کشورهای در حال توسعه از فناوری سلامت استفاده می کنند

بنا بر گزارش سازمان جهانی بهداشت، استفاده از فناوری سلامت همراه و فناوری ‏های بی‏سیم برای پشتیبانی و دستیابی به اهداف صنعت سلامت، چهره ارائه خدمات مراقبت سلامت در دنیا را تغییر داده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اکثریت جمعیت دنیا به تلفن های همراه و سیگنال های آن دسترسی دارند. در حالی که تکنولوژی های حال حاضر قادر به حل همه چالش های موجود نیست؛ اما در ایجاد ارتباطات شخصی مفید عمل کرده است.

تکنولوژی، کیفیت زندگی بسیاری از افراد را ارتقا داده است. در کشورهایی که دسترسی محدودی به مراقبت های پزشکی وجود دارد و زیرساخت ها ضعیف هستند، «mHealth» یا همان « سلامت همراه » می تواند کلید ارتباطی بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه باشد.

گروهی از متخصصان مراقبت‌های پزشکی معتقدند که فناوری موبایل نقش کلیدی در آینده حوزه ارتقای سلامت ایفا خواهند کرد. هر خدمات مراقبت پزشکی و درمانی که در بستر فناوری گوشی هوشمند فراهم می‌شود را «سلامت همراه (mobile Health)» می‌گویند.

با استفاده از تلفن های همراه، بیماری ها تشخیص و ردیابی می شوند. اطلاعات سریع تر منتشر می شوند و می‌توان به نتایج معتبر رسید. علاوه بر این، آموزش بهداشت آنلاین برای شهروندان در کشورهای در حال توسعه که به طور معمول دارای امکانات کمی هستند، در دسترس است.

برای مثال، مادران در بنگلادش دو بار در هفته پیام کوتاه دریافت می کنند تا به آن ها در مورد تغذیه، چکاپ و داروها یادآوری شود. این در حالی است که در آفریقا، این پیام های کوتاه با گویش محلی هر بخش به افراد فرستاده می شوند تا آن ها را از برنامه های واکسیناسیون، پیشگیری از مالاریا، تغذیه و بهداشت عمومی مطلع کنند.

اخیرا محققان دانشگاه آکسفورد، اولین مطالعه سیستماتیک استفاده از تلفن همراه را طی شیوع بیماری در روستاهای چین و هند انجام دادند. بر اساس نتایج به دست آمده، استفاده از تلفن همراه به طور معمول با دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی ارتباط دارد. با این حال، عواقب منفی، مانند هزینه درمان های گزاف و عدم دسترسی افراد فاقد تلفن همراه این امکانات را در پی دارد.

اما نباید اهمیت این موضوع را نادیده گرفت که بسیاری از نوآوری های بهداشتی از کشورهای در حال توسعه در حال ظهور هستند. برای مثال تیمی از مهندسین الکترونیک از چین توانستند دستگاه سونوگرافی قابل حمل را ایجاد کنند که به لپ تاپ متصل می شود و از همتای قدیمی خود با کیفیت تر و ارزان تر است. این دستگاه همچنین می تواند در نواحی دور افتاده نیز به کار گرفته شود. این نوآوری در حال حاضر در آمریکا نیز مورد استفاده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 976234

وب گردی

وب گردی