علل نگرانی رژیم سعودی از جنبش مردمی انصارالله

ریاض از تسری موج آزادی خواهی مردم یمن به عربستان سعودی و نیز همدلی و اتحاد براداران شیعه و سنی در یمن علیه وهابیت تکفیری بسیار نگران است.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز به نقل از معاونت برون مرزی صداو سیما ، امریکا از سال های گذشته طرح رودرو قراردادن عربستان سعودی در مقابل ایران را دنبال می کند. اما، سعودی ها با وجود صرف دلارهای نفتی فراوان، نتوانستند به این هدف خود برسند. سعودی ها نتوانستند سوریه را به عنوان یکی از اجزای مهم محور مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی زمین‌گیر کنند. آنان در عراق و لبنان نیز نتوانستند نظام مورد نظر خود را ایجاد کنند. ناکامی‌ ها و شکست‌ های پی ‌درپی سبب شد عربستان سعودی به مداخله نظامی در یمن روی آورد. پادشاهی سعودی منافعش در یمن را به صورت مقابله با اسلام اصیل و جنبش مردمی انصارالله جستجو می کند.

جنبش مردمی انصارالله یمن، جریانی برگرفته از شیعیان زیدی یمن، متأثر از اندیشه‌ های بدرالدین حوثی است. به سبب انتساب این جنبش به حسین حوثی به حوثی‌های یمن نیز مشهور است. این جریان در زمان رهبری عبدالملک حوثی با پذیرش عمومی مردم یمن روبرو و به جنبش فراگیر در یمن تبدیل شد. جنبش مردمی انصارالله یکی از جریانهای سیاسی بانفوذ این کشور به شمار میآید. مقر اصلی فعالیت این جنبش صعده است. در تجاوز نظامی سال 2009 میلادی رژیم سعودی به صعده، و درجریان قیام مردم یمن در سال 2011 میلادی، جنبش مردمی انصارلله ، مخالفت خود با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی یمن را اعلام و بر ایستادگی در مقابل متجاوزان سعودی تاکید کرد.

ریاض از تسری موج آزادی خواهی مردم یمن به عربستان سعودی و نیز همدلی و اتحاد براداران شیعه و سنی در یمن علیه وهابیت تکفیری بسیار نگران است. ضمن اینکه مهمترین مناطق نفت ­خیز عربستان سعودی در مناطق هم مرز با یمن قرار دارد. به همین علت، ریاض سعی دارد حکومتی وابسته به ریاض در یمن حاکم باشد. از این رو، سعودی ­ها تمام توان خود را برای جلوگیری از تبدیل شدن جنبش مردمی انصارالله به قدرتی فائقه و برتر در یمن، به کار گرفته اند.علاقه مردم یمن به جمهوری اسلامی ایران، ترس و واهمه ی عربستان سعودی را دوچندان کرده است. ایران همواره در طول تاریخ حامی مردم نجیب و شریف یمن بوده است .

سیدمحمدصادق خرازی،معاون پیشین وزیر امور خارجه ایران درباره پیوستگی و تمایلات معنوی میان یمن و ایران می گوید: تاریخ تکرار می‌شود. روزگاری پادشاه یمن از ایران درخواست کرد که برای مقابله با حملات اقوام وحشی به کمک دولت و ملت یمن رود. ایران سیف‌ ابن‌‌ ذی‌ یزن ، را برای کمک به یمن فرستاد و در آن زمان ساختار قدرت، دولت و حاکمیت یمن به‌ گونه‌ ای شد که این ملت بزرگ توانست در برابر حملات اقوام وحشی مقاومت کند. دیری نپایید که بزرگان وعلمای برجسته زیدی‌ مذهب و شافعی‌ مکتب از ایران به یمن رفتند و باب علم و معرفت و حکمت را در این سرزمین بنا نهادند، بنابراین در صعده، مأرب، صنعا، عمران، البیضاء، جوف، محویت، حضرموت و ذمار مردم علاقه زیادی به فرهنگ و تمدن ایران داشته و دارند. اکنون نیز حمله عربستان‌ سعودی واقعه و فاجعه دیگری برای یمن پدید آورده است. انصارالله یک جمعیت چند میلیونی از زیدیه، شافعی‌ها و دیگر مردان و زنان یمن است که درعین‌ حالی که قرن‌ هاست زندگی و همزیستی بسیار خوبی با هم داشته‌اند، اینک در برابر متجاوزان خارجی متحد شده‌اند و از ایران درخواست کمک کرده اند.

عربستان سعودی، در معادلات امنیتی منطقه غرب آسیا ، به عنوان ابزاری سرسپرده برای اجرای راهبردهای آمریکا و انگلیس و و محور حامی رژیم صهیونیستی عمل می کند. از سوی دیگر، ایران مخالف سلطه غرب بر منطقه غرب آسیا و استفاده ابزاری آمریکا و رژیم صهیونیستی از کشورهای اسلامی منطقه از جمله عربستان سعودی برای تامین منافع نامشروع غرب در منطقه است. تحولات مهم سال های اخیر منطقه غرب آسیا، به گونه ای بوده است که موازنه منطقه­ ای را به سود محور مقاومت و به ضررعوامل منطقه ای آمریکا از جمله عربستان سعودی پیش برده است. پس از سقوط رژیم صدام،علیرغم تلاش های امریکا ، روابط دوستانه ای میان ایران و عراق برقرار شد و مناسبات تهران با لبنان نیز تقویت گردید.

با پیروزی حزب الله لبنان در جنگ با رژیم صهیونیستی در تابستان سال 2006میلادی، و همچنین موفقیت های سیاسی حزب الله در داخل لبنان، توازن منطقه ای به سود محور مقاومت تغییر کرد. بیداری اسلامی و سقوط دیکتاتورهایی مانند حسنی مبارک در مصر، بن علی در تونس، قذافی در لیبی و علی عبدالله صالح در یمن،عاملی در تغییر موازنه در منطقه به نفع ایران تلقی شد.همین برداشت از تحولات منطقه، علاوه بر آمریکا و رژیم صهیونیستی، موجبات ناراحتی شدید عربستان سعودی را نیز فراهم کرد. عربستان سعودی با تلاش برای ایجاد درگیری های داخلی در کشورهای دوست ایران از جمله لبنان و سوریه و عراق، به تقابل مستقیم با تهران روی آورد. ریاض برای دستیابی به اهداف نامشروع خود در سوریه به اقدامات گسترده ای از جمله حمایت مالی و نظامی از تروریست های تکفیری بویژه داعش و جبهه النصره جهت سرنگونی دولت قانونی بشار اسد دست زد.

با تلاش های گسترده ایران و جبهه مقاومت؛ طرح مشترک آمریکا، رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی برای براندازی دولت قانونی سوریه از طریق حمایت ازتروریست های تکفیری نیز شکست خورد و سعودی ها جبران این شکست خود را نیز در تجاوز وحشیانه به مردم یمن دیدند. در سال 2009 میلادی که احتمال کنار گذاشته شدن علی عبدالله صالح به نفع نیروهای مردمی در یمن تقویت شده بود، ریاض به حمایت خود از عبدالله صالح ادامه داد. تهران در سال 2012میلادی، از برکنار شدن صالح از قدرت استقبال کرد و مقامات ایرانی حمایت خود را از مردم یمن ابراز داشتند. اما، سعودی‌ها با وقوع انقلاب یمن تلاش کردند تا با فراهم‌ آوردن شرایط برای توافقنامه ریاض، انتقال قدرت در این کشور را مدیریت کنند تا طرفداران عربستان سعودی در یمن در قدرت باقی بمانند.

از مجموع مطالب اینگونه برمی آید که وجود یمن قوی و متحد یکی از مشکلات اساسی خاندان سعودی می باشد، چرا که یمن کشوری بزرگ از نظر جمعیت در شبه جزیره می باشد، به طوری که تعداد ٢٤ میلیون نفر در آن سکونت دارند، که با زیاده خواهی های سعودی مخالف هستند .در طی سال های گذشته هر وقت یمن خواسته است به سوی تقویت استقلال قدمی بردارد، عربستان مانع این اقدام شده است و کشورهای عربی را تحت فشار قرار داده است تا کمک های خود به یمن را قطع کنند، همچنانکه بیش از یک میلیون نفر از شهروندان یمنی را که در عربستان زندگی می کرده اند را از این کشور بیرون کرده است.عربستان سعودی با هر عاملی که در جهت تقویت استقلال و یکپارچگی یمن باشد، عناد دارد از اینرو نیز نیز جای تعجب نیست که احمد العسیری سخنگوی نیروهای متجاوز سعودی به یمن در 31 مارس سال 2015 میلادی در مصاحبه با خبرنگارانی که علت حملات سعودی و هم پیمانانش به یمن را جویا می شدند، اذعان کرد: حتی اگر انصارالله و نیروهای دیگر در یمن تسلیم شوند، اماکنی در یمن وجود دارد که باید به هدف قرار دادن آنها ادامه دهیم تا به طور کامل از بین بروند.

ادامه دارد ....

کد خبر: 976358

وب گردی

وب گردی