سرنخ‌های دورزدن تحریم‌ها با FATF در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد

رئیس کمیته هسته ای مجلس گفت:در صورت پیوستن ایران به FATF تمام سر پل های دور زدن تحریم ها را خودمان به آمریکا معرفی می کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته ای مجلس با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT اظهار داشت: تا الان که ارتباط اقتصادی بین ایران، چین و روسیه برقرار بوده است ما FATFرا نپذیرفته بودیم و همان عللی که نمی گذارد چین و روسیه برای تحریم ایران به آمریکا ملحق شوند، همان علل هم موجب استمرار همکاری ایران با روسیه و چین خواهد شد.

با الحاق به FATF سرنخ های دورزدن تحریم ها را در اختیار آمریکا قرار می دهیم

رئیس کمیته هسته ای مجلس اظهار داشت: در صورتی که FATF را بپذیریم برای دور زدن تحریم ها دچار مشکل می شویم، دولت به صورت قانونی نمی تواند تحریم ها را دور بزند، نباید تحریم کنندگان سرنخ های راهکار های دور زدن تحریم ها را داشته باشند.

ذوالنور گفت: اساس FATF بر پایه KYC استوار است که به معنای «بشناس مشتری خودت را» است. بانک مرکزی و وزارت خارجه معتقدند FATF بر پایه KYC از ایران اطلاعات خواهد گرفت و طبق این کنوانسیون دقیقا باید برای آمریکا مشخص باشد که ایران با چه کشور هایی ارتباط دارد به آن ها نفت می فروشد و منابع حاصل از فروش نفت را از چه راهکارهایی به کشور وارد می کند.

وی تصریح کرد: بنابراین در صورت پیوستن ایران به FATF تمام سر پل های دور زدن تحریم ها را خودمان به آمریکا معرفی می کنیم.

رئیس کمیته هسته ای مجلس اظهار داشت: موافقان FATF می گویند باید به FATF بپیوندیم و بعد در عمل اجرا نکنیم این در حالی است که اگربعد از پیوستن به FATF این معاهده را اجرا نکنیم مجددا در لیست سیاه FATF قرار می گیریم، پس پیوستن به FATF با این همه مشکلات چه ارزشی دارد.اگر قرار است در لیست سیاه FATF باشیم بهتر است بدون تعهد در این لیست قرار بگیریم.

ایرادات شورای نگهبان به لایحه CFT قابل رفع نیست/ لایحه به مجمع تشخیص می رود

ذوالنور اظهار داشت: ایرادات ۲۲ گانه شورای نگهبان به کمیسیون امنیت ملی ارسال شده است تا رفع گردد اما ایرادات شورای نگهبان به متن کنوانسیون CFT است به شروط ۷ گانه کمیسیون نیست، کمیسیون امنیت ملی هم نمی تواند متن این کنوانسیون را تغییر بدهد.

وی با تاکید بر اینکه ایرادات شورای نگهبان به متن کنوانسیون است گفت: به احتمال زیاد این لایحه به مجمع تشخیص ارسال می شود و مجمع نیز به دلیل اینکه ایرادات شورای نگهبان محکم است و هم خود مجمع نظر منفی کارشناسی به این لایحه دارد احتمالا این لایحه را رد خواهد کرد.

امکان وضع شروط جدید برای الحاق به کنوانسیون CFT وجود ندارد

رئیس کمیته هسته ای مجلس اظهار داشت: وضع شروط جدید هم در سه صورت امکان پذیر است، شرط اول اینکه با کنوانسیون ۱۹۶۷ وین ناسازگار نباشد،شرط دوم اینکه با روح کنوانسیون CFT ناسازگار نباشد و شرط سوم اینکه ۱۸۰ کشوری که عضو این کنوانسیون هستند روی شروط ایران اعتراض نگذارند.

وی ادامه داد: قبل از اینکه ما شرطی بگذاریم چند ماه قبل ۱۲ کشور روی شروط احتمالی ایران اعتراض گذاشتند. عربستان با ۴۰ کشوری که به صورت انگلی به آن وصل هستند می تواند به راحتی روی شروط ایران اعتراض بگذارد لذا این شروط فقط دل خوش کردن است و هیچ فایده ای ندارد.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 976122

وب گردی

وب گردی