تحریم‌ ایران به ضرر عراق است و آن را نمی‌پذیریم

رئیس ائتلاف «الوطنیة» عراق ضمن رد تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه عراق و هرگونه اقدام نظامی علیه تهران، درباره قتل روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا نیز واکنش نشان داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،«ایاد علاوی» رئیس ائتلاف «الوطنیة» عراق، درباره تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران و مسئله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا موضع‌گیری کرد.

وی درباره پیامدهای زیاد تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تاثیر آن بر عراق هشدار داد و تاکید کرد که با این تحریم‌ها علیه ملت ایران مخالف است.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومة» علاوی طی یک گفت‌وگوی تلویزیونی تصریح کرد که نامه‌ای برای دبیرکل سازمان ملل نوشته و از وی خواسته تا خاص بودن رابطه میان بغداد و تهران درباره تحریم‌های آمریکا علیه این ایران را مد نظر قرار دهد.

او که نخستین نخست‌وزیر این کشور پس از سقوط صدام است، گفت که در این نامه، نشست مشترک سازمان ملل با مقامات مسئول عراقی و ایرانی درباره معافیت بغداد از تحریم‌های مذکور به دلیل خاص بودن شرایط موجود را خواستار شده است.

علاوی افزود که عراق به میزان زیادی تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار می‌گیرد لذا باید با این پرونده با آرامش و تفاهم تمامی طرف‌ها برخورد شود.

رئیس ائتلاف الوطنیة عراق تاکید کرد: ما حمله نظامی به ایران یا تحمیل تحریم‌ها علیه ملت آن را نخواهیم پذیرفت. ضمن اینکه عراق در جایگاهی است که می‌تواند نقش میانجیگر میان ایران و آمریکا ایفا کند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در اردیبهشت ماه به طور یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های سرسختانه علیه ایران را در دوره ۹۰ و ۱۲۰ روزه باز می‌گرداند. از دوشنبه (دیروز؛ چهاردهم آبان) آغاز اعمال تحریم‌های آمریکا بعد از گذشت ۱۲۰ روز اعلام شد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا و «استفان منوشین» وزیر خزانه داری این کشور دیروز طی یک نشست خبری، رسما اسامی کشورهایی که فعلا از تحریمهای نفتی علیه ایران معاف شده‌اند را اعلام کرد. به گفته وی چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه از کشورهایی هستند که در این لیست قرار گرفته‌اند. (جزئیات بیشتر)

این در حالی است که پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند که کشورهای اروپایی در این لیست وجود ندارند و شامل معافیتها نیستند و به همین دلیل عراق نیز به دلیل رایزنی‌هایی که در این زمینه کرده بود، انتظار داشت در فهرست این معافیت‌ها باشد.

حمایت از گزینه برکناری «بن سلمان»

وی در ادامه به مسئله قتل روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول پرداخت و خواستار انجام تحقیقات شفاف درباره این مسئله شد و گفت: با اینکه ولی‌عهد عربستان رسما در این پرونده متهم نشده، اما برکناری او می‌تواند یکی از راهکارهای پایان دادن به بحرانی باشد که هفته‌هاست گریبانگیر عربستان شده است.

علاوی افزود: باید تحقیقات شفافی درباره این جنایت صورت گیرد و کلیه اطلاعات مربوط به این مسئله ارائه شود. مقامات ترکی به من تاکید کرده‌اند که اطلاعات زیادی در این‌باره دارند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ۵۹ ساله سعودی مقیم آمریکا، سه‌شنبه دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما دیگر از ساختمان خارج نشد. چهار روز بعد (چهاردهم مهر - ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

بعد از آن روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش داد که طبق شواهد، خاشقچی کشته شده و سپس برای انتقال راحت‌تر به بیرون، جسد او تکه تکه شده است. عربستان سعودی وجود خاشقچی در کنسولگری را منکر شد اما بعد از گذشت هجده روز، نهایتا تحت فشار منطقه‌ای و بین‌المللی به مرگ او در کنسولگری اعتراف کرد اما آن را بر گردن عواملی انداخت که از حوزه اختیارات خود فراتر رفته‌اند و ادعا کرد که سران سعودی از این مسئله بی‌اطلاع بوده‌اند؛ امری که شواهد آن را رد می‌کند.

تحقیقات ترکیه در این خصوص ادامه دارد. ترکیه از عربستان خواسته که علاوه بر کشف مکان جسد خاشقچی، به این سوال پاسخ دهد که کدام مقام عالی‌رتبه سعودی دستور قتل او را صادر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976024

وب گردی

وب گردی