندازی این دانشگاه و مدیریت اجرایی آن به بنده واگذار شد.
وی تصریح کرد: اقداماتی که تاکنون صورت گرفته است این بوده که ابتدا شیوه نامه کار دانشگاه بین المللی D8 را در اجلاس کمیسیونرهای عضو سازمان که در تیرماه سال جاری برگزار شد ارائه شد و توضیحاتی را در خصوص این موضوع بیان کردیم که خوشبختانه به اتفاق آرای کشورهای عضو سازمان، شیوه کار دانشگاه در اجلاس کمیسیونرها به تصویب رسید.
عزیزی ادامه داد: به موجب مقررات سازمان، تصمیمات مهم کمیسیونرها باید به تصویب مراجع عالی تر و همچنین اجلاس وزرای امور خارجه کشورهای عضو D8 نیز برسد. که در این راستا، در اجلاس اخیر وزرای امور خارجه عضو این کشورها، با تلاش های مجموعه دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه D8 و همچنین مسئولین مربوطه در وزارت علوم و وزارت امور خارجه این شیوه نامه هم با اتفاق آرا به مورد تایید و تصویب وزرای امور خارجه کشور های این سازمان نیز قرار گرفت.
وی بیان کرد: به یاری خداوند ما به دنبال آن هستیم که در آذر ماه سال جاری جلسه مراجع تماس ملی ۸ کشور را در دانشگاه بوعلی سینا همدان برگزار کنیم و مقدمات تاسیس اساسنامه را در این جلسه و همچنین نشست هیات امنا فراهم آوریم که در نهایت دانشگاه می تواند کار خود را رسما آغاز کند.
عزیزی افزود: در واقع هدف اصلی این دانشگاه که زبان رسمی تدریس آن نیز زبان انگلیسی خواهد بود این است که بتواند وحدت و همبستگی را میان کشورهای عضو سازمان D8 تعمیق ببخشد و به توسعه منابع انسانی در این سازمان و کشورها کمک کند و در واقع پلی برای ارتقای همکاری های علمی و دانشگاهی میان این کشورها باشد.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف تاسیس دانشگاه D8، ایجاد پیوند و ارتباط قوی تر میان دانشگاه و صنعت، در کشورهای عضو سازمان است. البته طبق اساسنامه، این دانشگاه می تواند از بین تمام دانشجویان سراسر جهان نیز دانشجو جذب کند؛ اما قطعا تمرکز و تاکید آن بر دانشجویان کشورهای عضو D8 است.
عزیزی ادامه داد: اهمیت این دانشگاه در این است که متعلق به یک سازمان منطقه ای بسیار مهم متشکل از ۸ کشور در حال توسعه اسلامی است و علاوه بر این، کشورهای عضو سازمان این اطمینان را نسبت به ما داشته اند که کشور ایران و دانشگاه بوعلی سینا را به عنوان محل تاسیس این دانشگاه انتخاب کرده اند.
عزیزی در پایان تاکید کرد: این اتفاق، افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است که در این راستا ما از تمام جامعه علمی و دانشگاهی کشور دعوت می کنیم تا ما را در این امر خطیر یاری دهند و شاهد پیشرفت روز افزون ایران و سایر کشورهای اسلامی در جهان باشیم.
انتهای پیام/
کد خبر: 975981

وب گردی

وب گردی