«ببراس» دانش آموزان را با علوم رایانه آشنا می‌کند

مرحله نخست شانزدهمین دوره چالش بین‌المللی «ببراس» در علوم رایانه و تفکر رایانشی، 17 تا 22 آذرماه 97 با حمایت ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز،سعید شعبانی رکن وفا دبیر علمی اجرایی چالش بین‌المللی «ببراس» در راستای این رویداد گفت: این رویداد از سال 2005 فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه علوم رایانه و تفکر رایانشی فعال است. با ظهور کامپیوتر از دهه 50 میلادی هرروز علوم کامپیوتر مهم‌تر می‌شود. در همین راستا در سال‌های اخیر در کشورهای توسعه‌یافته توجه به این علم بالا رفته است و آموزش تفکر الگوریتمی و رایانشی و مفاهیم علوم رایانه به دانش‌آموزان وارد برنامه درسی رسمی شده است.

به گفته وی مؤسسه فرهنگی فاطمی بیش از سه سال است که با تحقیق و پژوهش در این موضوع ورود کرده تا به برنامه تفکر رایانشی برای دانش آموزان دست پیدا کند. این برنامه شامل بسته‌های ترویجی برای فوق‌برنامه مدارس، آموزش‌های مجازی و محتوای فضای مجازی برای دانش آموزان و نیز رویدادی ترویجی به نام «چالش بین‌المللی ببراس» است.

چالش «ببراس» چیست؟

شعبانی بیان کرد: «چالش بین‌المللی ببراس» با هدف آشنایی دانش آموزان با علوم کامپیوتر از سن پایین با محتوایی ساده‌تر و عمومی‌تر، در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این رویداد از یک مجمع عمومی برخوردار است که بیش از 60 کشور جهان عضو آن هستند.

وی ادامه داد: این مجمع معماهای طراحی شده توسط کشورها را ویرایش و نهایی می‌کند؛ معماهای این چالش لزوماً چهار گزینه‌ای نیستند و به زبان ساده طراحی می‌شوند. سالانه یکبار نمایندگان تمامی این کشورها گرد هم می‌آیند و سؤالات طراحی شده را بررسی می‌کنند. سوالات ویرایش و اصلاح شده و تعدادی به عنوان سؤال پذیرفته شده انتخاب می‌شوند و در اختیار کشورها قرار می‌گیرند.

دبیر علمی اجرایی چالش بین‌المللی «ببراس» با اشاره به این که هر کشور در مدل برگزاری این رویداد آزاد است، گفت: ایده این رویداد ترویجی است. بنابراین کشورها با یکدیگر مقایسه نمی‌شوند. هیچ برنامه جهانی برای حضور تیم از هر کشور و مسابقه رقابتی‌ای وجود ندارد. این چالش رقابتی نیست و برای همین به آن مسابقه یا آزمون نمی‌گوییم.

وی هدف این رویداد را ایجاد انگیزه برای دانش آموزان، پدر و مادرها، مسئولان آموزشی و مدیران دولتی و غیردولتی بیان کرد. چراکه تمامی این گروه‌ها باید بااهمیت علوم رایانه آشنا شوند تا بتوان در آینده برنامه‌های گسترده‌تری اجرا کرد.



مراحل چالش

شعبانی با اشاره به این‌که آذرماه امسال نخستین مرحله این آزمون برگزار می‌شود، گفت: در این مرحله دانش آموزان در سه رده پایه چهارم تا ششم دبستان، هفتم تا نهم متوسطه و دهم تا دوازدهم شرکت می‌کنند. در این مرحله دانش آموزان روی هر دستگاه (تبلت، لپتاپ، کامپیوتر) می‌توانند در این چالش شرکت کنند. 15 معما در مدت یک ساعت و نیم برای گروه‌های پایین‌تر و یک ساعت برای گروه‌های بالاتر در نظر گرفته شده است که برخی از آنها به بازی شباهت دارند.

وی افزود: در این سؤالات هیچ واژه تخصصی‌ای به کار برده نشده است. معماها شبیه داستان هستند؛ وقتی دانش آموزان می‌خواهند معما را حل کنند ناخودآگاه باید رایانشی تفکر کنند. در این مرحله برای توسعه محتوا علوم کامپیوتر توصیه می‌شود دانش آموزان با پدر و مادر خود در این چالش شرکت کنند. به این صورت آنها نیز با موضوع بیشتر آشنا شده و همین‌طور دانش آموزان با انگیزه بیشتری به سؤالات پاسخ خواهند داد.

دبیر علمی اجرایی چالش بین‌المللی «ببراس» در توضیح دومین مرحله این رویداد گفت: در مرحله دوم دانش آموزان همچنان با چالش 15 سوال آنلاین مواجه هستند. اما این مرحله در یک سایت کامپیوتر در یک مکان مشخص و مراقبت شده به صورت حضوری برگزار خواهد شد. بعد از آن به برگزیدگان چهارم تا ششم جوایزی اهدا می‌شود و برای دانش آموزان متوسطه یک دوره آموزشی کوتاه در تابستان سال 98 در مرکز دانش‌های بنیادی (IPM) برگزار می‌شود.

مرحله نخست شانزدهمین دوره چالش بین‌المللی «ببراس» در علوم رایانه و تفکر رایانشی، 17 تا 22 آذرماه 97 با حمایت ستاد توسعه فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 976309

وب گردی

وب گردی