نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان افتتاح می‌شود/ اجرای نیروگاهی ماکو با ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی

مجری طرح‌های خصوصی شرکت تولید برق حرارتی اعلام کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان با حضور معاون اول رییس جمهور و وزیر نیرو در خوزستان افتتاح می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مهدی خبازپیشه، مجری طرح‌های نیروگاهی بخش خصوصی شرکت برق حرارتی در نشست خبری در جمع خبرنگاران از افتتاح دو نیروگاه طی هفته جاری خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر بیشتر پروژه‌ها با سرمایه داخلی تامین می‌شوند به این ترتیب که سرمایه‌گذار بین 20 تا 30 درصد منابع را از محل آورده خود تامین می‌کند.
وی اظهار داشت: بخش گاز نیروگاه بهبهان توسط بخش خصوصی در دو واحد گازی ۱۶۰ مگاواتی از پیش افتتاح شده است که راندمان این نیروگاه ۴۹ درصد است.
خباز پیشه تصربح کرد: پروژه بهبهان حاصل همکاری مشترک شرکت‌های غدیر و مپنا است.
خبازپیشه گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو مدلی از سرمایه‌گذاری خارجی است که با توجه به تحریم ها بخشی از نیاز داخلی را تامین می کند.
وی ادامه داد: پروژه نیروگاهی ماکو با ۷۰ درصد سرمایه گذاری خارجی و ۳۰ درصد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی انجام شده که تاثیر فراوانی در جلوگیری از افت ولتاژ برق در این منطقه دارد و از سوی دیگر نمونه موفق برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در این حوزه است.
خبازپیشه بیان کرد: دو واحد گازی هرکدام به ظرفیت ۴۰ مگاوات در این پروژه تعریف شده که هزینه آن از طریق آورده سرمایه گذارخارجی تامین شده است.
وی افزود: بخش بخار این نیروگاه با ظرفیت 40 مگاوات در سال آینده عملیاتی خواهد شد.
خبازپیشه درباره روند اجرای پروژه‌های بخش خصوصی اظهار داشت: سالانه هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی از سوی بخش خصوصی اجرا شده که از سال 84 تاکنون رقم آن به حدود 13 هزار مگاوات بالغ شده است.
وی درباره روند اجرای پروژه‌های بخش خصوصی برق تصریح کرد: در حال حاضر بیشتر پروژه‌ها با سرمایه داخلی تامین می‌شوند به این ترتیب که سرمایه‌گذار 30 درصد منابع را تامین می‌کند و مابقی نیز از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.
در ادامه این نشست احمدرضا ثابتی، مجری پروژه نیروگاه بهبهان گفت: راندمان این نیروگاه‌ نسبت به نیروگاه های موجود ساخت شرکت مپنا،‌ ارتقا یافته‌تر است.
وی به جزئیات قرارداد پروژه نیز اشاره و اظهار داشت: 65 درصد پروژه بهبهان توسط شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و مابقی از سوی مپنا اجرا شد.
در ادامه مهرداد امیرزاده، مدیر طرح نیروگاه ماکو گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی BOO گلبرق ماکو در استان آذربایجان غربی واقع در منطقه صنعتی ماکو در حوالی شهرستان شوط در زمینی به مساحت 43 هکتار احداث شده است.
وی افزود: این نیروگاه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی احداث شده و هزینه‌ای که تاکنون برای اجرا و راه اندازی‌ بخش گاز نیروگاه شامل دو واحد توربین گازی هرکدام به ظرفیت 40 مگاوات (در مجموع 80 مگاوات) صورت گرفته بالغ بر 40 میلیون یورو است.
امیرزاده خاطرنشان کرد: اجرای بخش‌های ساختمانی‌،‌ دیوار کشی،‌ محوطه سازی،‌ احداث پست نیروگاه،‌ اتاق فرمان،‌ خطوط انتقال نیرو و اتصال به شبکه،‌ مخزن سوخت مایع به ظرفیت 10 میلیون لیتر بر عهده سرمایه‌گذار بخش خصوصی داخلی بوده است.
مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی ماکو افزود: طراحی و مهندسی،‌ ساخت‌، حمل و نصب توربین و ژنراتور و تجهیزات اصلی مربوط به واحدها بر عهده سرمایه‌گذار خارجی این طرح بوده است.
امیرزاده با اشاره به اهمیت اجرای این پروژه، اظهار داشت: با توجه به کمبود برق در شبکه محلی و همجنین قرار گرفتن ماکو در منطقه‌ای صنعتی و مهم، تامین برق آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است، به‌گونه‌ای که احداث نیروگاه ماکو دغدغه‌های ناشی از افت ولتاژ و کمبود تولید را جبران می نماید.
به گفته مدیر طرح نیروگاه ماکو بخش بخار نیروگاه نیز طی سال آینده عملیاتی خواهد شد که ظرفیت اسمی نیروگاه را به 120 مگاوات خواهد رساند.

انتهای پیام/

کد خبر: 976417

وب گردی

وب گردی