تجاری سازی محصولات رباتیک،  برای دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین درآمدزایی خواهد داشت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: بالابودن کیفیت آموزشی واحد قزوین سبب جذب دانشجوی بیشتر و درآمدزایی است و تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان منجر به افزایش درآمدهای دانشگاه خواهد شد که نیازمند حمایت مسئولان است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان است که با گستردگی در سراسر کشور عدالت آموزشی را در دورترین نقاط ایران به وجود آورده است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه آزاد قرار گرفتن در جایگاه نخست انتخاب داوطلبان ورود به دانشگاه تا سال 1404 است.

بر همین مبنا،‌ دانشگاه آزاد اسلامی باید نقاط ضعف خود را برطرف کرده و خواسته‌های رؤسای واحدها و دانشجویان را به خوبی بررسی کند. همچنین راهکارهای صحیح در جهت رفع مشکلات پیش رو تعیین شود. در همین راستا گفت‌‌‌‌و‌گویی با دکتر مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین انجام دادیم که مشروح گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

دکتر مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین درباره دستاوردهای دانشگاه آزاد در این استان و مشکلات پیش رو در راه دستیابی به این اهداف گفت: افزایش اختیارات روسای دانشگاه‌ها در مراکز استان و کاهش بروکراسی اداری یکی از عوامل سرعت در توسعه و پیشرفت کارهاست که نیازمند توجه مسئولان امر است. ثمرات و بازدهی سرمایه گذاری در شرکت‌‌های دانش بنیان زمان بر بوده که نیازمند تلاش و پشتکار فراوان است و تمام شرکت‌های مطرح بین‌المللی زمان زیادی را برای رسیدن به این مرحله پشت سرگذاشتند. بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد از جمله واحد قزوین فعالیت‌های بسیاری در زمینه توسعه شرکت‌‌های دانش بنیان داشتند که دستاوردهای چشمگیری را تا امروز در عرصه بین المللی عرضه کردند.

وی افزود: در دانشگاه آزاد واحد قزوین یک مرکز رشد و حدود 50 شرکت دانش بنیان و هسته فناور داریم که تولید بازی‌‌های رایانه‌ای، ربات اطفا حریق، ربات‌‌های صنعتی امدادی و نظامی، ربات‌های حوزه کشاورزی و دستاوردهای مربوط به هوش مصنوعی از بزرگترین دستاوردهای این شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین است که در حال رایزنی با سازمان‌‌‌ها و ارگان‌‌های مختلف برای تجاری سازی این محصولات هستیم همچنین در حوزه تولید خودرو برقی هم پیشرفت های خوبی داشتیم که درصدد تولید انبوه و تجاری سازی این محصول نیز هستیم. به ثمر رسیدن خودرو برقی پاراکس یک دستاورد مهم برای دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌‌‌‌‌رود و با این کار حرکت در مسیر تجاری سازی محصولات شرکت‌های دانش بنیان هموار می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در ادامه خاطر نشان کرد: سرمایه‌های انسانی پایه و اساس شرکت‌های دانش بنیان محسوب می شوند که برگرفته از ذهن خلاق دانشجویان و استادانی است که طرح‌‌‌ها و ایده‌‌‌های اولیه را برای به ثمر رسیدن ارائه می‌دهند و باید زمینه‌‌های حفظ این سرمایه‌های انسانی را در این شرکت‌‌ها و پارک‌های علم و فناوری تامین کنیم و بازار خودمان را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد قرار دهیم به این معنا که واحدهای دانشگاهی نیازهای خود را از طریق همین تولیدات داخل دانشگاه تهیه کنند.

موسی خانی تاکید کرد: دولت هم باید اولویت خرید و تامین نیازهای داخلی را از شرکت‌های دانش بنیان موجود قرار دهد که نیازمند توجه ویژه و حمایتی مسئولان امر است، کما اینکه تمام شرکت‌های برتر جهانی در دنیا با پشتوانه و حمایت دولت‌های خود در سطح داخلی و بین المللی مطرح و به رفع نیازهای خود پرداختند که این بی‌نیازی و توجه به تولید داخلی از ابزارهای سلطه و عدم وابستگی دولت‌ها در دنیا به شمار می‌رود مثلا در واحد قزوین ربات‌هایی در زمینه امنیت دفاعی و ملی ساختیم که کاربرد بسیاری برای دولت و حاکمیت دارد بنابراین تجاری سازی این محصولات با حمایت دولت یک توافق دوجانبه‌ای است که سبب توسعه چشمگیر شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین، دانش رباتیک را به معنای عام که شامل کنترل سخت افزار و برنامه نویسی است در اختیار دارد و قطعا توانایی ارائه محصولات مهم در زمینه علم رباتیک را داریم. اگر سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول به دانشگاه‌ها اعتماد کرده و پروژه‌های خود را به دانشگاه واگذار کنند قطعا ثمرات چشمگیری خواهد داشت. زمانی که بخواهیم به تکنولوژی برتر دست یابیم و خود تولید کننده تکنولوژی باشیم باید در یک مجموعه و مرکزی محققان و استادان برتر را در زمینه علوم مختلف گرد آورده تا بتوانیم در بسیاری از علوم به خودکفایی رسیده و از سرمایه های علمی کشور نهایت استفاده را ببریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین درباره درآمدهای غیر شهریه‌‌ای و چرخیدن چرخ دانشگاه آزاد این استان تصریح کرد: در حال حاضر دانشگاه باید توانایی اداره مستقل خود را داشته باشد. اگر کیفیت یک دانشگاهی به بالاترین حد مطلوب برسد قطعا داوطلبان بسیاری خواهد داشت که دریافت شهریه به نوعی می‌تواند نیازهای موجود در دانشگاه را رفع کند و شرکت‌های دانش بنیان پشتوانه درآمدی خوبی برای دانشگاه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین هم با توجه به کیفیت بالای آموزشی و پژوهشی در سطح داخلی و بین المللی تا به امروز تعداد مناسبی از داوطلبان و ورود به دانشگاه را جذب کرده و نجاری سازی دستاوردهای شرکت‌‌های دانش بنیان نیز از منابع مالی این دانشگاه به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976403

وب گردی

وب گردی