طهرانچی: شفافیت در دانشگاه آزاد مطلوب برخی گروه ها نیست

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در اصلاح امور و شفافیت مالی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی یک مسیر جدی را انتخاب کرده ایم؛ قطعا این مسیر مورد پسند برخی گروه ها و به ویژه خارج نشینان نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمد مهدی طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با برنامه پارک شهر رادیو تهران به گفت و گو با پرداخت.

وی در ابتدای این گفت و گو با اشاره به برنامه خود مبنی بر این که تا سال 1404 اولویت دانشجویان کشور باید حضور دانشگاه آزاد اسلامی باشد اظهار داشت: هنگامی که به نظام آموزش عالی دنیا بنگریم، پیش قراول های این نظام مرتبط با بخش خصوصی است.

وی افزود: در گذشته نیز نظام آموزشی کشور ما وابسته به بخش خصوصی و مردمی بوده است؛ سیستمی که وابسته به مردم است و از مردم نشات گرفته است، بایستی انتخاب اول مردم باشد. این موضوع پیچیده ای نیست چرا که در جهان امتحان خود را پس داده است.

طهرانچی با بیان این که دانشگاه های معتبر جهان از دانشجویان شهریه دریافت می کنند ادامه داد: این دانشگاه ها حدود 34 درصد هزینه های خود را از راه شهریه تامین می کنند و باقی مانده آن صرف شرکت های دانش بنیان و درآمدهای غیر شهریه ای می شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: به طور کلی دریافت شهریه به دوشکل است؛ اول آن که به صورت مستقیم از خوده دانشجو شهریه دریافت می شود و یا این که از پشتیبانان دانشجو این شهریه دریافت می شود. سیستم هایی در دنیا وجود دارد که می تواند به عنوان نظام های حمایتی از شهریه عمل کنند.

وی با بیان این که در دانشگاه آزاد اسلامی سرمایه لازم برای جهش وجود دارد تصریح کرد: فرصت های لازم نیز برای جهش در دانشگاه آزاد وجود دارد؛ همچنین خیلی از محدود های بروکراسی که در نظام آموزشی دولت وجود دارد، در دانشگاه آزاد اسلامی وجود ندارد. ما باید بهترین شویم که این بهترین شدن موضوع دور از دسترسی نیست.

طهرانچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دانشگاه آزاد اسلامی تا سال 1404 چطور می تواند به اولویت اول دانشجویان تبدیل شود اذعان داشت: این مسئله بسیار ساده است؛ در طول چند سال گذشته ذائقه دانشجویان از انتخاب رشته برق به رشته پزشکی تغییر پیدا کرده است، این موضوع به این دلیل است که دانشجویان به دنبال کارآمدی هستند. ما باید در آموزش عالی کشور، رشته هایمان را کارآمد کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اگر بتوانیم مسئله شغل و اشتغال دانش بنیان دانشجویی را که تربیت کرده ایم را در یک دوره 4ساله تامین کنیم، مسلم است که دانشجو وقت خود را صرفا برای یادگیری مرفوضات تلف نخواهد کرد.

وی با اشاره به موضوع شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بانک ها می توانند با سیستم های بسیار روانی وارد این موضوع شوند؛ یعنی بتوانند یک تاخیر در پرداخت شهریه را برای جوانی که می خواهد در کشور بماند و تحصیل کند، فراهم کنند. همچنین صندوق های قرض الحسنه نیز می توانند در این راستا بسیار کمک کنند.

طهرانچی در ادامه سخنان خود، درباره مشکلات به وجود آمده برای دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: پس از این که مسئولیت سرپرستی دانشگاه آزاد به بنده وا گذار شد، با یک سری نارسایی ها در بخش های مختلف برخورد کردیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد هیچ گاه ظرفیت رشته های پزشکی خود را به یک باره تکمیل نمی کند و موازی با سیستم دولتی کار می کند؛ ابتدا 30 درصد ظرفیت پر می شود و پس از آن در ظرفیت های تکمیلی در دو یا سه مرحله پر می شود.

وی افزود: امسال شورای عالی پذیرش با همان نگاه دولتی که از پیش داشت، اعلام کرد که تکمیل ظرفیت وجود نداشته باشد؛ لذا در نبود تکمیل ظرفیت، دانشگاه آزاد اسلامی باید صندلی های خالی رشته های پزشکی خود را که خواهان زیادی نیز دارد تکمیل می کرد. هنگامی که این کار انجام شد، دوستانی که در آن مقطع مسئول بودند دقت لازم را در روشی که به کار بردند به کار نبردند و میزان ذخیره ای را که اعلام کردند، میزانی بیش از اندازه بود.

طهرانچی تصریح کرد: مسئولان برخی از واحدهای پزشکی نیز به بخش نامه های دانشگاه توجهی نکردند و برای ظرفیت های اندک، ثبت نام های زیادی را انجام دادند؛ این 5.6 واحد بحرانی را درست کردند که کسانی که دارای تراز مناسبی نبودند، ثبت نام شدند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از طرفی موضوعی به نام کنکور در کشور وجود دارد که سال های سال است به آن اعتماد داریم؛ هنگامی که با این موضوع مواجه شدیم، اصل عدالت شرط گرفتیم تا به اعتبار کنکور لطمه ای وارد نشود. علی رغم تمامی فشارها تدبیری را در پیش گرفتیم که کسی نباید با تراز پایین قبول شود و بایستی عدالت حفظ شود. با تدبیری که در پیش گرفتیم و همچنین پیگیری نمایندگان مجلس توانستیم این مشل را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اشخاصی که دارای ترازی پایینی بودند، مسئولان خاطی توقعی را در آن ها ایجاد کرده بودند که باید قبول شوند؛ در همین راستا، تمامی این مسئولان از جمله مسئول سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد، مدیر فنی و همچنین حدود 10 مسئول واحد برکنار شدند.

طهرانچی با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی سعی کرده است در پذیرش رشته های پزشکی خود، استانداردهای وزارت بهداشت را رعایت می کند اذعان داشت: وزارت بهداشت در پذیرش دانشجویان رشته های پزشکی همکاری های خوبی را با دانشگاه آزاد داشت به طوری که در حدود کمتر 200 تا 300 نفر از پذیرفته شدگان رشته های پرستاری و مامایی در شهرستان ها که دارای تراز پایینی بودند و حقشان قبولی نبود، از ورود به دانشگاه جلوگیری شود.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود، در پاسخ به سوالی مبنی بر حواشی ایجاد شده برای این دانشگاه در یک سال گذشته گفت: دانشگاه آزاد اسلامی طی یک سال گذشته، مسیر جدی را در علمی کردن، اصلاح امور، شفافیت مالی و اداری را انتخاب کرده است؛ لذا این موضوع مورد پسند برخی جریانات عمداتا خارج نشین که امید و اعتلا ایران را نمی خواهند واقع نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسائل حرفه ای و استانداردهای علمی دانشگاه آزاد اسلامی یک و نیم میلیون نفر از جمعیت دانشجویی این دانشگاه بازگردد، می تواند یک حرکت رو به جلو باشد؛ آن هایی که می خواهند مردم را نا امید کنند، اقدام به سنگ اندازی در مقابل اقدامات مثبت دانشگاه آزاد می کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976366

وب گردی

وب گردی