با مهمترین  تهدیدات سایبری آشنا شوید

بر اساس برخی تحقیقات انجام شده جرایم اینترنتی و حملات سایبری انجام شده از سوی هکرها بسیار افزایش یافته و تمرکز آنها بر 4 محور باج خواهی با نرم افزارهای آلوده، ارز رمزها، سوء استفاده از کودکان و کلاهبرداری های بانکی افزایش یافته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس تحقیقات انجام شده توسط شرکت امنیتی «ریسک آی کیو» مجرمان اینترنتی در هر دقیقه 1.861 نفر را در سراسر جهان قربانی اقدامات خلاف خود می کنند. تنها در 60 ثانیه حدود یک میلیون و 138 هزار دلار به جیب های آنها سرازیر می شود و این در حالی است که شرکت های امنیت سایبری برای هر دقیقه تنها 171 دلار هزینه می کنند که به هیچ وجه کافی نیست.

آلبرتو ایگلسیاس فراگا نویسنده و متخصص در امور فناوری در گزارشی در مجله «تیک بیت» اسپانیا به نقل از خبرگزاری لیورپول اعلام کرد مجرمان فضای سایبری امروز به سوی استفاده از تکنولوژی های مبتکرانه و جدید برای حمله به قربانی های خود در سطح گسترده ای تمایل پیدا کرده اند و تلاش می کنند راه هایی برای گرفتار نشدن توسط نیروهای امنیتی ایجاد کنند و این باعث افزایش قابل توجه تهدیداتی شده است که هم اکنون جوامع با آنها مواجه هستند.

حملات باج افزارها و نرم افزارهای آلوده

وی در مقاله خود افزود: باج افزارها به وسیله ای برای حمله توسط مجرمان سایبری تبدیل شده اند؛ علاوه بر آن، هکرهای اینترنتی گاهی در حملات بی هدف خود به شرکت ها و اماکن دیگر، اشخاصی را با تمرکز بر اهدافی که احتمالاً فواید بیشتری برای آنان دارند، هدف قرار می دهند.

امکان انتشار نرم افزارهای آلوده در تلفن های همراه نیز از طریق ارائه خدمات الکترونیکی بانکی توسط این گوشی های تلفن وجود دارد و امروز حملات سایبری بسیار مخفیانه شده به طوری که کشف آنها بسیار مشکل گردیده است.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: سیستم اروپا برای حفاظت از اطلاعات خود، حملات سایبری یا دَرز اطلاعات را طی 72 ساعت اعلام می کند اما هکرها می توانند با قربانی کردن مقامات برای باج خواهی از آنها با هدف عدم وقوع هر گونه رسوایی به وسیله انتشار اطلاعات آنها تلاش کنند.

از سوی دیگر معمولاً شرکت هایی که مورد حمله این گونه هکرها قرار می گیرند ترجیح می دهند به آنها در مقابل عدم افشای اطلاعات خود باج بدهند تا دیگر مجبور به پرداخت غرامت به مقامات ناشی از افشای اطلاعات خود نشوند.

لازم به ذکر است از مهم‌ترین انگیزه های اصلی برای این گونه نفوذها که برای دستیابی غیر قانونی به اطلاعات به منظورهای مختلف انجام می شود، فیشینگ یا سرقت های آنلاین است که بر دستیابی به اطلاعات حساس تمرکز دارد.

ارز رمزها

این نویسنده تاکید کرد: یکی دیگر از راه های حملات سایبری برای مجرمان اینترنتی ارز رمزها هستند. بر همین اساس حملات سایبری که در گذشته بر ابزارهای مالی سنتی تمرکز داشت هم اکنون به سوی شرکت ها و استفاده کنندگان از ارز رمزها متمایل شده اند.

به همین دلیل ایجاد ارز رمزها یکی از لوازمی است که با اهداف مالی توسط مجرمان سایبری مورد استفاده قرار می گیرد؛ به ویژه آن که آنها معتقدند این نوع از حمله جذابیت بیشتری داشته و حداقل در زمان حاضر قربانیان کمتری دارد و در حوزه امنیتی توجه زیادی به آن نمی شود.

از این جهت خبرگزاری لیورپول پیش بینی می کند تبهکاران اینترنتی اولویت های خود را تغییر داده و بیشتر روی ارز رمزها تمرکز کنند که حریم خصوصی کاربران را هدف قرار می دهد و این تغییر رویه از طریق افزایش باج خواهی و تهدیدات هکرهای اینترنتی قابل مشاهده است.

سوء استفاده از کودکان

در بخش دیگری از این مقاله می خوانیم بهره برداری جنسی از کودکان هنوز آزاردهنده ترین مسئله در جرایم سایبری از 10 سال گذشته است و بخشی از آن به تعداد رو به افزایش کودکانی باز می گردد که از امکان دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی برخوردار هستند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از خبرگزاری لیورپول این عامل به افزایش انتشار فیلم های داوطلبانه جنسی کودکان کمک می کند که به سرعت مورد استفاده مرتکبین جرائم باج خواهی جنسی در اینترنت قرار می گیرد. علاوه بر آن که مجرمین می توانند در جریان این باج خواهی به تصاویر کودکان نیز دست یابند.

این نویسنده افزود: این مجرمان همیشه به دنبال راه هایی جدید برای فرار از عدالت هستند و این هدف را با استفاده از ابزارهای مخفی کردن هویت خود در کنار استفاده از نرم افزارهای ارتباطی روزانه که به خوبی رمز گذاری شده و یا شبکه های اجتماعی انجام می دهند.

کلاهبرداری های بانکی

در بخش پایانی این مقاله آمده است: پرداخت های فوری می تواند فرصت کشف عملیات های کلاهبرداری با استفاده از کارت های جعلی را برای بانک ها کاهش دهد. چنانچه قدرت آنها برای دخالت جهت کاهش این مشکل را محدود می کند و این مسئله می تواند به افزایش میانگین عملیات های کلاهبرداری های بانکی منجر شود.

کد خبر: 976084

وب گردی

وب گردی