باروری زنان در معرض خطر

بر اساس نتایج پژوهشی که طی 10 سال گذشته انجام شده است، میانگین باروری جهانی نسبت به سال 1950 حدود 50 درصد کاهش داشته و در عین حال جمعیت جهان نیز به طور فزاینده ای افزایش یافته است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بر اساس نتایج پژوهش جدید انجام شده در یک دهه گذشته، میانگین کلی نسبت باروری زنان شاهد کاهش زیادی بوده و همه کشورهای جهان را با نسبت های مختلف فرا گرفته است.

نتایج این پژوهش که در مجله معتبر پزشکی «لنست» منتشر شده است به بررسی میانگین کلی باروری در کشورهای جهان بین سال های 1950 تا 2017 پرداخته است.

میانگین باروری با میانگین تولد بسیار تفاوت داشته که اولی به معنای تعداد کودکانی است که هر زن در طول حیات خود به دنیا آورده و دومی به معنای تعداد تولدها نسبت به هر 1000 زن در مدت زمانی مشخص است.

این پژوهش تاکید دارد که میانگین باروری در سال 1950 برای هر زن 4.7 کودک بوده اما این نسبت در سال گذشته به 2.4 کودک کاهش یافته است و این به معنای کاهش 49 درصدی میانگین باروری در جهان است.

نتایج این تحقیقات از اختلافی گسترده میان کشورها حکایت دارد زیرا بالاترین میانگین مربوط به کشور نیجر با 7.1 کودک و کمترین آن مربوط به کشور قبرس با یک کودک می شود.

این میانگین در کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا، کره جنوبی و کشورهای اروپایی بسیار پایین است و دیگر تمام کشورهای عربی در صدر فهرست نرخ باروری قرار ندارند.

پژوهشگران این تحقیقات معتقدند نتایج بسیار فاجعه بار است به ویژه آن که تعداد ساکنان زمین افزایش داشته و در طول انجام این پژوهش کاهش نیافته است زیرا در سال 1950 تعداد ساکنان جهان 2.6 میلیارد نفر بوده و این در حالی است که هم اکنون 7.6 میلیارد نفر روی زمین زندگی می کنند.

بخش زیادی از این افزایش جمعیت به نسبت ساکنان جهان در جنوب آسیا و مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا مربوط می شود.

پژوهشگران برخی دلایل را برای کاهش میانگین باروری ذکر کرده اند که از جمله آنها فراهم شدن و دسترسی آسان به لوازم جلوگیری از بارداری، آموزش بیشتر زنان در این زمینه و کاهش موارد مرگ در مرحله نوزادی است.

کد خبر: 976319

وب گردی

وب گردی