طراحی و ساخت تجهیزات نانو الیاف برای دانشگاه آزاد استان  فارس درآمدزا بوده است

معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز گفت: 30 نوع نانو ذرات و نانو الیاف در واحد شیراز تولید شده که کاربرد نانو ذرات در صنعت و پروژه‌‌های مهندسی است  و تاکنون مورد بهره برداری در صنایع مختلف از جمله مهندسی عمران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر محمدمهدی جباری، معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز در گفت‌و‌‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در این استان و مشکلات پیش رو در راه دستیابی به این اهداف گفت: در حال حاضر، مراکز تحقیقات نانو در واحد شیراز که طراحی و ساخت تجهیزات نانو را به عهده دارند 30 نوع نانو ذرات و نانو الیاف تولید کردند که مورد استفاده در جنبه‌های تحقیقاتی و پایان نامه‌‌های تحصیلات تکمیلی قرار گرفته‌اند که از مهم‌ترین محصولات و دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد در این استان به شمار می‌‌روند.

معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز در ادامه خاطر نشان کرد: کاربرد نانو ذرات در صنعت و پروژه‌‌های مهندسی است که محصولات تولید شده دراین راستا مورد بهره برداری در صنایع مختلف از جمله مهندسی عمران و در بخش مقاوم سازی بتن‌ها از نظر مقاومت کششی و فشاری، کاهش میزان جریان صوت و آب گریزی در پروژه‌های مختلف تحقیقاتی و پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی واحد شیراز قرار گرفته است.

وی افزود: نزدیک به 50 واحد و هسته فناور و مراکز رشد در دانشگاه آزاد استان فارس وجود دارد که دارای قابلیت بسیاری هستند و تا به امروز فعالیت چشمگیری داشتند که به مرحله شرکت دانش بنیان رسیدند. 4 شرکت دانش بنیان در واحد مرو دشت و شیراز وجود دارد که مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را کسب کردند و بسیاری از محصولات آنها به مرحله تجاری سازی رسیده که در زمینه فناوری اطلاعات، نرم افزارها و تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت دارند.

جباری متذکر شد: ساخت تجهیزات مربوط به نانو ذرات، یکی از پروژه‌‌های مهم واحد شیراز محسوب می‌شود که در مراحل پایانی است؛ همچنین ساخت نرم افزارهای سه بعدی و آموزشی، توپک‌های آتش نشانی و اطفای حریق، سیستم ضد جلبک که به بدنه کشتی و استخرها و لنج‌ها نصب می‌شود از دیگر محصولات دانشگاه آزاد استان فارس به شمار می روند که بیشتر این محصولات به مرحله تجاری سازی رسیده است.

معاون پژوهش و فناوری واحد شیراز درباره درآمدهای غیر شهریه‌‌ای و چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد این استان تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان و استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد، مهم ترین منابع درآمدهای غیر شهریه‌ای محسوب می‌شوند و در دانشگاه آزاد استان فارس هم بر مبنای همین شرایط، درآمد حاصل از تجاری سازی محصولات این شرکت‌ها نیازهای مالی دانشگاه را رفع می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر، برای رفع نیازهای موجود در دانشگاه آزاد، از طریق محصولات شرکت‌‌‌های دانش بنیان هر یک از واحدها با ایجاد مرکزی برای عرضه محصولات تولید شده می‌توان اقدام کرد تا از طریق بدنه دانشگاه نیازهای موجود رفع شود، به عنوان مثال برای تامین سیستم روشنایی و تصفیه پساب که در واحدهای مختلف استفاده می‌شود اگر از طریق مراکز رشد دانشگاه اقدام شود منجر به یک اقتصاد مقاومتی در بدنه دانشگاه و استفاده از دستاوردهای داخل مجموعه بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور می‌شود.

گفتنی است، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در بهار سال ۱۳۶۶ با ریاست آیت‌الله شیخ علی موحد و با ۴ رشته تحصیلی در گروه علوم انسانی شامل کارشناسی اقتصاد و کارشناسی مدیریت و کارشناسی حقوق و کارشناسی ادبیات عرب راه اندازی شد، در سال ۱۳۶۹ اولین دوره‌های کارشناسی ارشد را با ۳ رشته اقتصاد نظری، حقوق، زبان انگلیسی گسترش یافت. در سال ۱۳۷۹ ریاست این دانشگاه توسط دکتر احمد احمدنژاد با راه اندازی رشته‌های هنر شامل موسیقی و راه اندازی سیستم آنلاین آموزشی و مجوز گرفتن برای رشته‌های دندانپزشکی و… با پیشرفت قابل توجهی مواجه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 976282

وب گردی

وب گردی