۸۰ سال پس از شب‌ بلورین؛ چه بر سر کنیسه‌های سوخته در آلمان آمده است؟

دانش‌آموزان بادن-وورتمبرگ در مسابقه‌ای به مناسب هشتادمین سالگرد شب‌‌ بلورین شرکت کردند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، رایزنی فرهنگی ایران در آلمان آنها در این مسابقه در قالب پروژه‌های فردی یا گروهی، متن‌ها، ویدئوها و همچنین گفت‌وگوهایی در ارتباط با اتفاقات نوامبر ۱۹۳۸ در آلمان تهیه کردند.

شب‌ بلورین یا شب‌ شیشه‌های شکسته به شب نهم ماه نوامبر ۱۹۳۸ گفته‌ می‌شود. شبی که اعضای حزب نازی به بهانه یهودی بودن عامل سوقصد به منشی سفارت آلمان در پاریس، به خانه‌ها، مغازه‌ها و کنیسه‌های یهودیان در لایپزیگ و دیگر شهرهای آلمان و اتریش حمله کردند. در این حملات بیش از ۱۴۰۰ کنیسه سوزانده شد. شیشه‌های بسیاری از ساختمان‌ها شکست و و در نهایت ۴۰۰ یهودی کشته شدند. پس از آن نیز ۳۰ هزار یهودی به اردوگاه کار اجباری فرستاده شدند.

بر همین اساس، مسئولان مرکز آموزش‌های رسانه‌ای در اینترنت تصمیم گرفتند به مناسبت هشتادمین سالگرد شب‌ بلورین، مسابقه‌ای با عنوان «۸۰ سال پس از شب‌ شیشه‌؛ چه بر سر کنیسه‌های سوخته در آلمان آمده است؟» برگزار ‌کنند. این پروژه در سال ۲۰۱۶ کلید خورد و ۳۰ مدرسه برای حضور در آن اعلام آمادگی کردند.براساس قوانین این مسابقه، دانش‌آموزان باید به صورت فردی یا گروهی، تصاویر و یا فیلم‌های قدیمی مربوط به کنیسه‌ها و یا محل زندگی یهودیان را در کنار مکان فعلی آنان منتشر می‌کردند و درباره مشخصات این مکان‌ها می‌نوشتند. در پایان مسابقه و در روز اول اکتبر سال جاری، ۲۶ پروژه به عنوان آثار برتر برای مسابقه انتخاب شدند و کمیته برگزاری مسابقه از میان آنها ۶ اثر برگزیده را انتخاب کرد.

»یک روز در نوامبر»، «زندگی یهودیان در کاسل قبل و بعد از شب‌ شیشه‌ای»، «در جستجوی گذشته کنیسه کلن»، «۸۰ سال پس از شب شیشه‌ای‌؛ خاطرات قابل مشاهده است»، «ردپای یهودیان در ماینتس» و «آشویتس در زمان پیش از جنگ و امروز» شش پروژه‌ برتر در این مسابقه هستند.

/انتهای پیام

کد خبر: 975984

وب گردی

وب گردی